Gå til innhold

Får ikke starte OS s-ata pc når ATA er koblet til

whom

Anbefalte innlegg

Har nå nettopp startet opp ny maskin...

Jeg har 2 vanlige gamle ATA disker på 120 og 160, og en S-ATA Raptor som jeg bruker til OS.

Pcèn ser ikke ut til å få kontakt med IDE diskene, fordi de står ikke oppgitt i bios. Hvis en eller flere av ATA diskene er koblet i, så får jeg ikke kommet inn i windows. Jeg har prøvd å satt den ene disken på slave, og den andre på master, samt bare prøvd med den ene. J

eg kommer stadig ikke inn. Kommer bare inn hvis s-ata disken står alene.

Nå lurer jeg på om det er noe jeg bør stille på i bios, eller noe annet det kan være?

Takker for svar :)

Edit: Forsåvidt funnet ut av problemt... (les på bunnen)

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som også kanskje er nyttig som info? Den ene ATA disken, er det en OS på. Grunnen til dette er at jeg skal bare hente noe fra disken, og deretter formatere den. Trenger ikke å gå inn i OS.

Edit: Men dette kan ikke være problemet, siden jeg har prøvd begge hardiskene alene koblet til.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

På IDE-diskene må du sette på jumpere slik at den ene disken er slave og den andre er master (eventuelt begge på "cable select"). Som regel står det på diskene hvor jumperene skal være for de ulike instillingene.

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar

Noe som også kanskje er nyttig som info?? Har Abit nf7-s2.0 HK.

Når jeg skulle flashe HK, så tok jeg i feil diskett, og fikk muligens flashet støtte for s-ata Raid (istedenfor vanlig s-ata. Noe som jeg gjorde rett etterpå). (brukte diskett til. HK:Abit nf7-s2.g) Og siden mitt kort ikke har støtte for s-ata RAID, så har kanskje dette ledet til noen problemer... Det står i oppstart: "s-ata raid" en plass...

Noen som vet hvordan jeg kan få slettet støtte for s-ata Raid?

Lenke til kommentar

Specs: - Abit nf7-s2.0

- Athlon xp 2600+ mobile

- Connect 3d Radeon 9800 pro

- Twinmos PC3200 Twister DDR 512 mb CL2

Ang rekkefølge på first boot i bios... Kan du forklare detaljert hva jeg bør forandre på? (har ikke raid på noe vis) Bare for å få det helt klart på hvilke hardisker som er i:

- raptor serial-ata

- vanlig 160 ata (master)

- vanlig 120 ata (slave)

på first boot har jeg nå (quote) : Serial-Ata.

Men det jeg kan velge mellom hardisk 0,1,2 osv... Vet ikke helt hva jeg bør ha som nr 2, og eventuelt om hardisk 0 blir regnet som s-ata... er litt forvirret... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Prøv ført å disconnecte strøm kablen fra IDE diskene .

Sett boot på 1'st = sata , 2'nd= cdrom , 3'rd =Floppy , boot other= disabled.

Du må også ha sata raid enablet på nf-7 for sata booting .

Hvis windows ikke booter nå med kun sata disken tilkoplet er problemet at boot filene ligger på en av ide diskene .

For windows installasjon på sata må alle ide disker være frakoplet .

Gjør man ikke dette vil en av ide diskene være host for boot filene .

(ntldr , boot.ini , ntdetect.com )

Lenke til kommentar

Vi bare si at jeg fant ut av det.

Som alle vet er det fire "IDE porter på HK. Det viste seg rett og slett at de to nederste Portene var døde. Derfor funket ikke ATA diskene, siden de var nederst og defor i hullene som ikke virket...

Men vet ikke om jeg skal juble for mye, fordi dette var et demo kort på komplett, og det viser seg nå at en 2 porter er ubrukelige...

Går det fint å få sendt dette kortet inn til komplett og få igjen et nytt ett?

Vil det gå på garanti?

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Hehe blir mye om og men her, men har funnet ut noe rart.

Det er vel direkte ingenting på HK som er defekt, men noe rart er det:

Hvis jeg bruker begge ide slottene: en til hardiskene og en til cd romene.

Da vil ikke hardiskene virke, men cd-rommene vil. Men hvis jeg plugger ut cd rom, så vil hardiskene på slotten pluttselig begynne å virke. Rart eller hva? :(

Så altså begge IDE slottene kan ikke vare aktiv samtidig, hvis det skjer så vil den ene slotten bli inaktiv, og vil hindre pcèn i å starte opp. :dontgetit:

Merkelige greier.. :hmm: Noen som har en formening om hva problemet kan være? bør jeg kanskje sende en mail til Abit, eller komplett (hvor jeg kjøpte det)

Eller noen som vet om noen mulige bios instillinger jeg har fucka up? (utenom da master\slave på hardiskene)

Hvorfor går alt feil med alt som har med ; meg+data? :( Triste saker

Lenke til kommentar
Har same problemet; maskinen vil ikke inn i xp etter at jeg koblet til den gamle ata disken (uten os på)

Har ikke fått det til å funke ennå

Det var visst ikke sistnevnte som var feil heller :blink: . Men har nå endelig funnet ut av det: :cool:

Enktelte gamle cd-rommer er ikke helt kompatible med S-ata disker, og derfor av en eller annen grunn så blir IDE diskene "utestengt" Så nå har jeg slengt ut en av de gamle cd-rommene, og alt funker perfekt :thumbup:

Kan også godt tenke meg at ditt system vil kreve samme tiltak :innocent:

Edit: Leif

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...