Gå til innhold

Diskusjon rundt Coop/Prix-PC'en

Anbefalte innlegg

Hva synes dere egentlig om at Coop/Prix selger en PC som er konkurransedyktig i forhold til de som kjøpes i databutikker? Jeg er inderlig klar over at PC'en er bra, og det er noe av problemet (i den grad dette er et problem, altså). Grunnen til at jeg spør er følgende: Er det ikke uheldig om matvarebutikkene spiser seg inn i markedet for salg av datakomponenter? Noen ville svare: "Nei, hvis prisene presses ned, så tvinges databutikkene til å sette ned sine priser; konkurranse er bra, og kommer alltid forbrukerne til gode". Men man kan tenke seg et annet svar: "Ja, det er uheldig, for matvarebutikkene har økonomisk overkskudd til å inngå særavtaler, som resulterer i priser som mindre dataleverandører ikke kan konkurrere med. Resultatet er i ytterste instans at vi får færre databutikker, og mindre valgfrihet og service mht. komponenter." Problemstillingen er egentlig en variasjon over en mer generell politisk problemstilling, og det kunne være interessant å lodde stemningen her. For min egen del er jeg nok litt reservert overfor denne Coop/Prix-PC'en, selv om jeg har anbefalt folk å kjøpe den... Men det jeg lurer på er altså deres mening.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det ikke er noe problem. Vi trenger et stort mangfold av IT leverandører. Noen foretrekker Elkjøp, noen Coop/Prix, noen Dell, andre igjen velger ferdigbygd PC på Komplett. Videre så liker mange å bygge PCen selv, da gjerne deler fra alle kanter (forskjellige butikker og gamle og brukte deler).

Jeg synes bare vi skal takke og bukke for initiativet fra Coop/Prix.

Lenke til kommentar

Jeg håper matvarekjedene forsetter å selge elektriske artikler (datamaskiner) i mye større omfang en de gjør i dag.

Konkurranse det trenger vi som forbrukere.

Denne pc`en coop selger nå viser at de selger gode produkter, med gode priser.

Lenke til kommentar

Tja, at en matvarebutikk selger PC'er billigere enn de største nettbutikkene, kan jo tyde på at data importørene fortsatt har en brukbar margin på produktene sine.

M.a.o så tyder dette på at det generelle prisnivået kunne vært lavere. Det er jo tross alt ikke mer enn 3-4 store data importører her i landet, så konkurransen er vel ikke så hard.

Det er likevel litt tidlig å komme med denne påstanden, fordi Coop PC'en kan være et "partikjøp" som de har fått tak på billig, så vi får vente og se om det kommer flere matvare PC'er etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg føler det er flere ting som bør tas med i denne debatten. Det virker som om prisene i norske nettbutikker er relativt lave i utgangspunktet, og det varierer ikke mye fra butikk til butikk. Ser vi på norske butikker i forhold til utenlandske så ligger vi ikke noe tilbake der. Derfor er de nødt til å se seg om etter andre måter å konkurrere på, service er noe som har dukket veldig opp de siste 2 årene. Og vi har vel 3-4 nettbutikker som yter utmerket service for tiden. Coop/prix pcen ligger lavere i pris en noen andre pcer per dags dato, og er et utmerked tilbud, men servicen er vel ikke akkurat den beste hvis man skulle trenge det, og det vil man i endel tilfeller. Så jeg tror ikke dette eller andre tilbud vil skremme vannet av de spesialiserte butikkene på grunn av at service er viktigere en å spare noen hundrelapper. Det føler ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

La meg tilføye.

1. grunnen til at det "må en matvarebutikk til" er vel sannsynligvis blant annet at matvarebutikken har kjøpt opp et særdeles stort kvantum av produkter, innenfor rammene av en større avtale med produsent, som altså gjør dem istand til å tilby særdeles konkurransedyktige priser.

2. dette er i hovedsak et forum for entusiaster, og hovedgrunnen til at jeg startet denne tråden er at det forundrer meg at mange her på forumet anbefaler Coop/Prix-PC'en. Blir det ikke litt som om kundene hos Hi-Fi-klubben anbefalte hverandre å gå til OBS isteden...? Siden denne PC'en er ganske bra, er det jo naturlig at man oppfordrer "folk flest" til å kjøpe den, men hvis altså alle segmenter (inkludert "oss entusiaster") anbefales å kjøpe PC hos Coop/Prix, så er det jo ikke sikkert at dette går utover mangfoldet...

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Vi er entusiaster når det gjelder DATA ikke entusiaster når det gjelder nettbutikker, vi liker netbutikker fordi de er oftest billigere, men når prix er billigere så anbefaler vi det produktet de har, hvis en som handler på HiFi-klubben finner tilsvarende vare bare billigere på obs, ville han nok kjøpt den på obs, eller klagd på at hifi-klubben ikke kan skaffe produktet billigere.

Lenke til kommentar
Vi er entusiaster når det gjelder DATA ikke entusiaster når det gjelder nettbutikker, vi liker netbutikker fordi de er oftest billigere, men når prix er billigere så anbefaler vi det produktet de har, hvis en som handler på HiFi-klubben finner tilsvarende vare bare billigere på obs, ville han nok kjøpt den på obs, eller klagd på at hifi-klubben ikke kan skaffe produktet billigere.

Godt sagt. Men liker vi nettbutikker - altså de mest anerkjente butikkene for datakomponenter - hovedsaklig fordi de er billige? Jeg er ikke så sikker. Min sammenligning med HIFI-klubben er kanskje litt anstrengt, men hvis jeg skal presse den litt lenger: her dreier det seg ikke bare om et "produkt" i sin største alminnelighet, men en "rack" - en "ferdig-PC". Ikke en komponent. Og hvis vi altså tenker på utvalg, så skjønner du kanskje hva jeg mener? Eller er det jeg som er paranoid? :ermm:

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Er enig me SmoPe, folk handler over nett fordi det er billigere. Er dog litt usikker på hvordan Coop tar seg av eventuelle problemer med pc-en, har de en eller annen service-avtale med leverandør av PC-en?

Jeg synes igrunn at vi har for mange nettbutikker som selger data. De fleste har stort sett de samme prisene, og det ender ofte med at de forskjellige nettbutikkene slås konkurs. Ville heller kjøpt en PC på prix, vel vitende om at Coop-kjeden neppe slås konkurs med det første, enn å handle på "Jeppes superdatabutikk" som kanskje varer en mnd.

Vil nok tro at de veletablerte nettbutikkene har midler til å møte litegrann konkurranse fra Prix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...