Gå til innhold

Kombinasjoner av linser og dSLR

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et dSLR i løpet av de kommende 2-3 månedene. Skal på en lengre ferietur og vil iallefall kjøpe før da. Men det er vel lurt å kjøpe ganske snart for å få litt tid til å "trene" før det blir "alvor".

Det jeg lurer på er Nikon D70 vs. Canon EOS300D. Har egentlig mest lyst på Nikon, men det koster jo noe mer. Er det egentlig så store forskjellen for en nybegynner på dSLR? Noe dyrere kamera tror jeg ikke er aktuelt.

Uansett har jeg forstått på tidligere topics og tester at bundleobjektivet til Canon ikke er så bra mens bundleobjektivet til Nikon er ganske bra.

Lurer på om det er noen som har erfaringer med "uoriginale" objektiver i "normalområde" (18-28) til (50-80). Ser at Sigma har noen rimelige objektiver.

Et godt slikt objektiv vil vel gjøre prisene på Canon og Nikon mer like.

Prisklasse ca 1500 +/- ~300kr.

Nikon D70 forstår jeg er et veldig godt kamera, men er ikke Canon EOS300D også ganske bra hvis man velger bra optikk og ikke kjøper bundle?

Har også planlagt å handle en slik X-drive med 40GB harddisk for å slippe å blakke meg på minnekort. Noen som har erfaringer med slike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også planlagt å handle en slik X-drive med 40GB harddisk for å slippe å blakke meg på minnekort. Noen som har erfaringer med slike?

Jeg ser ikke ikke helt hvordan dette kan lønne seg, så lenge du kan dumpe minnekortet på en PC med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle bidra med å fortelle at det å finne en pc å tømme kort og brenne ut en cd på er NULL problem.

Jeg har reist verden rundt og var akkuratt som deg bekymret for nettopp dette med fulle minnekort osv, men jeg kan love deg at selv ute på en øy i en innsjø rundt vulkanfjell på 2800m o.h i Guatemala krydde det av Internett cafeer med brennemuligheter. Det er rett&slett ikke tema, selv ble jeg ganske overrasket.

Klart hvis du har en Ipod eller lignende trenger du ikke tenke i det hele tatt, men sørg for å ha et passe stort minnekort og at utstyret ditt takler både 115v og 230v. Det eneste du da trenger er overganger. Sving innom Nomaden (hvis du er fra Oslo) så finner du ALT du trenger for å dra på backpacker tur. :yes:

Lenke til kommentar

Hvis du har mest lyst på Nikon kjøp den; Den er mye raskere (mye raskere til å starte opp, skrive til minnekort, vise bilder, blitzsync) og har færre begrensninger enn 300D. Objektivet som følger med er også meget bra og alene verd prisforskjellen (mener jeg). Hvis du dog _aldri_ tar (moderate, 28mm ekvivalent på 35mm film) vidvinkelbilder, så kan du selvfølgelig kjøpe en 28-80 e.l., men hvis du vil ha et objektiv som er like godt som 18-70'en til Nikon så må du nok ut med 3000,- eller mer uansett. Et tilsvarende til Canon 300D (som er et alternativ hvis du _ikke_ er det minste interessert i vidvinkel) er 28-105/3.5-4.5 som koster ca 3000,- ny eller evnt. 24-85'en som koster litt mer. D70 m/18-70 bør ikke koste mer enn ca. 12000,- og så får du legge på 1000-2000 for 512MB-1GB minnekort (et raskt et som utnytter kameraets skrivehastighet, f.eks. Sandisk ultraII). Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...