Gå til innhold

HD nekter å kjøre i DMA!

a_f

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut at alt virker nå :yes: Det jeg gjor var å sette hd til secondary master og brenner til primary master. Har også fjernet jumper på HD (den som styrer om enheten er master, slave, eller CS). Ser ut at man trenger den ikke hvis det er kun en enhet som er koplet til. Skal installere SP nå og teste litt mere.

Lenke til kommentar

Prøv å sette harddisken til CS ved help av jumper. Pass da på at den står koblet på enden av kabelen (ikke midtkontakten), slik at den blir automatisk satt til Master.

Fremdeles ett underlig problem, siden det gjenoppstår ved installasjon av SP1, men det må vel gå an å finne ut av...

Lenke til kommentar

Hei,

Ja - det var mystisk.

Prøv å slå av 'smart detection' i BIOS for disken og bruk det 'regfix' igen.

Du er sikker på du bruker et ATA100-kabel til disken?

Edit: Leste lidt videre - ser ut til at Micrsoft har vedgåt at det er en bug i XP og Win2K:

After preaching and complaining for two years since XP came out, MS has FINALLY Acknowledges that this IS a BUG, The problem with this is simple:

2K and XP looks for 6 consecutive timeout periods when it queries the drive, after the 6th time it drops dma mode, and if many realize this happens over time and not right away. The removing of the IDE channel and letting XP re-detect it is one solution I came up with as well as another type for ATA cards.

But here is the bug in XP as well as 2K, it seems that even if either OS gets a response it doesnt RESET the Counters. In short, if it gets a response say at the 4th querey, then by default its suppose to reset the timeout counter, it doesnt, it leaves it at 4, and then when two more timeouts occur it drops dma, where when it gets a response, it suppose to reset to 0.

MS acknowledges this, A fix is available, it will be put into SP2. If you cant wait for SP2 then you can contact MS for get the fix.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Høres nå ut som det er hovedkortets kontroller som er synderen .

Prøv disken på den andre IDE kontrolleren.

Eller er det kanskje på tide med en oppdatering , ASUS A7A 266E har noen år på seg nå. Dessuten kan ting/komponenter forringes over tid.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ASUA A7A er gammelt, men det er ikke hoved pc'en min. Har ikke så veldig mye løst å oppgradere, fordi da måjeg også kjøpe ny RAM, og da blir det dyrt. og øverst på prioriteringsliste står det å kjøpe ny PSU for den andre pc (q-tec Bråker litt for mye).

Har allerede prøvd de nyeste IDE drivere.

Ska prøve å bytte WD hd'en med Seagate. Dem begge er på 160 gig, og jeg vet at Seagate virker på den andre pc. Skal gjøre det imorgen, for jeg må på jobb snart.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har nu prøv å installere en seagate HD istede for WD. Samme resultat :(

HD hopper over til PIO etter instalasjon an SP 1. Da må det være hovedkortet som skaper problemer. På hk med nForce 2 kjører begge disker i DMA. Da lar jeg bare bli det slik. For sette en gammel IBM disk i den andre pc.

TAKK FOR ALLE SVARENE!!!!!!!!!!!!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...