Gå til innhold

100% stille HTPC (vifteløs). Er det mulig?

Kahrax

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste lekt med tanken om å bygge en helt stille HTPC. Både for å få en stille pc og fordi nyskjerrighetes skyld. Jeg har også lagd noen krav til pc'en sånn at man har noe å forholde seg til.

- PC'en må kunne skli inn blandt de andre AV komponentene (reciever og dvd spiller), og en uvitende person skal ikke umiddelbart kunne gjenkjenne den for en pc.

- Den må være stille. Så stille som overhode mulig. Målet er 100% lydløs!

- Det skal ikke gjøres noe kompromiss på ytelse. Dvs. at det skal brukes nye, raske CPUer, GPUer og harddisker. (les. X800, GF6800, Athlon64, WD Raptor ++). Dette siden PC'en skal kunne brukes til å spille det sista av spill også.

- Skjermkortet må ha 2xDVI og en tv utgang så det kan brukes mot en LCD skjerm, projektor og vanlig tv.

- PC'en skal ikke flyttes rundt på dvs. at eksterne enheter kan brukes så lenge de er estetisk fine og ikke tar enormt mye plass (kan settes bak tv'n f.eks.)

- PC'en skal støtte vanlige ATX hovedkort. Det skal ikke være nødvendig å bruke "spesial" deler.

- Jeg er villig til å tåle noe høyerer temperaturer for å få det så stille som mulig.

Min Planlagte konfigurasjon så langt:

Kabinett:

Silverstone LC03. Dette kabinettet passer helt greit inn lamme resten av AV

utstyret. Ellers så støtter det standart ATX format, og 5.25" brønnen til DVD-rom er ikke plassert bak AGP port slik at det ikke blir problemer med lange skjermkort (slik som på Kanam sine HT400 kabinett). Videre så liker jeg dette kabinettet fordi det er en luke foran 5.25" brønnen, slik at den kan skules.

silverstonevfdon_small.jpg

Strømforsyning:

Silverstone SST-ST30NF vifteløs 300w. Denne virker ideel. Bra omtale i tester, skulle være nok kraft og den er vifteløs.

exhaustback_small.jpg

Skjermkort:

Dette blir litt vanskelig. Eneste krav til skjerkmkortet er at det er siste generasjon og at det har 2xDVI og en tv utgang. Jeg vill helst ha Radeon X800, men per dags dato ser det ut som Dual DVI på X800 er en serdeles sjelden vare. Dual DVI på 6800Ultra er det masser av. Men da igjen spørs det om en 300w PSU er nok for en 6800Ultra? Her trenger jeg råd.

CPU:

Siden jeg er AMD fan må det nesten bli en Athlon 64 3500+ eller 3800+ på 939 sokkel. FX serien blir for dyr i forhold til ytelse.

Harddisk:

WD Raptor 74GB. Enkelt å greit :) For å gjøre denne så lysløs som mulig brukes en novibes ramme.

RAM:

1GB med ett eller annet merke. Dette er ikke så essensiellt siden ram ikke trenger noe ekstra kjøling. Men rask skal den være :)

Kjøling:

Det er nå det blir interesant. Her Tenkte jeg på en Zalman Reserator

Denne virker som det ideele. Den er 100% lysløs og det er vannkjøling. I tillegg er den ganske pen å se på så jeg trenger nesten ikke gjemme den bak tv'n ;)

Denne vil da kjøle CPU og GPU og dermed fjerne behovet for bråkende vifter på disse. Kabinettet (LC03) kommer standard med en 60mm vifte bak for utblåsning. Denne blir fjernet. I stedet vil jeg plasere en stillegående 80mm (papst 12dB) som inntak på undersiden for å skape et lite overtrykk i kabinettet slik at PSU får luftgjennomstrømming. Er dette nok? Og ville det teoretisk være mulig å fjerne denne siden varmen fra både cpu og gpu blir transportert ut av kabinettet og dermed bidrar til å holde case temp. nede.

Kommentarer og forslag tas imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være andre ting på HK som trenger luftsirkulasjon. RAM, power mosfet, NB, og ymse annet. Derfor ville jeg heller kjøpt denne 120 mm viften og en "Fan Mate"

Jeg har forresten på følelsen at den harddisken du har valgt ikke er blant de roligste på markedet? Du har ikke vurdert noen andre? Ytelse på papiret er fint når man kjøper det, men etter en uke innser de fleste at man ikke har så mye bruk for det likevel.

Videre må jeg påpeke at den Reseratoren både selges og markedsførers som lydløs, men den er det ikke... Den inneholder en vannpumpe som gir litt lyd fra seg.

Lenke til kommentar

Jeg ville seriøst vurdert en annen harddisk. Novibes er kjekt å ha uansett, men lydnivået på en Raptor kommer uansett til å overdøve alt annet tror jeg.

Hvis du er 100% sikker så gå for raptoren, men sjekk gjerne først:

- Samsung SpinPoint

- Seagate Barracuda

Lenke til kommentar

Ville nok tenkt tanke å ha en annen harddisk. Hvis du får fraktet varmen fra CPU & GPU ut av kabinettet vil en taktisk plasert 120mm vifte med Fan Mate klare å kjøle godt nok. Som Arctic har sagt :p

Du får det nok ikke helt stille! Men på 1 meters avstand - absolutt. Dette prosjektet virker veldig seriøst, målrettet og med fornuftige krav. God planlegging også. Dette blir bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...