Gå til innhold

X.org 6.8RC4, slik ser fremtidens utgave av X ut

xiando

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skal i teorien ikke koste så mye resurser. Alle dagens skjermkort skal ha en alpha-kanal, som automatisk bestemmer gjennomsiktligheten. Dvs. 32 bit vs. 24 bit.

Men det som vil koste litt er at man må tegne opp alle vinduer på skjermen. Man kan ikke få ytelsesforbedring ved å finne ut hvilke vinduer, eller deler av disse, som ligge bak andre vinduer, og så la vær å tegne opp dette.

Det betyr at dersom man har mange bilder på skjermen av gangen, der det skjer noe som gjør at innholdet endres, da vil man nok kunne merke det på ytelsen.

Det var teorien. Hvordan det funker i praksis vet jeg ikke. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe RV350 når du vet at ATi har dårlige linuxdrivere?

Selv bruker jeg lukkede skjermkortdrivere, men det er fordi jeg isåfall ikke vet om et bedre alternativ for nvidiakortet mitt enn nvidias egen løsning. Selv er jeg ganske fornøyd med driverne. :)

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
Ja nvidia-driverene er bra, det skal de ha. Men den åpne radeon-driveren er faktisk bedre enn nv...

ATI spiller muligens med flere åpne kort enn Nvidia, og de utgir spesifikasjonene til eldre teknologi. Synd at de aldri vil åpne for å gi ut alt slik at vi kan få en skikkelig "cutting edge" kickass opensource driver, men det er vel ingen i denne bransjen som ønsker å lange ut om sine "forretningshemmeligheter".

Jeg har også inntrykk av at fglrx-driveren benytter seg av mer åpen kode enn driveren fra Nvidia. Kanskje skyldes dette at de er særdeles glad i opensource og GPL, eller så er det så enkelt som at de er noen late jævler som helst ser at noen andre gjør jobben!

Forresten så leste jeg et sted at ATI hadde ansatt en ny utvikler. Jeg tror det hadde noe med DRI å gjøre, men er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Men nvidia er vel egentlig bedre enn ati på GL, mens det er omvendt på d3d? og hva teller på linux? ;)

Direct3d? De sier så, men jeg tror forskjellene er heller små. Jeg driter iallfall om ATI yter 5 FPS bedrre i gjennomsnitt i Direct3d, når Nvidia lager Linux-drivere som ligger 5 år foran ATI sine... Det er i grunn ganske søtt hvor mange ATI-brukere man finner i hjelp-postene på Transgaming sin Cedega compatibility list!

Lenke til kommentar

Hekkan! Det var mange feil, så dårlig ut, - mange render feil, samt det lagga

noe helt SYKT! Dessverre har denne pcen ATI kort, mens den stasjonære har

Nvidia.. Men der hang pcen seg (X iallfall) når jeg prøvde det......

Håper de fikser det, ser jo at det funker for andre. Men hvor bra? Tror ikke

noen kan jobbe med det noe særlig. Lagger vel litt for alle med og uten 3d

kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...