Gå til innhold

Pixelfeil på laptop ved kjøp


Lunitari

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er pc'en innlevert til pcutstyr sammen med angrefristskjema. De påstår fortsatt at så lenge knappen er trykket på så bortfaller angrefristen, selv om det i proposisjonen fra odelstinget ved behandling av angrerettloven står at kunden skal ha mulighet til å teste produktet.

 

Saken er nå skriftlig sendt inn til både forbrukerrådet og tv2 hjelper deg, sammen med bilder av både pc og uåpnede software-forpakninger, så er det vel opp til pcutstyr om de vil ha denne dårlige reklamen ved å lage sitt eget lovverk.

Lenke til kommentar

Ot.prp. nr. 36(1999-2000)

Om lov om opplysningsplikt og angrerett mv. ved fjernsalg og salg

utenfor fast utsalgssted (angrerettloven)

 

 

 

 

....."En vesentlig begrunnelse for angreretten er at forbrukeren skal ha mulighet til å se og undersøke varen, før han eller hun bestemmer seg for om kjøpet skal fastholdes. Utgangspunktet bør være at forbrukeren skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, tatt i betraktning varens karakter. "......

 

hvordan skal en kunne foreta de nødvendige undersøkelser uten å slå på pc'en? De fleste laptop'er ser bra ut utenpå, men hvem kjøper pc etter utseendet?

 

Vi har også snakket med Medion, og store seriøse firmaer som komplett, elkjøp ol. har 7 dagers returrett, men pcutstyr har i følge medion ingen slik avtale.

 

Så nå sitter han og er redd for at han blir sittende med en pc han ikke kan selge til full pris.....

 

Ikke vår feil at han ikke klarer å forhandle bedre med sine leverandører....

 

Og hvem som helst vet at du ved å opprette en ny profil som heter hva som helst med adminrettigh. kan slette profilen vi har laget uten å åpne medfølgende software.....

Lenke til kommentar

pcutstyr taper denne saken som bare det.

 

bare irriterende at enkelte har det som praksis å prøve seg slik på kundene.

 

lær litt noe om kundeservice.

 

et lite annet punkt her, for til en butikk og kjøpte en liten bærbar tv antenne. jeg sa i en bisetning at jeg håpet å få inn noe på den.

 

uoppfordret sa ekspeditøren at det ikke var noe problem, bare ta vare på kvitteringen så får en igjen pengene.

 

og det er en butikk som ikke er bundet til noen lov om angrerett, eller elkjøps 30 dager.

Lenke til kommentar

Har nå ringt til 9 nettbutikker, og her er svarene :

 

Multicom: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

Komplett: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

psdata: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

netshop: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

digital impuls: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

quad: angrerett gjelder uansett om pc er slått på eller ikke

startit: angrerett gjelder ikke når du åpner esken, kan ikke se på pc'en i det hele tatt

mpx: angrerett gjelder ikke når du har slått på pc'en

pcutstyr: selvfølgelig kan du ikke bruke angrefristen når du slår på pc'en

 

Selv om saken er under vurdering nå, var dette det første svaret vi fikk fra dem.

Lurer på hvilken bransje han gjemmer seg bak når han henviser til praksis i svaret han ga oss under webshopguiden....

 

Her kan dere se hvor det er trygt å kjøpe pc på nettet, og hvilke butikker som følger angrerettloven slik odelstinget sier den skal fungere.

 

Vi ønsker at det endelig blir klare regler når det gjelder internett butikkers angrefristlov, slik at andre kan unngå å bli lurt i senere tilfeller.

 

fortsettelse følger......

