Gå til innhold

Hvor finner man RAM?

tundra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor i windows xp, og w2k finner man ut hvor mye minne det er i PCen? Hvis man går på min datamaskin -> egenskaper står det jo feil minne..? F.eks. jeg har 512 MB RAM, men der står det 504 osv. Står det ikke ordentlig en plass?

Da har du nok delt systemminnet med skjermkorttets ram.. dvs. at du har 512MB, men skjerkortet bruker 8MB av det, så den viser 504MB...

Lenke til kommentar
Jo jeg har det. Men likevel, er det ingen plasser det står hvor stor minnebrikke som faktisk er installert?

Nei, ikke noe utility som er innebyggd i Xp som gjør dette. Last ned det som engang i tiden hette AIDA32, er litt usikker på hva det heter nå, men hvis du googler litt finner du det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Ja skjønner det. Men hvordan kan jeg da i en ukjent maskin vite hvor mye RAM den har, hvis jeg ikke har noe informasjon om den på forhånd. hvis det står f.eks. 129584 kB RAM, står det ingen plass FAKTISK INSTALLERT MINNE? for pokker

Koko, prøver du å gjøre dette vanskeligere enn det er??

Last ned AIDA32!

EDIT: eller CPU-Z

Endret av okidoki
Lenke til kommentar
hvis jeg skal bare sånn tilfeldigvis sjekke det på noen annens maskin, kan jeg jo ikke bare begynne å pakke maskina full av programvare... :nei:

Og hva om det ikke er internett. Æsj for et problem....

Dette er ikke sååååå vanskelig, høyreklikk på my computer og velg properties. Da får du opp hvor mye RAM Windows har tilgjengelig, gå i BIOS å se hvor mye memory det onboard skjermkortet med shared memory bruker og bruk vanlig addisjon.

DVS. du sa du fikk 504 i windows, da står HELT sikkert onboard kortet satt opp med 8MB shared memory. 504+8=512 og som vi alle datanerder vet er 512 ett tall som faktisk er brukbart i dataverden.

Lenke til kommentar

Så fint at jeg fikk over min aggresjon på dere :yes:

Men følgende skulle utrettes:

PCen er ferdig påslått av brukeren, jeg skal inn på den å titte hvor mye RAM han har uten bruk av internett eller ved å starte PCen på nytt. Brukeren har mest sannsynlig glemt passordet sitt, så å starte PCen på nytt da kan bli et stort problem. :roll:

Jeg tenkte bare at det kanskje var en mulighet for å sjekke dette bare i windows, uten noen nyinstalleringer eller inn i BIOS å blablabla... :thumbdown:

Ikke meningen å terge dere, men hvis noen føler seg plaget så har jeg værtfall fått gjort noe denne dagen :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...