Gå til innhold

Parabol instilling - forklaring

Anbefalte innlegg

Jeg krangler med parabolen min om dagen. Har vel fått rundt 73% som beste, men vil gjerne ha den helt stabil...

Har vært inne på denne parabolsiden hvor jeg kan legge inn lengde/breddegrader på plassen jeg bor..

Dette har jeg gjort med 99,9% nøyaktighet.

Men så kommer problemet, fordi jeg er ikke helt sikker på hva den vil at jeg skal gjøre nå?

Det kommer opp flere verdier nedover hvor jeg kan stille inn antenna i vertikalt/horisontalt.

Noen som kan forklare meg hva jeg må se etter? Eventuelt hvilke paramenter som er interessante..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener du at mottakeren viser at du har 73% mottak?

i tilfelle så betyr dette at du har ca. 8% mer enn det jeg har. Kan si at jeg på 4 måneder aldri har merket noe galt. (selv om jeg ikke har opplevd vinteren med den da).

Derimot må du du ned i 30-40% så skal du se det kan komme "artifakter" eller hva det kalles. Skjønner at du vil ha det så bra som mulig, men har du bilde så har du bilde...

har du problemer med bildet?

bertie

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg forstår problemet ditt. Hvis bildet er klart og fint så kan du være fornøyd.

Jeg gjør det enkelt når jeg stiller inn parabolen, har ikke noe måleinstrument, men er så heldig at jeg kan se TV'en gjennom vinduet. Snur parabolen til høyre og venstre til jeg får best mulig bilde. Skrur fast. Løsner skruene så jeg kan vippe parabolen opp og ned. Når jeg er fornøyd strammer jeg skruene. Det var det.

Lenke til kommentar

Jeg har rundt 70-73% på Sirius (5Ø), jeg vet jeg burde være fornøyd...men kunne godt tenkt meg litt "ekstra" før vinteren :)

Ergo jeg tenkte jeg skulle prøve den matematiske metoden til en forandring...

Edit: jeg har bilde selvsagt

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Siden du ikke oppgir mere nøyaktig hva du har av utstyr som antennestørrelse, lnb`s > type , kabeltype + lengde og Tuner er det umulig for noen å si at du har for lite eller hva .

Er det ikke bedre å gå til naboen som har tilsvarende utstyr og spørre hvilken type signalstyrke i prosent denne har på sitt oplegg ?

Det er plent umulig å sammeligne % når f.eks den ene bor i Oslo og den andre i Tromsø selv om begge har samme utstyr . Men å sammenligne på utstyr i samme by/bygd det blir mere korrekt så fremt alle termineringer er gjort i henhold til standard .

Dårlige tall om man kan kalle det slik kan godt komme av ett ekstremt dårlig lnb som gir deg dårlig gain , eller mere vanlig en værre en ekstremt dårlig kabel som følger ofte med i ferdigpakker selv om jeg har sett RG6 levert .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...