Gå til innhold

Rare farger på skjermen under spilling!

Wooho

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at det har blitt laget en uttallelige mengde ang dette emnet men jeg er despereat etter hjelp.

I alle spill jeg kjører med 9800XT kortet mitt kommer det etter ca 45 min spilling at skjermen enten slå seg av det vil si at den grønne lampen blinker og blir gul. VPU kommer og går her også enkelte ganger. Men det som beskymrer meg mest er at skjermen blir svar i mange av spillene etter 45 min og deretter kommer det masse rare farge som opptar hele skjermen. Jeg kan høre bakgrunnslyden av de spillene mens denen fargen er på skjermen.

Eneste muligheten er å slå av maskinen manulet (av/på knappen) og restarte den.

Jeg får ingen feilmeldinger untatt denne VPU greia men er redd at det ikke er det som er problemet. Har yper kjøling med hele 7 kab vifter.

Så jeg kjøprte HDD-Helth programet og fant ut at HDD`en lå godt over 45 grader som ble betegnet som kritisk av programmet. Ellers ligger harddisken på 30 garder uten load. Kan det hende at det forekommer pga varm harddisk. Trenger jeg i så fall en slik en:http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AKHDYL

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig ut som et varmeproblem.

1. Har du org. kjøleren på R9800 kortet ditt, eller har du byttet?

2. Overklokket GPU?

Gjør som det sies her; kjør med kabinettet åpent.

Hvis du tror HD'ene dine blir for varme så kan du la de gå i 'standby' etter f.eks 10 min, du trenger ikke disse surrende når du spiller.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre med åpent kabinett, at det rett og slett blir for varmt?

For du har ikke slike problemer som jeg har vel: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=290821&st=0 ?

Nei ikke et slikt problem men det at skjermen plutselig blir svart så kommer det masse rare farger på skjermen og du kan ikke se det aktuelle spille du spilte i sted men hører kun lyden. Det er som om du er i sikkerhetsmodus med 16 farger! :cry:

Kan det være pga varmen på Harddisken. Har i tilleg et slikt et:http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SPFC70BL

rett under skjermkortet mitt. Denne VPU greie kan det hende at den blir skrudd på pga varmen fra harddisken?

Lenke til kommentar
Hvis du tror HD'ene dine blir for varme så kan du la de gå i 'standby' etter f.eks 10 min, du trenger ikke disse surrende når du spiller.

Ok dette må du utdype litt mer. Har kunn en HDD på 120 GB med 4 partisjoner!

Har orginal kjøling på og har ikke klokket verken CPU eller skjermkortet eller minne: :p

Du skjøner jeg kan fint ta på skjermkortet mitt etter at det har stått på max load. Det er ikke varmt! :yes:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

HD: Power Options i Kontrollpanelet,, Turn off Harddisk after XX min. HD'n slutter å spinne, og varmeutviklingen fra denne skal være drastisk redusert.

Ellers, en varm HD rett under GPU er ikke noe ideell løsning..

Har du forsøkt å åpne kabinettet? Legg eventuelt hele kabinetet på siden slik at varmen fra HD'n ikke går rett opp i GPU.

Ser også at flere anbefaler å skru av VPU dersom man opplever problemer i spill.

p.s. er det doom3 som er problemet?

Lenke til kommentar

Det har vist seg at alle spillene har dette problemet. Du skjøner at jeg hadde Hercules sine drivere da var alt en fryd for øyet (Har et Hercule skjermkort) men de drivene jeg hadde før var jo 4.1 så jeg måtte opp til 4.8 for å spille DOOM III og de nye spillene!

Og når det gjelder så har jeg avisntalert de gamle drivere riktig så det :p

Har brukt drivercleener!!! :D

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
HD: Power Options i Kontrollpanelet,, Turn off Harddisk after XX min. HD'n slutter å spinne, og varmeutviklingen fra denne skal være drastisk redusert.

Vil ikke det resultere i at hele maskinen slå seg av når jeg spiller da hvis jeg velger dette alternativet? :roll:

I så fall hvilken av de verdiene anbefaler du at jeg tar?

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å åpne kabinettet? Legg eventuelt hele kabinetet på siden slik at varmen fra HD'n ikke går rett opp i GPU.

Ser også at flere anbefaler å skru av VPU dersom man opplever problemer i spill.

Ehh.. hva står VPU for i deres poster her? Nvidia bruker GPU om sin grafikkbrikke (Graphical Processing Unit), mens ATI bruker vel VPU (Visual Processing Unit)?

Men hvorfor du har HD rett under skjermkortet skjønner jeg ikke.. men det er sikkert fordi jeg ikke helt skjønte hva dere mente med VPU...???

Lenke til kommentar
Ehh.. hva står VPU for i deres poster her? Nvidia bruker GPU om sin grafikkbrikke (Graphical Processing Unit), mens ATI bruker vel VPU (Visual Processing Unit)?

Men hvorfor du har HD rett under skjermkortet skjønner jeg ikke.. men det er sikkert fordi jeg ikke helt skjønte hva dere mente med VPU...???

Wow wow vent litt her. Ingen har sagt at HDD`en ligger verken under eller over skjermkortet. Den ligger der harddisken skal ligge (harddiskbrønnen) og skjermkortet ligger i AGP porten! :yes:

Så disse to komponentene ligger langt fra hverandre. HDD-Helth viser at min Segate harddisk har en kritisk temperatur ved 45 grader Celsius. Teperaturen ligger på ca 47 grader ved load kan dettte være feilen.

HDD- en spinner jo synsikt fort ved spilling! ;)

Lenke til kommentar
HDD- en spinner jo synsikt fort ved spilling!

Jaha? Hvorfor skulle den spinne noe raskere ved spilling enn ellers? HD skal strengt tatt ikke være i bruk i det hele tatt under spilling...

Har du kjørt defrag i det siste? Har du mange bakgrunnsprogrammer som ligger og lurer? (kan jo være minnelekasjer i disse f.eks.) Eller du har kanskje virus?

Lenke til kommentar
Jaha? Hvorfor skulle den spinne noe raskere ved spilling enn ellers? HD skal strengt tatt ikke være i bruk i det hele tatt under spilling...

Har du kjørt defrag i det siste? Har du mange bakgrunnsprogrammer som ligger og lurer? (kan jo være minnelekasjer i disse f.eks.) Eller du har kanskje virus?

Ok my bad men uanestt har ikke virus eller noe som helst programmer som kjører i bakgrunnen utenom de prosessene som trengs av Windows.! :p

Har NortonAntivirus men den er disabla nå jeg spiller! Har det noe med saken?

Eller så skal jeg prøve å gjøre som roger_h99 sier!

Lenke til kommentar

VPU = GPU.

Catalystdriverne har en mulighet for å slå på noe som heter 'VPU- recovery'

(så det ikke krasjer helt., bare litt.. :roll:

Min feil med det HD under GPU, skulle ha lest org. posten litt bedre..sry.

Gjør som det sies her; skru av VPU recovery og Fastwrite (i driveren),

prøv så med åpent kabinett.

Lenke til kommentar
Hvor varmt blir det 9800xt kortet ditt? Mitt ligger på 70 grader idle, ifølge driverne fra Catalyst, og 50 grader idle ifølge RivaTuner.

Hos meg og er det akkurat slik. Men jeg lurer på om denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SPFC70BL kan være årsaken at skjermkortet krasjer. Det viser sag at alt ellers i systemet fungerer perfekt!

Kan det være at den istedenfor å sirkulere kald luft oppbeverer den varme lufta slik at skjermkortet blir varmere!

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Jeg hadde problemm med 2 av skjermkortene mine.

Den ene en Radeon 9600 (vifteløs) plutselig viser rare farger og pcen fryste.

Jeg tok av kjøleriba og ant ut at den orginale kjølepasta har stivnet så ribba hadde ikke kontakt med gpu. Litt Arktic Silver løste problemmet.

Det anadre kortet har samme problem, det er en GeForce Ti 4200, - der er det nok korte som er litt "gåen" fordi jeg prøvde alt med take på "varme feil"...

Lenke til kommentar
HDD- en spinner jo synsikt fort ved spilling!

Så man bruker ikke disken når man er inne i ett spill? :ermm:

Disken vil alltid jobbe littegranne, uansett. Lasting av nye ting til brettet e.t.c.

Kanskje eldre spill som ikke krever så mye minne eller ikke er fullt så krevende bruker ikke disken så mye.

Lenke til kommentar

Vel det er slik det ser inni og jeg kan ikke skjønne hvorfor skjermkortet ikke fungerer som det skal! :no:

Spilte Painkiller i sted og da låste hele skjermen seg. Måtte bare bruke av/på knappen (har ikke reset) :p

Var inne i BIOS og der stod det at: AGP Mode Auto (HK støtte 8x)

og at AGP Aperture size 128 MB (Skjermkortet har 256 MB)

Noen forslag.

NB! Planlege å kjøpe et helt nytt system men det er flere måneder til det! :w00t:

post-23-1094747050_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...