toss Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 kan noen forklare de to begrepen for meg? har ikke funnet noen forkalring på det.. takker for svar Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 En string(streng) er en samling med tegn, for eksempel en setning, eller et eller flere ord. En string kan også være et enkelt tegn. Strings(strenger) blir brukt til å midlertidig lagre tekst mens et program kjører. 'Eksempel 'Deklarer en variabel kalt eksempelStreng, 'samt at den bare kan inneholde tegn. Dim eksempelStreng as String 'Sett eksempelStreng til Hei, 'eksempelStreng vil nå inneholde ordet Hei. eksempelStreng = "Hei" En array derimot er litt mer innviklet. En array er en flere varaibler på en rekke(eh...). For eksempel så kan vi deklarere 10 strenger på denne måten: Dim Streng1 as String Dim Streng2 as String Dim Streng3 as String Dim Streng4 as String Dim Streng5 as String Dim Streng6 as String Dim Streng7 as String Dim Streng8 as String Dim Streng9 as String Dim Streng10 as String Dette er jo selvfølgelig litt tungvint. I stedet kan vi bruke en array. Dim Streng(1 to 10) as String Det jeg gjør i eksempelet ovenfor er at jeg deklarer en array som er av typen string. Den skal inneholde 10 elementer(fra og med 1 til og med 10). Man kan få tilgang til elementene i arrayen ved å: Streng(1) = "heisann!" Det man gjør er at man skriver arrayens navn, for deretter å skrive i en parantes hvilket nummer man vil redigere. I eksemplet ovenfor vil man få en error hvis man ikke holder seg innenfor 1 og 10. Håper dette var godt nok svar på spørsmålet ditt! Bare spør hvis det er noe. mvh Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 tusen takk gjorde alt mye klarere.. bare for å kontrollere: en streng er nesten som en variabel, bare at den lagrer en tekst? og en array er en rekke strenger? men må strengene i en array ha noe med hverandre å gjøre? må det være en tallrekke eller lignende? Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 En streng er en variabel, og ja, den lagrer tekst. En array kan være en rekke strenger, hovedsaken med en array er at det er en rekke med variabler. Man kan for eksempel også bruke en array om tall: Dim longArray(1 to 10) as Long Denne koden vil lage en array bestående av 10 Long variabler, en Long variabel er en variabel som kan ta hele tall. Er ikke helt sikker på om jeg har skjønt de to spørsmålene dine riktig, men jeg prøver meg! Strengene i en array(hvis du bruker en array med strenger) har ikke noe med hverandre å gjøre. Prøv for eksempel: Dim strenger(1 to 10) as String strenger(1) = "Hei" strenger(2) = "Joda" Hvis du nå ser hva verdien i strenger(1) er så ser du at den er uforandret, selv om du forandret strenger(2)! Eh, tallrekke? Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Eh, tallrekke? jeg bare missforstod litt.. tror jeg har skjønt det nå.. takker for god foklaring Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Du kan også lage arrays med flere dimensjoner. Slik: Dim variabel(1 To 10, 1 To 10) Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 forstod ikke så mye av det siste der.. kan du utdype det litt? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Dim variabel(1 To 10, 1 To 10) variabel(1, 4) = "Dette er en" variabel(2, 4) = "Dette er en annen" Kan f eks brukes i et spill med map-tiles (uten å gå inn på hva det er) For å sjekke alle kan du gjøre slik: Private Sub Form_Load() Dim variabel(1 To 10, 1 To 10) variabel(1, 4) = "Dette er en" variabel(2, 4) = "Dette er en annen" Dim i For i = 1 To 10 Dim o For o = 1 To 10 MsgBox variabel(i, o) Next o Next i End Sub Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 tror jeg forstår.. det er for å ha et brett i 2D? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 tror jeg forstår..det er for å ha et brett i 2D? Det var bare et eksempel. Du kan bruke det til hva du vil. Poenget med det er at det blir lettere å jobbe med en rektangulær "ting" (f eks et map) Lenke til kommentar
toss Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 jaja.. eller hvis du vli lagre info mer som i tabeller, på en måte.. eller.. (sikert ikke helt bra forklart..) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Se for deg et regneark. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå