Gå til innhold

Oppløsning i skolelinux

Anbefalte innlegg

Sitter på skolen, og her kjører vi et system med skolelinux der alle maskinene på skolen drives av en server.

Jeg synes at det er en veldig dårlig oppløsning på skrivebordet og vil derfor endre den, men finner ikke noe sted hvor dette kan gjøres. Må det gjøres på serveren eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis ikke jeg tar helt feil er skolelinux minst like gammelt som debian woody. Det vil si at X serveren neppe støtter x resize and rotate extension som kunne ha tillatt dette.

Dette er det idiotiske med Skolelinux. Gjør at elevene som bruker det syns at Linux er noe stygt og dårlig. Hvis de bare kunne få seg selv til å bruke nyere versjoner av programmer...

Lenke til kommentar

... dog noe som altid virker.

BTW. er det ganske vanlig for administratorer på skoler å låse oppløsningen på skjermene - mange skjermer på skoler greier ikke mer enn 800x600. Men det skal være mulig å sette inviduelle options pr. tynnklient. Men så var det det at TingTarTid, og admin har kansje ikke dette (eller kunnskap). I tillegg vil man ungå trøbbel - resizing av skrivebord etc.

En skole jeg vet om (en kristen internatskole i kvitsund, telemark) har admin tom. valgt å deaktivere høyreklikking. Dette er windows.

I fedora har brukerene lov til å endre oppløsning - opp til det som administrator har satt. Brukeren kan også si at "husk denne oppløsningen KUN for denne pc"

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...