Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei skal koble meg på en linux server som kjører debian med windows xp og net use.

Hvordan burde kommandoen se ut?

Hvordan kan jeg få scriptet til å hente info fra en innloggingsskjerm?

Poenget er at jeg skal mappe en harddisk på en server, har prøvd meg med ganske mye men ikke alt virker. En annen feil som skjer er at når jeg logger av så blir disken fortsatt tilgjenglig for andre så jeg må finne en måte å koble fra disken på.

Noen med geniale ideer her?

Takker for all hjelp

Admin'c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du prøvd å legge til " net use \\pc\ipc$ /user:brukernavn passord " i logonscriptet, og tatt " net use \\pc\område " etterpå

du kan jo legge til ett logoff-script, som fjerner all mapping og innlogginger...

skal du hente brukernavn og passord fra innloggings-skjermen??

brukernanv funker, men ikke passord

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg ikke helt vet dette.

Win98 maskinene er konfigurert på forhånd av en annen og jeg skal legge til noen xp maskiner.

På win98 pcne logger man seg på via ett script via den standard påloggings ruten når man har i ett netverkskort.

Man logger seg på med brukernavn og passord mot en linux server og her får man da tilgang til ulike mapper på harddisken.

Siden det funker i 98 burde det jo funke i xp også på en måte. Klarte en gang å få mappet en drive, men nå vil den ikke mappe den igjen. Rart

Win98 bruker også net use tror jeg, men det er to ting som må gjøres

1. utvikle script

2. integrere det med win xp

Håper dette hjalp

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingen ideer?

Klarte i dag å mappe den via min datamaskin der jeg valgte verktøy-->koble til...

Skrev så \\server\mappebruker

Fikk da opp boks til å fylle inn passord og brukernavn med og det gikk. Men når jeg nå skal mappe den på samme måte neste gang så trenger jeg ikke passord lenger. Hva har skjedd?

Prøvde også via kjør, ser noen feilen der?

net use M: \\server\home\brukernavn

net use M: \\server\brukernavn

net use M: \\ip\brukernavn

net use M: \\ip\home\brukernavn

Ingen av dem fungerte. Har folk tips til hvordan jeg kan mappe med en bat fil? for den kan jeg vel få win til å kjøre ved innlogging som ett script, og jeg kan vel også få win til å slette cachen der jeg antar passordet ligger.

Lenke til kommentar
Fikk da opp boks til å fylle inn passord og brukernavn med og det gikk. Men når jeg nå skal mappe den på samme måte neste gang så trenger jeg ikke passord lenger. Hva har skjedd?

Dette skjer bare hvis du prøver å logge inn to ganger på samme maskin.

Windows går utifra at du skal bruke samme brukernavn på samme datamaskin.

Da må du logge ut først, eller bytte brukernavn.

Men uansett, hvis du ikke gir noe brukernavn eller passord, går jeg utifra at net use prøver å logge inn først med ditt brukernavn og passord, og deretter som guest.

Jeg tror ikke Net Use vil komme med noen spørsmål om brukernavn og passord, siden batchprogrammer helst skal gis all data den trenger, og skal ikke forstyrre brukeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, prøvde i dag igjen med net use

Slik ser det ut nå

net use [diskbokstav]: \\[server]\[share] [passord] /user:[brukernavn]

Slik ser det ut nå i alle klammeformer står det den riktige infoen.

Det er tre grupper på serveren

1. tilgang til printer og en felles share

2. tilgang til printer, felles share og privat share

3. tilgang til printer, felles share, privat share og spesiell felles share

Okay, fyller så inn for bruker i gruppe 1. Får da tilgang til den mappen som bare gruppe tre skulle hatt tilgang til.

Jaha, hva skjer?

Hvordan fjerne passord og brukernavn som xp må ha cachet?

Jaja, jeg lot det ligge og prøvde å logge meg på felles share med samme brukernavn ved å gjøre slik:

net use [diskbokstav]: \\[server]\[spesiellshare] [passord] /user:[brukernavn]

net use [diskbokstav2]: \\[server]\[fellesshare] [passord] /user:[brukernavn]

Men den klarer bare å kjøre opp den sharen den ikke skal klare å legge inn. Hva svarte.. ett skritt frem og to tilbake :(

Flere forslag?

Lenke til kommentar

har jobbet som fy og kommet videre. slik ser bat filen ut for de som trenger det

start net use [diskbokstav]: \\[server]\[share] [passord] /user:[brukernavn]

start net use [diskbokstav2]: \\[server]\[share2] [passord] /user:[brukernavn]

Dette er for å mappe faste mapper for en bruker.

Så er det der jeg henger fast nå. Jeg ønsker å få filen til å skjønne at [share2] skal erstattes med brukernavn og at [passord] skal erstattes med passordet man skriver inn.

Må da også ha en rute der brukernavn og passord kan skrives. (tenkte å integrere det i standard xp pro funksjonaliteten).

Er det noen forslag til hvordan jeg får gjort dette?

Lenke til kommentar

Kunne du være så snill å modifisere videre på bat filen jeg arbeider med så jeg får se ett eksempel og ikke løse ord?

start net use [diskbokstav]: \\[server]\[share] %password% /user:[brukernavn]

start net use [diskbokstav2]: \\[server]\[share2] %password% /user:[brukernavn]

SET password = "Ialla"

slik?

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Harddisken på PCen min er blirr ødelagt (forbannet være Maxtor!) så jeg har ikke kunnet svare...

I gamle DOS brukte en disse variablene til SoundBlaster, da så du

SET BLASTER = H220 I7 D1

Som ble brukt av spill for at de skulle vite hvordan de skulle få tak i SoundBlaster kort.

Tror ikke du trenger gåseøyne.

SET password = Ialla
SET username = Super kåre
start net use [diskbokstav]: \\[server]\[share] %password% /user:%username%
start net use [diskbokstav2]: \\[server]\[share2] %password% /user:%username%

Disse variablene vil vare helt til dos vinduet blir lukket, for at de skal vare evig, må de settes i %SYSTEMROOT%\SYSTEM32\Autoexec.nt

Er dette for roaming profiles, må de settes i batch fila i replication mappa.

Lenke til kommentar

haha, er helt brød :p

Har også win 98 maskiner på pcn, disse gjør at jeg ikke kan endre noe på serveren uten at den blir helt teit. Så enten måtte jeg ha laget ett program som lar en endre variablene før kommandoene kjøres (vet ikke hvordan). Hvis ikke så måtte jeg finne ut hvordan jeg kunne la xp være det programmet som endret variablene, og få brukt standard innloggingsskjerm.

Ser ut som om du har ett forslag til hvordan, men jeg skjønner dessverre ikke helt hvordan du mener jeg skal gjøre dette. Bruker nå midlertidig faste verdier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...