Gå til innhold

MSI K8N FSR-AMD 64-ATI9800, intet bilde v/oppstart

Oldboy Jenny

Anbefalte innlegg

Jeg mottok forleden delene til min brors nye 64-bits vidunder, men da alt var skrudd sammen og OS skulle installeres kom første slag i trynet. Ikke noe bilde på skjermen, ingen pip fra kabinetthøytaller (edit - dette har vel gjerne å gjøre med at det er et MSI-kort), ikke noe liv i dvd-spilleren. Alle vifter går fint, som jeg tolker dit hen at problemet ikke er knyttet til forsyningen av strøm.

Skjermkort er testet og virker, ligeså med dvd-spilleren. Det spesielle med dvd-spilleren er at strømmen forsvinner når IDE-kabelen er plugget til MSI-kortet, virker fint med mitt Abit.

Har forsøkt F8 (og alle andre knapper) for VGA-modus.

Cmos er forsøkt resatt både med jumpere og fysisk fjerning av batteri.

Cpu ser helt fin ut, ingen brukne bein.

Har flyttet ram-brikkene rundt i de mulige formasjoner. Ennå ikke testet med annen ram.

D-Bracket LED-lysene er alle på, dvs. fire lys. (edit - MSI's alternativ til pipelyder)

Har ikke testet hd ennå, men skulle komme fint inn i BIOS uten hd, vel?

Heller ikke fått testet PSU, men den er som alle de andre komponentene splitter ny.

... er det noe jeg har glemt å sjekke? Har gått gjennom tråder på forumet her en stund nå uten å finne noen rimelig forklaring på hva som kan forårsake dette. Mistenker at hovedkortet er røtent.

For orden skyld, komponentene:

-MSI K8N FSR

-AMD Athlon 64 3200+

-Corsair Value Select PC3200 512MB (x2)

-Nec ND-2510A

-NorthQ 4001 Silent

-Sapphire Radeon 9800 PRO 128 MB

-Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD)

-Raidmax Miditower Cobra with window

... kan vel ellers legge til at viften på skjermkortet var klart det mest støyende i denne konfigurasjonene, men da hører det med at hd ikke har fått spinne fra seg ennå.

Dette er mitt første forsøk på å sette i hop en 64-bits, men har skrudd sammen litt av hvert før, så de helt elementære fallgruvene håper jeg å ha unngått. Noe jeg kan gjøre før jeg sender hovedkortet tilbake?

Takker for alle forslag.

J.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan, prøv en annen PSU.

Først_ (antar at ekstrastrømmen til skjermkort er i)

- prøv å plugge ut alt du ikke trenger under en oppstart, som krever strøm. (èn rambrikke, CDrom, DVDrom, Floppy, harddisker)

Dette er bare for å se om du får bilde

- fir`pEL sjekk de små "eksternkontrollerende" kablene. Sikter til dem man kobler til Startknapp, resetter, pc speaker, hdd kontroller osv.

hvis du ikke er TOTAL sikker på alle kablene, monter bare de viktigste.

røsk gjerne ut alt annet enn power-on, og vit at denne stemmer.

- prøv med èn og èn rambrikke, kanskje en er skadet.

der er noe å starte med,

gi tilbakemelding

glhf ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Joda, skjermkortet er tilkoblet psu. :p

Prøvde forslagene dine med å nappe ut alt non-essensielt, men situasjonen forble dessverre uforandret.

Heller ingen forandring med en annen PSU... Har forsøkt med èn ny RAM-brikke også.

Jeg er på nippet til å hive inn håndkleet, nå. Men føler i det minste at jeg har sjekket det som sjekkes skal, og kan forklare sånn nogenlunde hva som virker og ikke virker til leverandøren.

Faen og.

J.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problemet for øyeblikket...

Noe som skjedde etter at jeg "halvveis" oppdaterte biosen min.

Jeg har enda ikke fått min maskin til å funke men tips har vært bootupdiskett/cd med selvoppdaterende bios.

Evt. sjekk om dette også er en mulighet for deg?

(jeg har forresten et noe eldre system og kun 32)

(Clarification: jeg oppdaterte biosen min med feil oppdaterinb for feil versjon)

Endret av iddi0t
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

... jadda.

Viste seg at jeg hadde bæsja godt i skuffen og glemt å feste hendelen på prosessoren...

Lot meg blende av den litt forskjellige festeanordningen for prosessorviften. Den har en låsbar arm, noe mine gamle Socket A-vifter ikke har hatt.

Jaja... AMD 64 går i alle tilfeller som et olja lyn... for første gang er det gøy å reboote XP... nå hører det med til historien at brorsan bruker Raptor 74Gb og WinXP i amputert N-lite variant men det kan ikke ha tatt mer enn ca. 10 sek for en fullstendig omstart.

J.

Flau, men fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...