Gå til innhold

Hva er SM3?


Daguerreo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

viss jeg ikke er 100% på villspor er sm3.. SHADER MODELS 3.0 som jeg ikke vet helt va gjør. menne det skal vel forbedre grafikken lit på noe vis.. uansett så trur jeg du får velge mellom nvidia og ati, for tiden ligger begge likt. ati er vell bedre i far cry og slike spill selv om nvida har sm3, så den gjør vell ikke så mye. i alle fall ikk etter testene. ati yter bra i far cry og nvdida knuser ati i doom3. doom3 er bra på openGL og at ati er bra på direct3D :D. vell og valget er ditt :D, hva liker du.

Lenke til kommentar

Det er neste generasjon verstex og pixel shaddere. Det er støtte for Shader Model 3.0 i DirectX 9.0c som er ute nå, og er integrert i Windows XP SP2. Mange spill kommer til å bruke dette i fremtiden. Kort oppsummert er det mye enklere for en utvikler å skrive kode til SM 3 enn SM 2. SM 3.0 vil kunne gi ytelsesforbedringer, og i noen tilfeller også bedre grafikk, men det er også mulig å gjøre de fleste effektene SM 3 klarer i SM2, men da med ytelsestap

 

Jeg mener at SM 3 er en god grunn til å kjøpe nVidia over ATi (siden ytelsen ellers er rimelig lik)

Lenke til kommentar
ATI skal komme med SM3 når spilla begynner og bruke det

Tviler på at ati vil endre sine planer fordi spillene begynner å bruke sm3. I såfall begynner det å haste. Det er endel spill som kommer til å ta i bruk dette bl.a: Splinter Cell 3, Battle for the middle earth, Stalker: Shadows of Chernobyl, Vampire: Bloodlines, Tiger Woods 2005, Madden 2005, Driver 3.0, and Medal of Honor: Pacific Assault.

 

I tillegg har FarCry laget en patch som implementerer støtte for SM3, men denne er vel trukket tilbake tror jeg.

 

Stalker kommer nok til å bli ett svært populært spill og for mange har ytelsen i dette avgjørende betydning for skjermkortkjøp utover høsten. Såvidt jeg har fått med meg har utviklerne av dette fått bruke nvidia sin hardware ganske aktivt så det kan jo være at nvidia får fordeler pga dette i tillegg til sm3 støtten.

Lenke til kommentar
Har hørt at ATI skal ha en slags Counter-Part til SM3... eller var det kanskje PS3.0... VS3.0?

 

Kommer jeg muligens til å angre i framtiden om jeg kjøper ATI? (dette var veldig vanskelig )

:no:

Det finnes måter å simulere flere (de fleste?) SM3-spesifikke effekter ved bruk av instruksjonssettet i SM2 på, men et spørsmål vil være om spillutviklere vil ta seg bryet i lengden (..hvis R420 blir den eneste brikken det er ytelsesmessig forsvarlig å bruke disse effektene på, som ikke støtter SM3 eller bedre)..

 

SM3 eller Shader Model 3.0 er en fellesbetegnelse på Pixel Shader 3.0 og Vertex Shader 3.0.

 

Hvem vet om du vil angre? (utviklerne, kanskje)

Hva er du ute etter?

Mye for pengene?

Lang levetid?

Høy ytelse i enkelte spill?

 

Hvis (<- markerer en hypotese) SM3 slår an, og utviklere nedprioriterer støtten for SM2_b eller SM2 i det hele tatt, vil kort med SM3-støtte ha et klart fortrinn når det gjelder billledkvalitet, men dette ligger nok nærmere en generasjon frem i tid..

Hvis du regner med å _ta i_ litt prismessig sett denne generasjonen for heller å hoppe over neste generasjon, må derfor GF6800-serien kunne sees på som et bedre alternativ, forutsatt at du får en god deal på pris/ytelse nå.

 

Hvis SM3 ikke viser seg å utgjøre en reell forskjell, vil vel pris/ytelse idet du kjøper kortet være helt avgjørende, slik som det vanligvis er.

 

 

Hvis du er meget bekymret, kan du jo lese uttalelser fra utviklere som Deano Calver og andre og prøve å spå om de kommer til å støtte denne generasjons kort fra ATi fremover selv, men jeg tror uansett ikke du kommer til å bli spesielt misfornøyd med et eventuelt kjøp.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har hørt at ATI skal ha en slags Counter-Part til SM3... eller var det kanskje PS3.0... VS3.0?

Tenker du på 3dc?

 

Det er ikke et motstykke til SM3, men er (meget enkelt og simplifisert sagt) en komprimeringsteknikk som lar deg bruke bedre komprimering uten tap av hastighet.

I det er et motstykke i så måte at det gir ATi en fordel nVidia ikke har.

Lenke til kommentar

Med 3Dc skal man i teorien kunne ha opptil 4x mer detaljer på skjermen enn man kan med SM2.0, 2.0b og SM3.0, uten ytelsestap seff.

 

Men jeg lurer på om at hvis f.eks doom3 hadde støttet 3Dc, kunne man spilt på Ultra Quality med et 128MB skjermkort ? (som man i teorien skulle klart) :hmm:

 

Edit: Leif :blush:

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Med 3Dc skal man i teorien kunne ha opptil 4x mer detaljer på skjermen enn man kan med SM2.0, 2.0b og SM3.0, uten ytelsestap seff.

3Dc er kun begrenset til normal maps, dette kan ikke sammenlignes med pixel og vertex shading. 3Dc kan også brukes til ytelseforbedring, noe som det nok som oftes vil bli brukt til.

 

Men jeg lurer på om at hvis f.eks doom3 hadde støttet 3Dc, kunne man spilt på Ultra Quality med et 128MB skjermkort ? (som man i teorien skulle klart) :hmm:

Ultra Quality slår av all komprimering, det er derfor det tar så mye minne og det er derfor det er "Ultra quality". 3Dc er heller ikke en lossless komprimering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...