stutbokk Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hallo,,, jeg har 1 stk : corsair xms pc3200 pro 512mb ram .. og det stå at den klarer 200mhz med de laveste innstilingene,, altså cas 2.2.2.5 osv,,, men når jeg har fiksa litt i bios osv så får jeg den F*** ikke på 200mhz,, hvorfor det?? Jeg har klokket min p4 3,0 til 3.82.. men har INGEN peiling på ram klokking osv,,, liker bare å mekke litt Men jeg viser dere hva det står på cpuZ så kan dere se,, jeg aner ikke hvorfor jeg ikke kan kjøre den på 200 mhz,,, Og jeg kommer som dere ser,, bare til 170 Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Du skriver ikke noe om hva slags hovedkort du har, men du kan gå inn i BIOS og kikke litt. De fleste BIOSer har mulighet til å stille "ratioen" mellom FSB og minne. Det du kikker etter er noe sånt som FSB:MEM ratio. 1:1 3:2 etc. Den overklokken din gir vel ca. 255MHz FSB, og dermed kan ikke minnet følge på i 1:1. (240MHz FSB med minne på 1:1 vil gi 480MHz DDR på minnet, noe som tilsvarer ca. PC4000 minne.) Dermed skrur BIOSEN ned "ratioen" til 3:2 (255MHz FSB, 170MHz RAM, DDR). Nøkkelen for å få 200MHz på minnet blir da å enten justere ratio til 1:1 og sette FSB til 200MHz, sette ratio til 5:4 (hvis du har) og sette FSB til 250 eller å sette ratio til 3:2 og FSB til 300. Av disse er det vel 5:4 som vil passe best, da du beholder ca. samme overklokk men får bedre minnehastighet. Da det er en stund siden jeg holdt på med dette kan det hende at jeg har snudd på tallene i ration. Dvs. at det kan stå som MEM:FSB. Husker ikke akkurat nå. Lykke til i alle fall! -KJ Lenke til kommentar
Jar-jar Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Slettet av meg Endret 7. september 2004 av Jar-jar Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 hehe,, takk for svaret,, Jeg har Asus P4C800-e deluxe.... og her kommer et bilde av hva det står på cpu i programmet,,,vet ikke om det bildet sier dere noe jeg,, men som sagt,, jeg er ganske ny innen dette,,, men litt "trur "jeg at jeg får til :!: Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Du må sette rammen til 320 Mhz for å få litt bedre Mhz på rammen. Den står sikkert på auto eller 266 Mhz nå. Du har valgene auto, 266, 320, 400. Eller der inærheten. Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Ja det er sant,, jeg kan velge i mellom 266,, 320 eller no,, og 400,, og det er vel 400 som min ram skal greie,, men viss jeg setter det på,, så klikker det fullstendig,,, men en ting jeg lurer på... Er det slik at jo mere jeg klokker,, jo mindre må mhz på rammen bli?? For det ser ut som at når jeg klokker cpu fra 3.6 til 3,8 så stiger frequency i rammen..Altså jeg får mere mhz på rammen min,,,, eller har jeg røyka noe sterkt nå? Og derfor lurte jeg på at viss jeg skal kjøre min ramm på full guffe, ( 200mhz ) Så må jeg klokke cpu slik at rammen ikke blir for høyt overklokket eller no?,, Blir rammen klokket samtidig som jeg klokker min cpu lettere sagt? Og må jeg da bare ta lavere fsb i bios da,, for at rammen skal bli på 200 ? Sikkert mange helt rare spørsmæl jeg kommer med,, men man lærer vel av feil man gjør Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 hva slags kjøling har du? Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Jeg har vannavkjølt hele pc'n,, dvs.. Jeg har vannkjølt Cpu Chipsett og vga,,, kjører temp på 28-30 på vanlig load,, og full load på 35 c,,, og da har jeg2 stk vifter som kjøler raddisen... på MEGET svakt nivå,,,(nesten ikke hørbart) Så kjølingen er ikke noe problem Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Ja. Når du klokker cpuen ved bruk fsb så klokker du opp rammen og. Når du satte rammen til 400 Mhz kjørte den i virkligheten som DDR510 og ikke DDR400 som de er spesifisert for Du kan sette rammen til 320Mhz. Rammen vil da kjøre på ca 200Mhz som den er spesifert for og cpuen vil fremdeles være overklokket Eller du kan prøve å løsne timingene litt (vet du ikke hva dette er så kan det være lurt å lese igjennom noen guider på ok.no) og se om minnet vil kjøre med minnet innstilt på 400Mhz (510 