Kahrax Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg har i det siste lekt med tanken om å bygge en helt stille HTPC. Både for å få en stille pc og fordi nyskjerrighetes skyld. Jeg har også lagd noen krav til pc'en sånn at man har noe å forholde seg til. - PC'en må kunne skli inn blandt de andre AV komponentene (reciever og dvd spiller), og en uvitende person skal ikke umiddelbart kunne gjenkjenne den for en pc. - Den må være stille. Så stille som overhode mulig. Målet er 100% lydløs! - Det skal ikke gjøres noe kompromiss på ytelse. Dvs. at det skal brukes nye, raske CPUer, GPUer og harddisker. (les. X800, GF6800, Athlon64, WD Raptor ++) - Skjermkortet må ha 2xDVI og en tv utgang så det kan brukes mot en LCD skjerm, projektor og vanlig tv. - PC'en skal ikke flyttes rundt på dvs. at eksterne enheter kan brukes så lenge de er estetisk fine og ikke tar enormt mye plass (kan settes bak tv'n f.eks.) - PC'en skal støtte vanlige ATX hovedkort. Det skal ikke være nødvendig å bruke "spesial" deler. - Jeg er villig til å tåle noe høyerer temperaturer for å få det så stille som mulig. Min Planlagte konfigurasjon så langt: Kabinett: Silverstone LC03. Dette kabinettet passer helt greit inn lamme resten av AV utstyret. Ellers så støtter det standart ATX format, og 5.25" brønnen til DVD-rom er ikke plassert bak AGP port slik at det ikke blir problemer med lange skjermkort (slik som på Kanam sine HT400 kabinett). Videre så liker jeg dette kabinettet fordi det er en luke foran 5.25" brønnen, slik at den kan skules. Strømforsyning: Silverstone SST-ST30NF vifteløs 300w. Denne virker ideel. Bra omtale i tester, skulle være nok kraft og den er vifteløs. Skjermkort: Dette blir litt vanskelig. Eneste krav til skjerkmkortet er at det er siste generasjon og at det har 2xDVI og en tv utgang. Jeg vill helst ha Radeon X800, men per dags dato ser det ut som Dual DVI på X800 er en serdeles sjelden vare. Dual DVI på 6800Ultra er det masser av. Men da igjen spørs det om en 300w PSU er nok for en 6800Ultra? Her trenger jeg råd. CPU: Siden jeg er AMD fan må det nesten bli en Athlon 64 3500+ eller 3800+ på 939 sokkel. FX serien blir for dyr i forhold til ytelse. Harddisk: WD Raptor 74GB. Enkelt å greit For å gjøre denne så lysløs som mulig brukes en novibes ramme. RAM: 1GB med ett eller annet merke. Dette er ikke så essensiellt siden ram ikke trenger noe ekstra kjøling. Men rask skal den være Kjøling: Det er nå det blir interesant. Her Tenkte jeg på en Zalman Reserator Denne virker som det ideele. Den er 100% lysløs og det er vannkjøling. I tillegg er den ganske pen å se på så jeg trenger nesten ikke gjemme den bak tv'n Denne vil da kjøle CPU og GPU og dermed fjerne behovet for bråkende vifter på disse. Kabinettet (LC03) kommer standard med en 60mm vifte bak for utblåsning. Denne blir fjernet. I stedet vil jeg plasere en stillegående 80mm (papst 12dB) som inntak på undersiden for å skape et lite overtrykk i kabinettet slik at PSU får luftgjennomstrømming. Er dette nok? Og ville det teoretisk være mulig å fjerne denne siden varmen fra både cpu og gpu blir transportert ut av kabinettet og dermed bidrar til å holde case temp. nede. Kommentarer og forslag tas imot med takk Lenke til kommentar
oycob Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 100% viftefri blir litt vrient, men er absolutt mulig. Men hvorfor skal du ha raptor og 1 gig ram? Har du så store krav til en HTPC?.. Hvis du ønsker luft gjennom psuen bør du vel sette vifta ved den? Burde fungere like bra i forhold til resten av kabbiset som om du setter den annet sted, og fungerer bedre for psu... Og btw, likte psuen... hvor selges den? Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Strømforsyning:Silverstone SST-ST30NF vifteløs 300w. Denne virker ideel. Bra omtale i tester, skulle være nok kraft og den er vifteløs. Ser ikke helt poenget med vifteløs strømforsyning. Du har allerede satt inn en ekstra vifte for å skape overtrykk og da ville jeg nok heller satset på en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300276&cks=PRL Ellers er jo dette den ultimate lydløse HTPC'en (noe kompromiss på ytelse riktignok): Synd den er så dyr. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 En ting jeg ville gjort hvis du skal fortsette å jobbe med dette er å flytte tråden/ eller få den flyttet til worklogs under overklokking der den vil passe bedre. Det kan nok være en lur ide å se hva folk har gjort på worklogs. Men hvorfor skal du ha raptor, den bråker nok mer enn vanlige disker. Jeg ville heller brukt en av seagte sine disker de er stillere enn wd sine. Problemmet med vannkjøling er at mange setter på vifter på radiotaren og dermed er det ikke vifteløst lenger Lenke til kommentar
Kahrax Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Dette er en passiv vannkjøleløsning så den trenger ikke vifte. Videre så er viften under kabinettet og trekker kald luft fra utsiden. Hvis jeg satt en vifte rett bak PSU ville den kun sirkulere den allerede varme luften som var i kabinettet og det blir ikke tilførsel av kald luft. Viderer så skal pc'en bruks til vanlige ting som spilling også. Så den må være kraftig. Derfor 1gb ram. Angående HD så er det enda åpent. Raptor yter bra. Hvor vidt den bråker vet jeg egentli ikke. Har ikke hørt den Håpet at en novibes ramme skulle dempe den litt. Men jeg er klar over at dette blir den komponenten som bråker mest. Endret 7. september 2004 av Kahrax Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Interessant prosjekt! Noen kommentarer: CPU: Gå for 3400+ (s754), den er (minst) like rask som 3500+(s939) men vesentlig billigere. RAM: Corsair 3200XL Jeg stiller meg veldig skeptisk til 6800 Ultra med den strømforsyningen. Det går helst bra, men jeg ville hatt litt mer å gå på. Du bør nok bruke en stille strømforsyning med vifte eller finne et annet skjermkort. Når det gjelder vifte, så ville jeg brukt en enkel viftekontroller (f.eks. Zalman Fanmate). Du trenger knapt luftgjennomstrømning i det hele tatt, så det er greit å ha muligheten til å justere ned. For sikkerhets skyld ville jeg også brukt kjøleribber (eller noen slags metallinnpakning) på Raptoren, disker går varmere enn normalt i strikkoppheng. Forøvrig har jeg lest at myke strikkoppheng reduserer søkeytelsen noe, fordi harddisker er designet til å være fast montert, søkehodene kan "bomme" når hele disken beveger seg. Men jeg ville ikke lagt noe særlig vekt på dette, Raptoren blir sikkert kjapp nok uansett. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Raptoren er bra støyende ja, men NoVibes burde dempe den betraktelig. Du vil fortsatt høre tydelig når den søker, men det er vel akseptabelt? Hvis ikke, bør du vurdere en Samsung SpinPoint (men heller ikke denne kan være fast montert til kabinettet). Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Etter det jeg har fått med meg er 74 GB Raptoren ganske stille. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Støy er nå veldig subjektivt. Men det er ingen tvil om at Raptor bråker betydelig mer enn de aller stilleste diskene, og at det blir den mest støyende komponenten. Lenke til kommentar
oycob Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 raptor vil være det som bråker mest i et system der eneste viftestøyen er fra en 12dB papst på lav hastighet ja. Men gå inn i stua og sett på dvd spiller etc. og kjør i gang en film uten lyd- den lager ganske mye lyd den også! Disklyd idle burde ikek være noe problem med tanke på hvor langt fra kabinettet du antakeligvis vil sitte. DragonXP: rått utseendet på den der Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 DragonXP: rått utseendet på den der Ja, og den er bare 10 cm høy! Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Problemet med å fjerne støykilder er at da dukker det opp nye støykilder som du ikke hørte tidligere, samtidig så blir man mer og mer kresen på nettop støy, m.a.o en ond sirkel. Uansett, min erfaring er at etter litt testing av div vifter på 5v så finner man til slutt en som går totalt lydløst (dvs du må holde den i hånden intill øret for å høre at den går), men som nevnt over blir man veldig var for de resterende støykildene. Det er det IDLE støy fra hardisk som er den viktigste å fjerne fordi den er der konstant 24t i døgnet, litt knattring når disken jobber er ikke hovedproblemet. Når det gjelder strømforsyning så ville jeg valgt en med 120mm vifte og temperatur styrt viftehastighet, istedet for passiv kjøling. Grunnen er at PSU viften drar luft gjennom kabinettet og ut på baksiden, og denne lille luftsirkulasjonen er akkurat nok til å kjøle ned hovedkortet (kondensatorer, etc..), minnebrikker og hardisk. Bruk heller litt tid på å planlegge "luftveien" ved å teipe igjen unødige luftåpninger slik at du skaper en "luftvei" som går innom alle komponentene før PSU vifta drar den ut av kabinettet. Hvis den medfølgende viften støyer for mye så er det veldig enkelt å skifte den ut, det finnes 120mm vifter som er så godt som lydløse. Dessuten så er dette rimeligere enn en Passivt kjølt PSU, og du trenger da ingen andre vifter i systemet. NB! Ved valg av CPU og HK, pass på å velg en kombinasjon som utnytter Cool'nQuiet teknologien i AMD prosessoren, dette vil senke varmeutviklingen på CPU, PSU og hovedkortet betraktlig, uten at du merker noe ytelsestap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå