toss Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 jeg kan ikke php, men jeg har tenkt å lære det for å kunne lage en liten nettavis.. jeg trenger litt hjelp til dette, og lurer derfor på akkurat hva jeg trenger for å kunne lage dette.. har forstått at jeg må kunne include.. er det noe mer jeg må lære, og hvor kan jeg lære alt dette? neste spørsmål er om man kombinerer php med html og css for å lage design på siden.. takker for all hjelp Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Du kan ikke PHP sier du, men du nevner ikke noe om HTML og CSS, så jeg går ut ifra at du kan det. Du kan kombinere PHP med HTML og CSS for å lage designet på siden ja. Det er det som ofte gjøres, men du kan også skille designet fra PHP programmeringa ved hjelp av noe som heter "template class". Så hvis du da senere skal forandre designet, må du ikke lete gjennom alt av PHP kode for å finne ut hva du må forandre av HTML. Da kan du istedet bare kikke på en template fil der designet ligger for seg selv. Se google for mer om dette. include() er godt forklart andre plasser i forumet, bare å søke. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Kikk på trådene øverst i dette forumet, der finner du alt fra introduksjonerer til linker til andre viktige nettsteder. Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 takk for svar.. har begynnt å lese litt om include rundt omkring på forumet.. det er litt vansklig å forstå, siden jeg ikke kan noe fra før, men jeg har et lite spørsmål. brukes "$" bare og alltid forran variabler? Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) EDIT: sorry.. dubble post Endret 7. september 2004 av toss Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Dollartegnet, $, brukes alltid foran en variabel ja. Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 hvis jeg har en fil (forside.html) med det som skal være til felles for sidene, og skriver dette i en .php-fil <?php include 'forside.html'; ?> <p>blablabla</p> vil siden bli lik til malen, bare med "blablabla", tilslutt? Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 jepp. Greit å bruke til felles header og footer f.eks... Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 kan jeg kanskje skrive koden slik: <?php include 'forside.html'; ?> <p>blablabla</p> <?php include 'footer.html'; ?> Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 <?php include 'topp.html'; ?> <?php include 'forside.html'; ?> <p>blablabla</p> <?php include 'bunn.html'; ?> eller <?php include 'topp.html'; include 'forside.html'; print '<p>blablabla</p>'; include 'bunn.html'; ?> Jepp du har forstått det. Lenke til kommentar
toss Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 takk så mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå