Gå til innhold

Anlegg i russebil (kobling)


jaha

Anbefalte innlegg

Skal mekke anlegg i russebil nå, og da lurte jeg på om noen av dere hadde noen gode oppsett til meg...

Har et ganske stramt budsjett, så alt av utstyr må være "noname", men fortsatt dunke godt! Har tenkt å bruke sånn ca 5000 på anlegget... Kanskje mer hvis vi får tak i noen gode sponsorer.

Har dere noen idèer om plassering, innbygging ol...?

 

edit: tittel

Endret av jaha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

ble så vi fant no høyttalere og subber, så det ordna seg... men så:

hvordan skal jeg koble hele greia for å få best effekt??

her er det vi har:

2stk forst. 4*100W

1stk forst 4*125W

signalkilde 4*40W

3stk 12" sub av diverse merker...

4stk 6*9" av div merker

4stk 6" mellomtone

 

hva trenger vi av utstyr egentlig? og hvordan kobles det best muli?

Lenke til kommentar

hmm.. det er mye å forklare da, men kan da noe standard:

 

Kjør mer enn 1 batteri eller en kondensator(?), Ha Signal kabel (phonokabel) og strøm kabel fra hverandre. Jordingen må være bøst festet. og kjør tjukke kabeler. Forsterkeren må ikke stå rett på metall da kommer det ekle suselyder osv når man gasser.

 

Les mer om kassebygging og tips på http://www.mds.se/downloads.phtml?category=byggsatser

 

Det er jo andre elementer, men finn ut hvor mange liter en sub skal ha osv. Det går også ann å snu den ene suben med magneten ut og den andre inn. kommer helt ann på elementene.

 

Ja.. Nå kommer det masse \/

 

Montering av spilleren

 

I mange nyere biler er det ofte tilrettelagt med strøm og høyttalerkobling i radiohullet i dashbordet. Dette er i de fleste tilfeller godt nok. Hvis uttaket ikke er av ISO-standard, finnes det overgangsplugger til de aller fleste biltyper.

 

Sjekk allikevel om strømledningene har en tilfredsstillende tykkelse. Moderne spillere i dag har som regel en ganske stor innebrygget forsterker og det krever mer strøm. Det skader ikke, om du er i tvil, å legge opp en egen strømledning.

 

Verre er det ofte med jordingen til stereoen. Svært mange ganger har vi sett at noen har hoppet over denne viktige koblingen. Bilstereoen vil virke uten en egen ledning til jord, fordi den jordes igjennom antennen. Det er meget viktig at jordledningen kobles til et eget punkt til gods eller til bilens originale jordledning. Her svikter det ofte hos bilfabrikantene, så for å være på den sikre siden anbefaler vi å jorde direkte til gods uansett. God jordforbindelse er også svært viktig for å forhindre støy på stereoanlegget. (Se egen side om støy )

 

For innsetting av radioen i dashbordet, bruker du den medfølgende metallrammen. Den har standardisert størrelse og vil passe i de fleste biler. Skulle den likevel ikke passe finnes det her monteringssett til de fleste biler. - Etter å ha satt metallrammen inn i dashbordet bøyer du ut de små ørene i rammen, og fester på den måten rammen i dashbordet. Det er i de fleste tilfeller ikke nødvendig med noe ekstra fester i bakkant av radioen.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Høyttalermontering.

 

Velger du å montere høyttalere i bilens originaluttak og bruker den størrelsen det er beregnet for, er jo saken ganske grei.

 

Men ofte vil en kanskje ha kraftigere høyttalere. I mange tilfeller er det enkelt å plassere en litt større høyttaler i originaluttaket. I noen tilfeller er det nødvendig å skjære et større hull. Kontakt oss, og vi kan hjelpe deg med dette.

 

Hensikten med større høyttalere er jo en bedre lydkvalitet. Forenklet kan vi si at jo større høyttalerelementet er, jo bedre vil det spille i bassområdet.

 

I de fleste biler sitter originaluttaket til høyttalerne lavt nede på døren. Dette er en ulempe for diskantlyden, som er mer retningsbestemt.

 

Et komponentsett (delt sett med en basshøyttaler og en diskanthøyttaler) gir et bedre lydbilde, med flere detaljer i musikken og en "klarere" lyd.

 

Det er da viktig at diskantelementet er plassert høyt i bilen. Enten høyt på døren eller oppe på dashbordet. Flere og flere nye biler har orginalt plass for en slik delt løsning.

 

Dessverre så er høyttalerledningene som er medsendt fra fabrikanten i de fleste tilfeller for dårlig. For deg som legger vekt på lydkvalitet, vil kjøp av bedre høyttalerledninger være vel investerte kroner.

 

Vi ser veldig ofte høyttalere som er feil montert eller koblet.

 

Her er tre punkter som er viktig for et godt resultat:

 

Høyttaleren skal være godt fastskrudd i underlaget. Aller helst skal skruene ha feste i metall. Ta tak i høyttaleren og kjenn etter. Den skal ikke bevege seg i det hele tatt.

 

Det skal være tilstrekkelig luft bak høyttaleren. Det er viktig å skjære stort nok hull bak høyttaleren. Aller best spiller høyttaleren i en dør eller i hattehyllen med hull ned mot bagasjerommet.

 

Sjekk høyttalerens fase. Dette er vel det punktet det oftest er feil ved. Høyttalernes fase betyr at det er koblet riktig pluss og minus. Hvis den ene høyttaleren har snudd pluss og minus feil, vil da høyttalerne slå hver sin vei og "utjevner" da lyden. Dette er enkelt å sjekke. Sett på musikk med god bass. Skru så balansekontrollen over slik at bare den ene høyttaleren spiller. Hvis nå bassen er fyldigere og kraftigere enn om balanse- kontrollen sto i midtstilling, så er fasen feil. Rett opp dette med å snu pluss og minus på den ene høyttaleren. Dette kan du også gjøre om du har høyttalere både foran og bak i bilen. Bruk da faderkontrollen og spill f.eks bare bak. Det samme gjelder her, hvis bassen virker fyldigere med bare to av høyttalerne i bruk, tyder det på feil fase.

 

 

Skal du montere høyttalere foran eller bak ?

 

Skal du ha et riktig og tydelig lydbilde, så velg å plassere høyttalerne foran. På noen biler er det dessverre veldig liten plass foran, så her kan en større høyttaler bak i hattehyllen være bedre. Men i utgangspunktet er høyttalere foran det beste. Vi pleier å si om høyttalere kun bak, at det blir som å gå på konsert og sette seg med ryggen til orkesteret. Mange velger også fire høyttalere for et mer utfyllende lydbilde.

 

Bilens fabrikkmonterte høyttalere er ofte meget enkle ting. Her kan det være mye å hente ved bare å bytte til noe med bedre kvalitet og sette inn på bilens originale plass.

 

Husk dette :

 

Velg riktig plassering

 

Prioriter høyttalerne foran

 

Høyttaleren festes ordentlig

 

Sjekk høyttalerens fase

 

Bruk kvalitets høyt. ledning

 

Pass på at høyttalerne Ikke blir utsatt for fuktighet

 

Bruk gjerne en høyt plassert diskanthøyttaler foran

 

Nok "luft" til høyttaleren, altså stort nok hull bak høyttaleren

 

-----------------------------------------------------------------------

 

DEMPING AV BILEN

 

Det er flere grunner til at en bil bør dempes . En av grunnene er at en bil skaper mye støy under kjøring, avhengig av biltypen lager en bil i 70 km fra 75 -95 dB støy. Mesteparten av dekk og motorstøy ligger i det lave frekvens området, fra ca 250 Hz og ned . Ved å dempe støynivået i bilen med 10 dB vil man få en dobling av lyd volumet i det aktuelle frekvens området, dette er noe som igjen tilsvarer en 10 dobling av forsterker effekten . I tillegg er det interessant å fjerne all vibrasjoner i bilens karosseri slik at man kan nyte musikk og ikke skramling fra stål og plast. Demping av dørene er kanskje det viktigste p.g.a høyttalere som monteres der setter klips , stag, plast og stål i bevegelse. i tillegg hjelper det for å unngå stående bølger (kansellering av lyden).

 

Bruk asfaltmatte eller spesial dempematte, skumgummi og sunn fornuft.

 

Bruk tid på å stanse all skramling fra dørinnhold, skiltplater, hattehyller osv..

 

----------------------------------------------------------------------

 

Montering av forsterker

 

Montering av denne krever litt mer enn å montere en vanlig spiller eller et par høyttalere. Her er det mange ting å ta hensyn til, men tar du deg god tid, og følger noen av disse rådene, burde det gå greit.

 

 

Begynn med å bestemme hvor du vil plassere forsterkeren. Sørg for å ha de nødvendige kabler og monteringsdeler for hånden. Før vi begynner å koble til noe, kobler vi fra batteriet.

 

Forsterkeren plasseres på et egnet sted med god luftsirkulasjon. Forsterkere avgir varme. Derfor er forsterkeren utstyrt med kjøleribber (eller kjølevifte) for at den ikke skal bli overopphetet. Kjøleribbene tar opp varmen fra forsterkeren og avgir den til luften omkring. For at denne kjølingen skal fungere effektivt, må det være noe rom rundt forsterkeren. Ikke monter forsterkeren opp ned, dette vil føre til at den varmen som forsterkeren avgir vil stige opp og inn i forsterkeren igjen. Skal du montere forsterkeren på en sidevegg, prøv å montere den slik at kjøleribbene er vertikal. Skal du inn med en kasse til subwooferen, er det jo greit å montere forsterkeren på denne.

 

Montering av forsterkeren foran kan være en løsning. For eksempel under et sete eller på torpedoveggen foran passasjersetet. Fordelen med denne plasseringen er kortere kabler, både strøm, signal og høyttalerkabler til høyttalerne foran. Dessuten tar denne plasseringen ikke bort noe bagasjeplass. Bakdelene med denne plasseringen er at det i Norge ofte dras inn snø og søle som trekker inn i bilens tepper. Har du plassert en forsterker på disse teppene er sannsynligheten stor for at forsterkerer blir ødelagt. I noen tilfeller må du også skru ut setet for å få til denne plasseringen.

 

Bagasjerommet er den mest vanlige og beste plasseringen.

 

Skru ikke fast forsterkeren i metall. Dette vil gi en jordsløyfe som sannsynligvis vil forårsake støy. En god løsning er å feste forsterkeren i en treplate ( eller et annet ikke ledende materiale), som så igjen festes til karosseriet.

 

Det kan være lurt å prøve forsterkeren før den skrus fast.

 

 

Tenk også sikkerhet. Forsterkere og andre tunge gjenstander bør være skikkelig fastskrudd, slik at de ikke gjør skade ved en eventuell kollisjon.

 

 

Du trenger nå signalkabel fra spilleren og en strømkabel som skal nå frem til batteriet.

 

Signalkabelen eller phonokabelen, som den også kalles, gir forsterkeren et lavnivåsignal fra spilleren. Spar ikke på kronene når du kjøper denne. Her er det viktig med kvalitet for et godt lydresultat. Kabelen bør også være godt skjermet for å unngå den plukker opp støy i form av stråling fra andre elektriske ledninger. Legg signalkabelen på motsatt side i forhold til strømkabelen. Husk også at et høyt signalnivå fra spilleren vil være gunstig både for støy og lydkvalitet. Mange, litt påkostede spillere har 4 V linjeutganger.

 

Strømkabelen legges direkte til batteriet. Her skal det være en sikring ved batteriet. (Maks 30 cm fra batteripolen) Det er viktig å velge en strømkabel med stor nok diameter. Du får ikke mer ut av en forsterker enn hva du mater den med av strøm. Husk også at om forsterkeren skal brukes til å drive en subwoofer, krever dette en tykkere strømkabel. Du vil kanskje spille på høyt volum og subwooferen skal gjengi de lave basstonene. Dette er noe som trekker mye effekt av forsterkeren, og større strømkabel er påkrevd.

 

 

Jordledningen er like viktig som strømledningen. Bruk samme kvadrat her som på strømledningen. For et godt resultat er det svært viktig at jordledningen får god kontakt med karosseriet, velg et punkt med kontakt til rent metall. Feste til sikkerhetssele e.l. er fint å bruke. Skal du jorde flere komponenter, så prøv å få til jordingspunktene så nære hverandre som mulig. Fester du ledningene i samme punktet (for eksempel bolten til sikkerhetsselen), så legg jordledningen fra forsterkeren som bruker mest strø nederst mot karosseriet.

 

Brukes det store forsterkere som trekker mye strøm, sjekk også batteriets jordforbindelse. På en del biler vil den være for dårlig. Skift da ut denne med en kabel med større kvadrat.

 

Bilprodusentene designer strømsystemet i bilen til å drive bilens utstyr, slik som hovedlys, kupevifte m.m. – Men heldigvis legger de fleste inn litt reserve. Se på generatoren (dynamoen) på bilen din. Her vil det på en liten metallplate på selve dynamoen stå hvor mye ampere den leverer. De fleste dynamoer leverer ca 55-65 ampere, dette er nok til et stereoanlegg på ca 350 watt RMS.

 

Ta effekten på generatorer din og gang med 40% - Dette vil gi en pekepinn om hvor mye du har å gå på for å drive stereoanlegget ditt. For eksempel er det en stor 90 A dynamo i bilen din, 90 A x 40% = 36 A Det vil si at du har ca 36 A til overs, og det er nok til å drive en forsterker på ca 500 watt RMS Trenger du mer enn det generatoren på bilen din gir, er beste løsningen enten å bygge om den generatoren du har, eller prøve å skaffe en større som passer bilen din. – Mange tror at et ekstra batteri vil løse problemene, men dette gjør bare at du kan stå å spille lengre uten å ha motoren i gang.

 

 

Remote eller styrestrøm til forsterkeren.

 

Det er denne som styrer at forsterkeren slår seg av og på. Her kan vi bruke en tynn ledning, da det ikke krever mye strøm for å koble inn forsterkeren. Denne ledningen kobles fra spilleren på ledningen som er merket ”remote” eller antenne.

 

Mrk.: Styrestrømmen (remote) fra spilleren gir normalt bare noen få hundre milliampere for innkobling av forsterkeren. Hvis du kobler inn flere slike komponenter, kan dette skade denne utgangen på spilleren din. Vi anbefaler at du kobler på et relé for å sikre en god 12 V styrestrøm til komponentene dine. Husk at om du kobler feil her og skader spilleren din, så vil dette ikke dekkes av noen garanti.

 

 

Etter at kablene er montert og det er sjekket at det ikke er noen løse ender, kan vi nå koble til batteriet og prøve forsterkeren.

 

Nå er det tid for å justere forsterkerens gainkontroll. (inngangsfølsomhet)

 

Begynn på et ganske lavt nivå og juster til du synes det høres bra ut. Ikke fall for fristelsen til å justere den til maks fordi det høres ut til å spille høyere, det blir neppe noe bedre lydkvalitet av den grunn.

 

Er forsterkeren en firekanals forsterker justerer vi gainkontrollen for å få riktig nivå i mellom foran og bak, eller i mellom høyttalerne og subwooferen.

 

Har du store og strømkrevende forsterkere vil en kondensator plassert ved forsterkeren gjøre resultatet bedre. En kondensator lagrer strøm og gir den fra seg veldig hurtig. Den vil da gi ekstra strøm til forsterkeren når den har bruk for det.

 

 

Viktige punkter for et godt resultat : God jordforbindelse

 

Store nok strømkabler

 

God kvalitet på signalkabelen

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Kondensator

 

Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.

 

Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.

 

En tommelfingerregel sier at du trenger:

0,5f kondensator til forsterker på inntil 500 watt

1f kondensator til forsterker på inntil 1000 watt

1,5f kondensator til forsterker på inntil 1500 watt

 

 

En annen fordel med en kondensator er at den fungerer som et filter som effektivt filtrerer bort støy på strømdelen.

 

------------------------------------------------------------------------

 

Sorry for lang post, men skulle være svar nok tror jeg :)

 

Lykke til bed bygging.

Lenke til kommentar

men, siden vi har 3 forsterkere... hvordan skal de kobles?

har sett no slags strømfordelere, men hva er vitsen med de? og hvordan kobler man de?

også lurer jeg på hvordan vi skal mekke signalet til alle 3 forsterkerene... må kablene være like lange og sånn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...