erikstein Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en... Her er saken: Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem. Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?). Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel. Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe ) Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt.. Lenke til kommentar
labann Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hei Det du trenger er en nullmodem kabel. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Det har jeg jo prøvd...det funka ikke. Får bare beskjed om at den ikke får kontakt med boksen. Etter hva jeg har skjønt så er vel en nullmodem kabel en "tvistet" seriell kabel? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Min far har gjort akkuratt det samme, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du vil ha en female/female kabel. En seriell-kabel eller comport-kabel er (iallefall meg bekjent) en male/female kabel, og brukes mellom nesten alt eldre utstyr og pcen. Er det noe spelsielt som gjør at du må ha female/female? (min far opplyser meg om at en r232 kabel er en helt vanlig comport kabel dvs. male/female) Hvis det er en vanlig comport-kabel du trenger, burde de fleste databutikker, og iallefall chlas ohlson klare å skaffe en slik. ELkjøp som er rett over veien, selger iallefall slike kabler av typen BELKIN, etter hva jeg husker. Disse overgangene har jeg aldri hatt sansen for, og det kan være derfor det ikke fungerer. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Problemet er bare det at begge tilkoblingene er male Altså pc har male tilkobling..samme har boksen...derfor så må jeg jo ha det Det er en slik kabel jeg har kjøpt.. Endret 7. september 2004 av iceraven Lenke til kommentar
Gandie Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Det er nullmodemkabel du skal ha, den er female female. Les på div andre (parabol) forum for oppskrift Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Det har jeg da gjort, men det er jo ikke det samme som en vanlig serial kabel...ergo jeg kan ikke bruke en slik Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100171&cks=PRL Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Bytt inn kabelen og få deg en ordentlig 0-modem kabel i stedet: http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=0q1q55...5&ic=N&sw=11280 Hvis du plugger på en sånn "kjønnsskifter" på en han-hun kabel for å få hun-hun så blir det feil. Lenke til kommentar
xans Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hei Det er riktig som Gandie sier, du skal ha en nullmodem kabel så er du snart oppe å går. xans Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Jeg prøvde jo det også idag? Det funka jo ikke Får bare samme svar "no answer" Her ser dere baksiden på tuneren... rs 232c data står det jo... Endret 7. september 2004 av iceraven Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en... Her er saken: Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem. Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?). Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel. Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe ) Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt.. NULLMODEMSKABEL. Eller ta med tuneren til C.O og få de til å overføre til din tuner da de tydeligvis er eksperter på dette området.Det er bedre å få proffesjonell hjelp og da er Clas Ohlson verdensmestre. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Jeg legger den i nettverk/internett, siden det først og fremst er snakk om å skaffe riktig kabler til å linke den opp mot pc'en... Her er saken: Har skaffet meg en Xtreme MSC5830cxci paraboltuner. Denne har en ganske gammel firmware, så jeg vil oppgradere den til en ny...software + firmware har jeg allerede skaffet, men så oppstår et problem. Jeg må oppdatere den med en seriall kabel av typen r232(?). Jaja tenker jeg..tusler ned på clas ohlson en tur...der får jeg beskjed om at modem kabel forelnger Female/male med en konvertert, slik at kabelen blir female/female er det samme som en helt vanlig serial kabel. Jeg kjøper men akk nei, den funker ikke Derfor spør jeg...er det noen som vet om det er forskjell på en modem kabel og en seriell kabel? Hvor får jeg eventuelt kjøpt slik? Elkjøp hadde ikke...telebutikken var blanke (bombe ) Trenger seriøst litt hjelp her, har sett i produktguiden, ser at komplett selger slikt, men frakt på 150,- er lite aktuelt.. NULLMODEMSKABEL. Eller ta med tuneren til C.O og få de til å overføre til din tuner da de tydeligvis er eksperter på dette området.Det er bedre å få proffesjonell hjelp og da er Clas Ohlson verdensmestre. poenget med dette var? Jeg prøver å forklare slik jeg har forstått det hittil. 1. En nullmodem kabel er en twistet serial kabel, ergo det er ingen standar serial. Ifølge installasjonsguiden, skal jeg da bruke en standar serial kabel. 2. Har selvsagt PRØVD med en nullmodemkabel. Det funket ikke. 3. Har nå kjøpt en serial forlenger med female/female overgang, slik at jeg får to like female overganger for tilkobling. Dette funker heller ikke. 4. Er r232 det samme som seriell kabel? Ja/nei? Endret 7. september 2004 av iceraven Lenke til kommentar
Gandie Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 1. De som har skrevet bruksanvisningen din roter sikkert. I sat-verdenen er nullmodemkabel en standard seriell kabel. Alle tunere jeg har vært borti har brukt nullmodemkabel 2. Prøv igjen, det er nok noe du har gjort feil 3. Rs-232 er et annet navn på seriellkabel. Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232c , der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel). Hvis du ser på spesifikasjonene på denne siden ser du det: amt Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232, der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel). Pirkemodus: C'en i RS232C står ikke for crossover men referer til den spesifikke standarden som gjelder signalnivåer osv. Finnes A og B også.. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Så da er vi enige om at jeg skal bruke en vanlig serial kabel? Ikke nullmodem kabel. Så ufattelig vanskelig dette skulle være Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Hvis du går og ser på spesifikasjonen til din tuner (regner med du skrev feil i posten din og at modellen er MSR-5830CXCI) så ser du at det der står rs-232, der c'en står for crossover(dvs krysset=nullmodemkabel). Pirkemodus: C'en i RS232C står ikke for crossover men referer til den spesifikke standarden som gjelder signalnivåer osv. Finnes A og B også.. Dette er jo ikke akkurat pirk...det er jo vesentlig Så det er forskjellige kvalitetsmodus? Får ta en tur ned på Datakjeden...kanskje de har noe... Lenke til kommentar
Gandie Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Spør på npf eller stopstop, men er ganske så 100% sikker på at du skal bruke en nullmodemkabel. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Så da er vi enige om at jeg skal bruke en vanlig serial kabel? Ikke nullmodem kabel. Så ufattelig vanskelig dette skulle være Er ikke så lett å kalle noe "vanlig" seriell kabel. De finnes to varianter. Enten en til en (hun - han) kabel, eller nullmodem (hun - hun) som er krysset. Andre varienter er "uvanlige"... Du trenger nullmodem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå