CNU Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Har nettopp oppgradert PC-en min med nye deler: Abit NF7-S AMD XP 2800+ Boxed TwinMOS 1024 MB PC3200 Dual-Channel Sapphire Radeon 9800 Pro I går røsket jeg ut alt annet enn harddisken og cd-rom-stasjonene. Fikk satt inn hovedkortet, prosessoren og ram-brikkene. I dag ble montering ferdig og PC-en startet helt fint. Når jeg startet sto det "CMOS Checksum error - Defaults loaded", tenkte at det kanskje ikke var noe CMOS når man starter opp. Trykket ihvertfall på DEL for å komme inn i setup, endret boot-rekkefølgen og klokka før jeg lagret. Nå startet PC-en helt fint i Knoppix, Windows XP ville nemlig ikke. Jeg skulle se om det funket og gå på internett, noe det ikke gjorde. Fant fort ut at nettverksledningen ikke satt i. Skrudde av maskinen, satte inn ledningen og startet på nytt. Knoppix startet helt fint, som forige gang. Internett funket derimot ikke. Lekte meg litt med å starte Apache ol. før jeg bestemte meg for å sette inn det gamle PCI-nettverkskortet mitt. Skrudde av PC-en, tok ut strømmen og satte inn kortet. Startet så opp PC-en min og gledet meg til å treffe vennene mine på IRC, så jeg kunne skryte av at jeg hadde klart å få PC-en til å funke. Når jeg skrudde på kom "CMOS Checksum"-meldingen, endret det samme i BIOS (er relativt sikkert på at jeg ikke kom borti noe annet) før jeg lagret. Nå kom det en feilmelding om CPU-en og RAM-brikkene. Noe om klokkefrekvens tror jeg. Hadde jeg ikke vært så dum som jeg er hadde jeg skrevet det ned. Skrudde så av PC-en (svenskeknappen), ventet et minutt eller noe før jeg startet på nytt. Det samme skjedde nå også, la merke til at DDR333 nå hadde blitt til DDR400 og at prosessoren min hadde blitt degradert til ~1200 MHZ fra 2083 som det sto forige gang. Denne gangen gikk jeg inn i BIOS, sto at jeg hadde 2600+ der, første gang jeg var i BIOS sto det 2800+ (som da er det jeg har). Prøvde å ta ut den ene ram-brikken, nå reagerte ikke PC-en på at jeg trykket på DEL for å gå inn i BIOS, feilmeldingen var der fortsatt. Prøvde så de 2 gamle ram-brikkene mine, feimeldingen gikk nå tilbake til "CMOS Checksum"-meldingen igjen. Ble ikke noe forbedring når jeg satt inn de to orginale (TwinMOS 1024 MB). Har nå funnet ut at jeg burde spørre først, for så å få svar fra eksperter før jeg ødelegger enda mer. Endret 7. september 2004 av CNU Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Leste ikke igjennom hele tråden din, men når man skifter hovedkort, må man også re-formatere system disken og legge inn OS på nytt, ellers kan det oppstå diverse konflikter, så prøv det først du! Boot opp i windows XP cd'en og installer og formater derifra! Lenke til kommentar
CNU Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Leste ikke igjennom hele tråden din, men når man skifter hovedkort, må man også re-formatere system disken og legge inn OS på nytt, ellers kan det oppstå diverse konflikter, så prøv det først du! Boot opp i windows XP cd'en og installer og formater derifra! Det er ikke det som er problemet, kommer før OS ol. loader. Er BIOS eller noe sånt som gir feilmeldingen. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 altså, har du formatert og installert os på nytt? Lenke til kommentar
CNU Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 altså, har du formatert og installert os på nytt? Nei, testet bare med Knoppix først. Men Lilo startet helt fint i starten, når PC-en virket altså. Windows XP eller Linux Mandrake ville derimot ikke starte, så jeg satte inn Knoppix-CD-en (Linux distro som kjører rett fra CD - ingen installasjon). Feilmeldingene er nok "generert" av hovedkortet. Press "DEL to enter Setup" osv står der jo. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 du sier jo at windows ikke funker.. Men ok ok.. Reset bios, også tar du og formaterer system disken og legger inn OS på nytt.. Lenke til kommentar
CNU Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 du sier jo at windows ikke funker.. Men ok ok.. Reset bios, også tar du og formaterer system disken og legger inn OS på nytt.. Okey, prøver jeg det da. Tusen takk =) Lenke til kommentar
CNU Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Nå virker den igjen =) Grunnen til at den "hang seg" var at jeg hadde glemt å sette i tastatur og mus (drep meg =0) Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Det kan skje dei beste. Men morro er det for oss andre likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå