Gå til innhold

et lite RAM spørsmål

VbD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FSB styrer Mhz på ram, så selv med 466Mhz brikker vil rammen bare yte 400Mhz så lenge du ikke har overklokket FSB.

Så en 466Mhz ram brikke som kjører på original FSB vil da bli underklokket.

Og det kan føre til ustabil ram. I værste fall vil ikke maskina boote.

^^ Dette var tenkt på et Pentium oppsett. I dunno AMD.. :roll:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

okey..Jeg har 400mhz brikker, hva kan jeg gjøre for å få høyere ytelse i RAM'en etc? uten å gjort noe med rammen så har jeg klokket min P4 Pentium 3.06 ghz (PC800) til 3.39 ghz ved 226 FSB.. ved 230 så frøs pcen seg.. burde vel være mulig å få til mer? vet jeg kan sette opp vcore og sånt men. hjelper det hvis jeg klokker ram'en i første omgang nå ? slik at den kanskje ikke fryser ved 230 fsb?

edit: lurte også på hvilken modus jeg bør kjøre i prime95 for å kjøre en test?

er det:

- Blend

- In-place large ffts

- small ffts

Endret av dmeNt`
Lenke til kommentar
Eagle,29/05/2005 : 17:50]et system er allti best i 1:1 forhold mellom cpu & ram

Det beste er selvsagt å kjøre 1:1 med lave timings, men det krever dyr ram dersom du skal klokke.

Men med Pentium 4 og dual channel lønner det seg ikke å sette ned timings for å kunne kjøre 1:1 med høg fsb. Du får bedre ytesle ved å sette divederen til 5:4, og kjøre høyere fsb.

Speed vs. Timings

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...