Gå til innhold

Radeon X800XT vs GeForce6800 Ultra

big_mama

Anbefalte innlegg

Uansett hva du velger så får du et godt kjøp, kjøpte selv X800 Pro vivo, sparer penger og PSU og når jeg trenger en oppgradering trenger jeg bare å flashe biosen så har jeg fått et X800XT PE, helt greit når jeg betalte 4000kr for kortet på komplett :thumbup:

PS: for øyeblikket kan jeg spille alle spill ute idag med max kvalitet\grafikk uten hakk\problemer(Thief 3, Hitman Contracts, CS:S Beta, Ground Control II...)

kanskje bortsett fra i Medal of Honour: Pacific Assoult Demoen, men merka ikke forskjell(i grafikk, ikke ytelse) med mindre innstilinger likevel :p

(har amd 64 3000+, Corsair Twinxms 3200XL 1024GB og EpoX hovedortet ellers)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hvordan du vrir og vender på det støtter ikke ATi kortene Shader Model 3.0, og siden det er en del av DirectX kan det regnes som en industristandard og kommer garantert til å bli mer og mer utbredt. Hvis du da ikke bruker flere tusen kroner hver gang ATi/nVidia kommer ut med noe nytt, og da har grafikkortet i rundt 2 år så vil jeg se på støtten for Shader Model 3.0 som ganske viktig...

Jeg sier ikke at SM3.0 ikke vil bli brukt. Spørsmålet er hvilkne fordeler vil det gi GF6800U kontra X800XT PE. Vil effektiv SM3.0 vinne over brute force SM2.0? Og når vi endelig kommer til det punktet der shader koden er så komplekst at ingen SM2.0 hardware er kraftig nok til å kjøre den slik at shaderene blir programert ekslusivt i SM3.0, vil da GF6800U være kraftig nok til å kjøre dette med akseptabel framerate?

Jeg tror ikke at SM3.0 vil være så viktig denne runden uansett hvordan man vrir og vender på det.

MistaPi,hvorfår må ati ha mye mere mhz på gpu får og holde følge med 6800 kortene?nå har x800 pro bare 12 pipelines,så mere mhz må vel til får og få samme ytelse(fill-rate)?.men x800xt har jo 16 pipelines,likevel må de ha gpu på ca 500mhz får og holde følge med 6800 ultra ?

Dagens spill er som oftes ganske minnebåndbredde begrenset med disse kortene og da spesielt X800XT PE. Men med høyere oppløsning (1600x1200) drar den ofte noe ifra GF6800U da spillet blir mer fillrate begrenset med denne oppløsningen. Og dette er nok noe som vil vise seg å bli trenden med at spill blir mer og mer fillrate/shader begrenset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...