Lenke til kommentar

Du har vel allerede en forumkategori som kalles webshoperfaringer der man nettopp kan søke eller forhøre seg angående erfaringer. :thumbup:

 

Har bevisst holdt meg unna slike mindre webshoper, da det ofte viser seg at de kan være noe billigere, men i noen tilfeller er meget vanskelige å ha med å gjøre i slike saker som trådstarter viser til. :thumbdown:

 

Da velger jeg heller å satse på bedrifter som jeg vet har en viss kvalitet nettopp for å spare meg for slike problemer. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har også en ny pc med flere døde piksler. Fikk den levert på døra 1/9, og nå så har jeg oppdaget minst 5 døde piksler. Noen mer synlige enn andre. Men åssen kan jeg være helt sikker på at de er døde piksler? Lastet ned et program som Nokia brukte til å teste skjermer med, og når skjermen er helt svart så kan jeg se de døde pikslene. De har forskjellige farger. Noen røde, hvite, og et par som er litt blå aktig. Burde jeg bruke angreretten? Har ikke installert programmer på pcen bortsett mirc, msn osv. De kan altså fjernes igjen. Vil angreretten fortsatt gjelde for meg da? Hadde vært fint med litt hjelp her :)

Lenke til kommentar
Jeg har også en ny pc med flere døde piksler. Fikk den levert på døra 1/9, og nå så har jeg oppdaget minst 5 døde piksler. Noen mer synlige enn andre. Men åssen kan jeg være helt sikker på at de er døde piksler? Lastet ned et program som Nokia brukte til å teste skjermer med, og når skjermen er helt svart så kan jeg se de døde pikslene. De har forskjellige farger. Noen røde, hvite, og et par som er litt blå aktig. Burde jeg bruke angreretten? Har ikke installert programmer på pcen bortsett mirc, msn osv. De kan altså fjernes igjen. Vil angreretten fortsatt gjelde for meg da? Hadde vært fint med litt hjelp her :)

Er det fem døde pixler skal det vel være en garantisak. Dersom de ikke er villige til dette kan du vel fortsatt bruke angreretten.

 

Ta kontakt med bedriften du kjøpte maskinen fra snarest mulig.

Lenke til kommentar
Jeg har også en ny pc med flere døde piksler. Fikk den levert på døra 1/9, og nå så har jeg oppdaget minst 5 døde piksler. Noen mer synlige enn andre. Men åssen kan jeg være helt sikker på at de er døde piksler? Lastet ned et program som Nokia brukte til å teste skjermer med, og når skjermen er helt svart så kan jeg se de døde pikslene. De har forskjellige farger. Noen røde, hvite, og et par som er litt blå aktig. Burde jeg bruke angreretten? Har ikke installert programmer på pcen bortsett mirc, msn osv. De kan altså fjernes igjen. Vil angreretten fortsatt gjelde for meg da? Hadde vært fint med litt hjelp her :)

Er det fem døde pixler skal det vel være en garantisak. Dersom de ikke er villige til dette kan du vel fortsatt bruke angreretten.

 

Ta kontakt med bedriften du kjøpte maskinen fra snarest mulig.

Vil det si at jeg har krav på ny eller at de fikser den? Utrolig surt at jeg skulle få så mange døde piksler. Har sendt mail til nettbutikken, men det er helg så da er det ikke noe svar å få før til mandag. Og angreretten går ut neste uke.

Lenke til kommentar

Du har ikke automatisk krav på ny. Dersom det er en mangel i varen kan du kreve at selger retter mangelen, omleverer, gir prisavslag, hever kjøpet eller gir erstatning. Dett kan du lese mer om i forbrukerkjøpsloven www.lovdata.no.

Det mest nærliggende vil nok her være at selger retter mangelen, dvs bytter skjermen.

 

Uavhengig av dette gjelder alikevel angrerettloven, dvs at du uten begrunnelse ovenfor selger kan levere tilbake varen (Innenfor visse frister, se angrerett loven for å finne din lovanvendelse)

Lenke til kommentar

Har nå hatt kontakt med produsenten. De ba meg kontakte forhandleren siden maskinen er såpass ny. Og siden den er såpass ny så er det best at jeg får ny maskin ifølge produsenten. Har også vært i kontakt med forhandleren. Alt jeg trenger er saksnummer fra produsenten og jeg får ny maskin. Det er visst en DOA sak.

Lenke til kommentar

Dette er siste uttalelse fra pcutstyr:

 

 

Vår foreløpige vurdering i denne saken er som følger:

 

Varen kan prøves om den ikke tas i bruk som sin egen og heller ikke får en forringet salgsverdi ved gjensalg.

Loven fører en generell betydning som medfører at ikke alle varer kan prøves fullt ut, om en skal benytte seg av angreretten. Skal varen prøves må det også tenkes på at varens salgsverdi etter at varen er prøvd, ikke reduserer sin verdi. En må vise omsorg for varen og vurdere muligheten til å prøve varen i en vanlig forretning. Eksempelvis det å starte en PC for å se hvordan Windows ”ser ut” er nå i disse dager nesten allment kjent og en PC bør altså ikke startes og registreres med navn for å teste ut dette.

Når det gjelder spesifikasjoner og informasjon er det aller meste av informasjon tilgjengelig før et kjøpt, og det finnes også en del testresultater og annen informasjon tilgjengelig på Internett. Ettersom PC’en er bestilt på Internett vil det også være nærliggende at Windows og søkemuligheter for å finne slik informasjon er kjent.

Det gjøres også oppmerksom på at programvarens lisensregler er akseptert og deres navn er registrert på varen. Varen anses da for at den er tatt i bruk som sin egen vare.

 

Vi belyser her noen eksempler på hvordan en varen ikke kan prøves:

· Et fiskesnøre kan ikke returneres med angreretten etter at varen er prøvd. Selv om brukeren ikke fikk fiks med snøret, og vil angre sitt kjøp for at forventningen var at fisken skulle bite.

· En grill kan ikke brukes får så å returnere varen med angreretten. Her også anses varen som klart og tydelig tatt i bruk som sin egen vare og verdien er forringet for salg som ny vare.

 

Ting som kan brukes/testes for så å bli returnert ihht angreretten, der varen ikke har fått en forringet salgsverdi er f.eks:

· En stol å sitte i .

· En bæreveske som testes, der tiltenkte gjenstand ikke passer i vesken.

· En genser som prøves for å se om størrelsen er korrekt.

 

 

Det vi bemerker i denne saken er at varen ikke kan leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde, ettersom varen er brukt og ikke kan selges som ny vare igjen

Det er dessverre slik at ikke alle varer kan testes/prøves, da verdien forringes.

Det skal også sies at vi forut for denne saken har vært i kontakt med Forbrukerrådet, der tolkningen fra juridisk leder ved Forbrukerrådets avdeling vi var i kontakt med, er i overensstemmelse med vår tolkning; varens verdi må ikke forringes, samt at varen må ikke bli tatt i bruk som sin egen vare. Blir varen prøvd på en slik måte at den ikke kan selges som ny bortfaller angreretten.

 

Utdrag fra Forbrukerombudet:

”Som nevnt tidligere er en vesentlig begrunnelsene for angreretten at salgsformene som omfattes ofte ikke tillater forbrukerne å se/undersøke varen eller tjenesten. Dette betyr at forbrukene som hovedregel må ha rett til å se/undersøke en vare. Utgangspunktet i forarbeidene til angrerettloven (ot.prp. nr. 36 (1999-2000)s.69 er at forbrukerne skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, varens karakter tatt i betraktning. En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved kjøp i vanlig forretning.”

..

Videre sier loven følgende:

”Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.”

Tolkningen her tilsier at varen ikke kan leveres tilbake i en forringet verdi, altså må varen kunne selges som ny vare uten prisreduksjon om angreretten skal kunne benyttes.

 

har sendt svar tilbake om at vi ikke kjøpte pc'en pga windows, og at det ikke er windows vi er misfornøyd med....

 

saken er hos forbrukerrådet nå, og blir tatt opp i et møte i morgen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...