Gå til innhold

vil ha amd men er frustrert

(ODIN)

Anbefalte innlegg

hei er nå på vei til å oppgradere maskinen min betraktelig,har bestemt meg for å kjøpe en amd athlon 64 som sparker fra seg litt.har hatt amd fra før så jeg er veldig fornøyd med de.

det eneste som irriterer meg er valget av prosessor,det er jo et hav av prosessorer å velge mellom.

for eksempel er denne:AMD Athlon 64 3400+ / 2.4 GHz

sterkere enn denne :AMD Athlon 64 3500+ / 2.2 GHz

nå tenker jeg på GHz,hvorfor er de ulike der?

jeg ser også at på en:AMD Athlon 64 3400+ / 2.4 GHz er det forskjellig cache minne,en på L2 512 kB og en på 1024 tror jeg.hva er forskjellen?,mener å ha lest en plass at L2 512 kb er bedre?

nå har ikke jeg så mye peil på hardware,og dette er muligens dustete spørsmål for mange,men er det bare meg som undrer over dette?

hvis noen kan forklare må jeg bare bøye meg i støvet å si tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forstått det sånn som dette (rett meg om det er feil...)

L2 1024 MB Cache gir en ekstra liten boost på systemet i forhold til 512. Derfor kjører de en 2.2 Ghz med 1mb Cache på "3500+" mens en 2,4Ghz med 0.5Mb bare kommer på "3400+".

Det virker som om AMD liker å slippe en ny prosessor modell og så lage modellen rett over ved å booste med høyere L2 cache.

Dette åpner jo for at man ved hjelp av å endre litt på cachen kan få både 3400+ og 3600+ av en og samme innmat...

AMD har vel de siste årene sluttet å vise muskler ved hjelp av klokkefrekvensen og viser heller til ett xx00+ som skal tilsvare P4's (eller gamle Athlon's som de selv sa da de ble saksøkt) klokkefrekvens

Lenke til kommentar

L2 1024 MB Cache gir en ekstra liten boost på systemet i forhold til 512. Derfor kjører de en 2.2 Ghz med 1mb Cache på "3500+" mens en 2,4Ghz med 0.5Mb bare kommer på "3400+".

Både A64 3400+ og 3500+ har 512kb cache, det som skiller dem er at socket 939 (3500+) har dobble minnekanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...