Gå til innhold

En underklokket bærbar PC

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått i oppdrag å fikse en bærbar PC av typen Fujitsu Siemens som går tregt. Problemet er at den er underklokket, har jeg funnet ut. Det er bare det at jeg ikke kan klokke den vanlig opp i BIOS, da denne innstillingen ikke finnes der.

Jeg vet ikke hvilket hovedkort PC'en har, men BIOS er av type PhoenixBIOS, og den er versjon 1,05.

CPU-viften går rundt i starten, men så stopper den. Dette styrker min tro på at CPU er underklokket. At den altså ikke går rundt pga at det ikke er nødvendig.

CPU'en er av typen Mobile XP1800+, og i følge "Min Datamaskin," er den nå klokket til 927 Mhz. Hva skal en Mobile 1800+ stå på?

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen vits i å la maskinen gå på full guffe når det ikke trengs, da går viften unødig mye og maskinen blir veldig varm.

Hvis du går inn i power options under kontroll panelet så vil du under power schemes finne en setting som heter allways on. Velger du den så skal prosessoren kjøre med høyere hastighet, ivhertfall ikke lavere enn 900Mhz. Men det har ingen hensikt, maskinen tilpasser farten etter behov. Anbefalt setting er, Portable/Laptop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei tor_erik. Jeg må nok si du ikke har så mye peiling på bærbare og hva mobile betyr, men jeg tror du lærer fort med din interesse.

Hemligheten eller politikken til slike "Mobile" enheter er at de skal være lette, god batterikapasitet og til tider kraftige. Intel var vel først med det som kalles speedstep der prosessoren kunne kjøre på to hastigheter. Cluet med det er lite varme, lavt støynivå og lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar
Hei tor_erik. Jeg må nok si du ikke har så mye peiling på bærbare og hva mobile betyr, men jeg tror du lærer fort med din interesse.

Hemligheten eller politikken til slike "Mobile" enheter er at de skal være lette, god batterikapasitet og til tider kraftige. Intel var vel først med det som kalles speedstep der prosessoren kunne kjøre på to hastigheter. Cluet med det er lite varme, lavt støynivå og lavere strømforbruk.

Her må det vel også være på sin plass å påpeke din manglende høflighet og takt.

Det du sier i posten din (bortsett fra den biten om trådstarters mangel på ett eller annet) er allerede belyst i denne tråden, og trenger derfor ikke å nevnes på nytt.

Dermed står vi igjen med ditt angrep på tor_erik sin manglende "peiling" på bærbar teknologi, og spør du meg er dette totalt unyttig i det store og hele.

Håper du lærte noe av dette.

Mvh, KJ

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var kanskje litt drøyt ja, men håper han får samme opplevelse som jeg fikk når jeg begynte med bærbare pc'er. Det at de er helt forskjellig i forhold til stue pc'er. Ønsker han bare lykke til med å utforske de ukjente fakta og gav noen innspill til det. På ingen måte ute etter å latterligjøre han, men vi er vel alle en nybegynner en gang.

Lenke til kommentar

En XP1800+ skal gå på 1530mhz om jeg ikke husker feil (133 (mobil FSB) x 11.5).

Når OS og Bios er satt opp riktig vil maskinen styre det hele selv. Men ørten programmer og for mange små filer på HDD tar knekken på de fleste maskiner (sist jeg ryddet opp i en kompis sin maskin, var det nok å fjerne IE cache (sette cache til 1MB og slette endel temp filer). Treghet på laptopper skyldes som oftest unødvendig mye rot på HDD (programmer samt haugehvis av små filer). Små filer er desverre ikke noe en kan gjøre noe med, men en liten opprygning i ny og ne burde være påkrevd for å få lov å kjøpe PC :p

Haugehvis av små filer hører hjemme på raske HDD (7200rpm eller mer) da laptop HDD`s ikke akkurat har høy søketid. Derfor bør en gjøre opprydninger underveis.

Ang IE cache, hvem har ikke xDSL i dag? - temporary internet cache er en uting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...