_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Heisann! Har nå den siste tiden prøvd å sette meg enda bedre inn i CSS, og synes jeg kommer meg for hver gang jeg bruker litt tid til det.. Men det er fortsatt noe jeg ikke helt skjønner... Hvis noen kunne tatt en bitteliten kikk på følgende kodesnutt, og kanskje kommet med et tips ang. hva som er feil, hadde jeg blitt særs takknemlig! Det som er saken er at den ikke er lik i IE og Opera... body { background-image: url(bg2.gif); background-attachment: fixed; background-repeat: repeat x; font-family: tahoma, verdana, san-serif; font-size: 12px; text-align: center; color: #000; } p { font-size: 10px; } h1 { font-size: 14px; font-weight: bold; } #header { background: #fff; border: 2px solid #0076A0; margin-left: auto; margin-right: auto; margin-top: 10px; margin-bottom: 10px; padding: 5px; text-align: right; height: 100px; width: 700px; } #content { color: #0076A0; margin: auto; text-align: left; line-height: 16px; width: 700px; height: auto; padding: 10px; border: 2px solid #0076A0; background-color: #efefef; } Det skal sies at dette er bare et utdrag fra min css-kode, som forøvrig er i en meget tidlig testfase Endret 7. september 2004 av OShea22 Lenke til kommentar
joffar Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hva er forskjellen? Har bare IE 6 her... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Grunnen til at den ikke er helt lik, er at hver nettleser i utgangspunktet har sine egne standardverdier for margin og padding. En grei regel er å sette universalregelen * { margin: 0; padding: 0; } som gjelder for alle elementer, for deretter å styre disse selv. Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Hva er forskjellen? Forskjellen er at header'en blir vist smalere i Opera enn det den gjør i IE, og at <h1> i #content blir vist lenger ned på siden i Opera enn i IE, hvis du skjønte hva jeg mente nå.. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Og sett lik padding på #header og #content, eller minsk width på elementet med like mye padding som du har på det. Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Grunnen til at den ikke er helt lik, er at hver nettleser i utgangspunktet har sine egne standardverdier for margin og padding. En grei regel er å sette universalregelen * { margin: 0; padding: 0; } som gjelder for alle elementer, for deretter å styre disse selv. Jasså? I did'nt know! Thanks EDIT:Fant ut av problemet nå, etter at jeg la inn kodesnutten din, Pole En fordel å ha lik padding i header og content gitt, hehe...fant ut at jeg ikke hadde det! Endret 7. september 2004 av OShea22 Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Og sett lik padding på #header og #content, eller minsk width på elementet med like mye padding som du har på det. Aahh, kjära nonn, hehe Erre mulig det a? Blind på begge øya her jeg sitter gitt Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Og legg også merke til det svamp nevner her ja. Om du f.eks har en div som skal være 500px bred, med 10px padding inkludert i dette, blir det: div#test { width: 480px !important; width /**/ : 500px; padding: 10px; } Du vil da få samme resultat i alle nettlesere, da første width blir prioritert av alle lesere som legger padding på bredden, og den andre er for IE5- som ikke gjør det. Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Ting begynner og lysne for meg her nå, PoleCat Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå