kikkan Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Tjena! jeg trenger litt hjelp Beskrivelse: Senderen, en IR-diode, sender ut et pulstog. Dette pulstoget reflekteres fra et objekt 0,5 til 30 meter unna. Mottakeren, en lysfølsom (IR) diode, registrerer den reflekterte pulsen. Sender og mottaker sitter i samme enhet/box. Problemstilling: Jeg trenger en krets som kan regne ut tidsforskjellen mellom sendt og mottat puls. Denne kretsen må gi en spenning ut som representerer avstanden. Noen som kan hjelpe??? Endret 7. september 2004 av kikkan Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hmm. Hvis jeg har regnet riktig så beveger lyset seg 30 cm på 1 nS. Du trenger altså en klokke med bedre enn 1GHz oppløsning. Det er umulig å jobbe med slike frekvenser for en selvbygger. Kanskje ultralyd er bedre egnet? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 det går ikke så bra å bruke lys nei kretsen din er ikke lett å lage. Det kreves masse signalbehandling. Multipath reflection må du ta med i beregningen Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hva skal den brukes til? Tenkte på å modde en sånn rygge-sensor eller no.. Leita litt etter sånne sensorer, men på enkelte sider var det ikke helt enkelt å finne frem elfa, farnell eller hammar har sikkert noe sånt gudd løkk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå