Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppdatere en Parabol Tuner med serial kabel!


Anbefalte innlegg

Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en...

 

Her er saken:

 

Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem.

 

Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?).

 

Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel.

 

Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke :thumbdown:

 

Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe :whistle: )

 

Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far har gjort akkuratt det samme, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du vil ha en female/female kabel.

 

En seriell-kabel eller comport-kabel er (iallefall meg bekjent) en male/female kabel, og brukes mellom nesten alt eldre utstyr og pcen.

 

Er det noe spelsielt som gjør at du må ha female/female?

 

(min far opplyser meg om at en r232 kabel er en helt vanlig comport kabel dvs. male/female)

 

Hvis det er en vanlig comport-kabel du trenger, burde de fleste databutikker, og iallefall chlas ohlson klare å skaffe en slik.

 

ELkjøp som er rett over veien, selger iallefall slike kabler av typen BELKIN, etter hva jeg husker.

 

Disse overgangene har jeg aldri hatt sansen for, og det kan være derfor det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en...

 

Her er saken:

 

Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem.

 

Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?).

 

Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel.

 

Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke :thumbdown:

 

Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe :whistle: )

 

Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt..

NULLMODEMSKABEL.

 

Eller ta med tuneren til C.O og få de til å overføre til din tuner da de tydeligvis er eksperter på dette området.Det er bedre å få proffesjonell hjelp og da er Clas Ohlson verdensmestre.

Lenke til kommentar
Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en...

 

Her er saken:

 

Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem.

 

Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?).

 

Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel.

 

Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke :thumbdown:

 

Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe :whistle: )

 

Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt..

NULLMODEMSKABEL.

 

Eller ta med tuneren til C.O og få de til å overføre til din tuner da de tydeligvis er eksperter på dette området.Det er bedre å få proffesjonell hjelp og da er Clas Ohlson verdensmestre.

poenget med dette var?

 

Jeg prøver å forklare slik jeg har forstått det hittil.

 

1. En nullmodem kabel er en twistet serial kabel, ergo det er ingen standar serial. Ifølge installasjonsguiden, skal jeg da bruke en standar serial kabel.

 

2. Har selvsagt PRØVD med en nullmodemkabel. Det funket ikke.

 

3. Har nå kjøpt en serial forlenger med female/female overgang, slik at jeg får to like female overganger for tilkobling. Dette funker heller ikke.

 

4. Er r232 det samme som seriell kabel? Ja/nei?

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

1. De som har skrevet bruksanvisningen din roter sikkert. I sat-verdenen er nullmodemkabel en standard seriell kabel. Alle tunere jeg har vært borti har brukt nullmodemkabel

 

2. Prøv igjen, det er nok noe du har gjort feil

 

3. Rs-232 er et annet navn på seriellkabel.

 

Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232c , der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel).

 

Hvis du ser på spesifikasjonene på denne siden ser du det: amt

Lenke til kommentar
Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232, der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel).

Pirkemodus: C'en i RS232C står ikke for crossover men referer til den spesifikke standarden som gjelder signalnivåer osv. Finnes A og B også..

Lenke til kommentar
Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232, der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel).

Pirkemodus: C'en i RS232C står ikke for crossover men referer til den spesifikke standarden som gjelder signalnivåer osv. Finnes A og B også..

Dette er jo ikke akkurat pirk...det er jo vesentlig :)

 

Så det er forskjellige kvalitetsmodus? Får ta en tur ned på Datakjeden...kanskje de har noe...

Lenke til kommentar
Så da er vi enige om at jeg skal bruke en vanlig serial kabel? :)

 

Ikke nullmodem kabel.

 

Så ufattelig vanskelig dette skulle være :thumbup:

Er ikke så lett å kalle noe "vanlig" seriell kabel. De finnes to varianter. Enten en til en (hun - han) kabel, eller nullmodem (hun - hun) som er krysset. Andre varienter er "uvanlige"... Du trenger nullmodem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...