liksom). Uoversiktlig svar ja Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Ok,,, Da begynner jeg å skjønne ting mere klart. Jeg skal lese litt jeg på den siden du sa,, Og så skal jeg prøve det som Jevel sa i første svar,, Jeg må bare spise ferdig Vaflene mine Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Uff ass,, det må være er forbanna tragisk kort det jeg har,,, det funker f""""ikke å sette ned ration en gang,,, jeg kan ikke stille den ned til 1:1 eller 3:2 osv,, og viss jeg setter 320 mhz der jeg stille det,,, da når jeg restarter får jeg bare Bad bios checksum eller no sonnt,,,, GANSKE IRRITERNEDE!!!!!!!!!!!!!!! Jeg fatter ikke hva som skal til jeg,,, må jeg gi rammen mere strøm eller no? Den står på auto,, mrn kanskje jeg skal sette på mer? Hva trur dere,,, jeg har testa det meste av svar nå,, men ,, jeg testa med 250 fbs på cpu,, og 320 mhz på ram,, da så det ut som alt gikk bra,, biosen gikk fint og oppstarten,,, men når han skulle inn i windows,bare restartet den seg,,, kan det være for lite strøm eller for mye strøm noen steder? Jeg kjørte da 1,55v på 250fbs som sagt,, og rm hadde jeg på auto når det gjaldt volt,,, hva trur dere Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Prøv å gi rammen litt mer spenning, ja. Vet ikke hva som er default på det kortet, jeg, men har lest at de brikkene takler 2.7 - 2.8 uten problemer. -KJ Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Hmm,, ja, men viss jeg setter på 266 eller 320 eller 400 på rammen,,så henger det seg,,, men viss jeg setter den på auto, og heller klokker pc'n så kommer jeg litt oppover :!: Men,, jeg skal teste enda en ting,, og peie på rammn me volt på full guffe Hvor mye volt på cpu trur du jeg trenger for å komme opp til 3,9ghz??? Jeg har greid det en gang før,,, (gud vet hvordan) jeg kom faktisk opp til 3,94,, men ikke svarte om jeg kom til 4 som jeg absolutt ville Men hvor mye volt tåler en p4,30 før den tar kvelden for godt da? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Tror ikke du skal fore den med så mye mer enn 1.7V, jeg. Følg med på temp, da den blir varm veldig fort ved for høy spenning. -KJ Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Som sagt jeg har vannkjøling så temp er ikke no probb Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Jeg har nå klokket cpu til 3,87.. og holder nå på kjøre 3dmark2003 Vet dere om det er noen andre program,, som jeg kan teste CPU med? fo å sjekke hvor stabilt det er? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Med auto på rammen da? Corsair 3200LL v1.1 du har eller? Prime95 og hot cpu tester funker bra for stabilitetstesting for meg. google dude. Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Med auto på rammn og dem laveste latency's så får jeg fortsatt bare 160 mhz os i cpu-z Men er 172,2 lite i forrhold til det jeg egentlig skal få? Jeg kjørte 3dmark 03 nå,, og fikk bare 6493,,, er ikke det veldig lite i forrhold til hva andre får her? Jeg kjører radeon 9800pro (klokket til Core= 420, Memory = 366) Og et bra hovedkort da,, og en egentlig grei ram,, ,,hmm,, ser andre folk på hw som får liksom 7000 og 12000 med dårligere greier,,, Men men,,, jeg klarer da å spille cs så det er vel ikke noe å surte for Men jeg vet ikke om det er normalt eller ei jeg,,, Jeg er ikke helt sikker på hvem verson jeg har av den corsair rammen,, men xms pro pc3200 LL husker jeg i huet at den heter,, noe mer? aner ikke Da må jeg inn på komplett siden å sjekke kontoen,, Endret 7. september 2004 av stutbokk Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Er det pro er det ganske sikkert 1.2. Prøv å sett minne timingene til 2:3:2:5/6 Siden typen minne brikkene på den modulen ikke liker 2:2:2:5 noe særlig. Så tester du å stille rammen inn til 320 MHz igjen. Lenke til kommentar
stutbokk Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 prøvde nå med ramen på 2,85v,, det så ut til at det gikk,, men akkurat før han gikk inn i window så restartet pc'n seg,,, så det er vel ikke sp lngt unna trur jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå