Gå til innhold

HD nekter å kjøre i DMA!

a_f

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke helt sikker på at det er her jeg skulle skrive om problemet, men siden det begynte etter at jeg installerte ny HD, så..

Jeg har en eldre pc, som jeg skulle sette inn ny harddisk, siden den som var inne var for liten (20 gig). Jeg fikk meg en ny WD 160JB disk. Satt den inn( primary master). og installerte win XP på den.

Problemet er at alt går veldig TREGT!!!

Har prøvd å installere windows på nytt, men det hjalp ikke. Hovedkortet er ASUS A7A 266E. Har den nyeste bios. Har også en brenner (MSI), men den er koblet til secondary master. CPU er Duron 1800.

For å si det kort: HJELP!!!

Endret av a_f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått den nyeste BIOS nå. Byttet kabel. ingenting har forandret seg. I egenskapene til IDE kontrolleren står det at det skal brukes DMA, (transfer mode: DMA if available), men i virkeligheten brukes det PIO (Current transfer mode : PIO)

Får ikke forandra det. Og hvis jeg kopler den gamle hardisken istede or den nye, så da er DMA på plass... Blir gråhåret snart av det her :)

Lenke til kommentar
I egenskapene til IDE kontrolleren står det at  det skal brukes DMA, (transfer mode: DMA if available), men i virkeligheten brukes det PIO (Current transfer mode : PIO)

Får ikke forandra det. Og hvis jeg kopler den gamle hardisken istede or den nye, så da er DMA på plass... Blir gråhåret snart av det her :)

Hei,

Hvis du følger dette tips nøye - da sku det bli bra:

If you reboot and recheck and it is still stuck on PIO (which mine were) then go to run and type in regedit. Find the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000X

000X "X" being the number of the controller such as 0001 for primary and 0002 for secondary. Under this location find the key "MasterIdDataCheckSum" or "SlaveIdDataCheckSum" depending on which one your drive is and delete the value for the key. this will force XP to redetect your drive after reboot. Please be careful when editing your registry.

Har selv hat problemer med PIO-mode - båte i Win2K og XP.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
I egenskapene til IDE kontrolleren står det at  det skal brukes DMA, (transfer mode: DMA if available), men i virkeligheten brukes det PIO (Current transfer mode : PIO)

Hei,

Hvis du følger dette tips nøye - da sku det bli bra:

If you reboot and recheck and it is still stuck on PIO (which mine were) then go to run and type in regedit. Find the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000X

000X "X" being the number of the controller such as 0001 for primary and 0002 for secondary. Under this location find the key "MasterIdDataCheckSum" or "SlaveIdDataCheckSum" depending on which one your drive is and delete the value for the key. this will force XP to redetect your drive after reboot. Please be careful when editing your registry.

Har selv hat problemer med PIO-mode - båte i Win2K og XP.

Mvh

Kimmer

Har fortsatt PIO...

Lenke til kommentar
Hvilken størelse melder BIOS at den har den WD?

Mvh

Kimmer

Maximum LBA capacity 160041MB hvis det er det du mener....

Hei,

Det ser jo bra ut - og det gikk greit å formatere disken da du instalerte XP?

Hvor mange partisjoner?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Problemet er jo at harddisken nekter å kjøre i DMA mode. Jeg har ikke bedre forslag enn den registry hacken til Kimmer, men her er en annen tilsvarende tråd som kanskje kan hjelpe:

http://www.ntcompatible.com/thread7312-1.html

Service Pack 1 for XP er viktig, likeledes siste bios o.l. I verste fall får du investere ett par hundrelapper på en ekstra PCI ATA100 kontroller.

Har prøvd det.... Fortsatt PIO :wallbash: Skal prøve SP 2 nå.....

Lenke til kommentar

Hei,

Er du sikker på du slettet den value i det rigtige 'Controlset'? Der finnes flere forskelige. Det skal være 'CurrentControlset'.

Man kan lett rode feil der, hvis man f.eks søker på "MasterIdDataCheckSum".

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei,

Er du sikker på du slettet den value i det rigtige 'Controlset'? Der finnes flere forskelige. Det skal være 'CurrentControlset'.

Man kan lett rode feil der, hvis man f.eks søker på "MasterIdDataCheckSum".

Mvh

Kimmer

Det var det riktige jeg fant, men av en eller annen grunn, så 0001 er secondary, mens 0002 er primary. Men jeg sitt fortsatt men PIO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...