Gå til innhold

"kjøpte" en lcd i bruktmarked her.

Anbefalte innlegg

IP-adressen som "Svein Hansen" har brukt for å legge inn annonser tilhører sannsynligvis en av NTNU's datamaskiner i Trondheim. IP-adressen er sendt til rmartin slik at dette kan legges ved evt. anmeldelse.

Kontonummeret som er oppgitt tilhører sannsynligvis en kunde i Sparebank 1 Midt-Norge. Ut i fra kontonummeret bør det være en enkel sak å finne informasjon om hvem vedkommende er.

Vil også anbefale alle om å handle brukt datautstyr "face-to-face" eller via postoppkrav. Dersom man velger en løsning med forhåndsbetaling bør man sikre seg essensiell informasjon om vedkommende, deriblant bostedsadresse, korrekt telefonnummer og ikke minst fullstendig navn.

Postoppkrav koster 56,- (i tillegg til porto som man uansett må betale), og dersom kjøper og selger deler denne utgiften er det et rimelig alternativ til å bli lurt. Åpne pakken når du henter den på postkontoret  for å forsikre deg om at innholdet er som avtalt.

Mvh,

Amund

Gir du meg de to første settene av siffer (dvs de 6 første), så kan jeg si deg om det er ntnu. Ellers oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med orakeltjenesten på ntnu, de vet hvilke ipadresser som tilhører hvilken maskin, eller kan i det minste finne ut av det.

AtW

Du kan sikkert også prate med ITEA. De vil til en hver tid vite hvem som sitter på hvilke IP-addresse. Om denne fyren bor på en hybel vet de hvilke studby, og da prater de med nettansvarlig på den aktuelle studentbyen og så får man vite hvor han bor, om han sitter på skolen vet de hvem det er fordi man må logge seg på.

Tror han vil bli kastet på hue og ræva ut av NTNU nettet om du tar denne saken til dem.

Joda, men vi setter pris på at slike henvendelser sendes til orakel først, så blir det sortert til rette vedkommende, folk har forsellig ansvarsområder osv. Antakelig er ikke vedkommende tiet nok til å ha gjort dette fra en studentby eller liknende, mer sannsynlig en datasal, så det kan fort bli litt jobb å spore opp.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at IP-adressen (som er registrert i vårt system) hører til en av datasalene ved NTNU, men dette er det ingen grunn til å fundere nærmere på før saken er anmeldt og politiet er inne i bildet. Politiet vil da få all informasjon vi har om vedkommede i vår database om de ønsker dette.

Og som det nevnes i tråden, kontonummer er et sikrere spor enn en IP-adresse, men det at begge deler trolig har tilknytning til Trondheim er neppe noen tilfeldighet...

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Foreslår at en moderator sletter alt som har med deg og surfin atari og gjøre (inkl. denne posten), det viste seg å være offtopic.

Jeg støtter den!

Tråden stenges også midlertidig så jeg får litt tid på meg til å rydde opp. Det kan nok være nyttig med en liten pause for dere også så stemningen og adrenalinet får roet seg.

Noe mer posting i saken mellom surfin atari og Darkwing Duck vil bli belønnet med advarsler.

Edit: ca 20 poster med off topic, flaming osv. er slettet. Tråden erklæres for gjenåpnet. Håper det blir bedre oppførsel fra nå av. Hvis ikke så må jeg stenge den permanent.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser du setning#3 i Simens innlegg? Det var intet i de innleggene som ble slettet som var relevante for saken, ei heller var det opplysninger om lov og rett. Og forumet er ikke et demokrati der alle har lovfestede rettigheter, det er et privilegium å poste her.

OT: Det hadde vært fint om du kunne være så vennlig å flytte den 'des,OUT!'-tingen ned i signaturen din.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
ei heller var det opplysninger om lov og rett.

"I beg to differ sir"

I en slik sak, som florerer på nettet, også her på hardware,no er det viktig at personvern loven blir benyttet på riktig måte. De to nevnte benyttet ikke denne riktig. Er det da ikke i alles interesse (og ikke minst hw.no som faktisk er med på bruktmarkedet) å vite forksjellen? Å kunne benytte jus'n på rette måte? Istedenfor bare å komme inn her, stenge tråden, for så å slette de siste 20 postene (som vedkommende strengt tatt ikke har kunnskaper nok om) å love at flere diskusjoner rundt emne vil medføre advarsler?

OT: Det hadde vært fint om du kunne være så vennlig å flytte den 'des,OUT!'-tingen ned i signaturen din.

Dette er en diskusjon jeg ikke gidder å ta en gang til. Ønsker du videre debatt rundt denne så send det til forumstyret, så får de avgjøre hva de vil gjøre med det.

des,OUT!

Lenke til kommentar
Vil også anbefale alle om å handle brukt datautstyr "face-to-face" eller via postoppkrav. Dersom man velger en løsning med forhåndsbetaling bør man sikre seg essensiell informasjon om vedkommende, deriblant bostedsadresse, korrekt telefonnummer og ikke minst fullstendig navn.

Postoppkrav koster 56,- (i tillegg til porto som man uansett må betale), og dersom kjøper og selger deler denne utgiften er det et rimelig alternativ til å bli lurt. Åpne pakken når du henter den på postkontoret for å forsikre deg om at innholdet er som avtalt.

Mvh,

Amund

Mange selgere kvier seg for/nekter å selge på postoppkrav, fordi mange pakker ikke blir hentet. Selger blir derfor ofte sittende med regningen for frakten, fordi denne er vanskelig å inndrive etterpå. På den andre siden, er det som nevnt en veldig stor risiko for kjøper å forskuddsbetale dyrere gjenstander. Et tredje alternativ, er å betale f.eks. 200 kroner i depositum/forskuddsbetaling som sikkerhet for frakt og andre kostnader, og resten av beløpet som oppkrav.

Lenke til kommentar
edit: Forresten noen som vet om annonsen jeg postet om her var samme som "svindleren"?

Tror ikke det var det nei :whistle: Det har skjedd mye i denne tråden og jeg tror du skal være litt forsiktig med å poste detaljert personinformasjon som navn og adresse.

PM Simen1 for å få en utfyllende forklaring :-)

Lenke til kommentar
og jeg skal prøve å finne meg en ny skjerm "lcd"

blir bare oppkrav på meg fremover.

Er nok sikreste måte det ja, desverre. Måtte slike mennesker brenne i helvete.. :realmad:

Det er mange som ikke vil sende i oppkrav da de ofte får pakker i retur, og på den måten taper porto og oppkravsgebyret, men da er jo løsningen genial.

Et tredje alternativ, er å betale f.eks. 200 kroner i depositum/forskuddsbetaling som sikkerhet for frakt og andre kostnader, og resten av beløpet som oppkrav.

des,OUT!

Lenke til kommentar

I hindsight var det kanskje ikke det lureste å legge ut navn til personen jeg mistenkte her i denne tråden.

Men hadde det gjort noen forskjell å linket til annonsen istedenfor?

Begge kom jo fra Halden og han bekreftet overfor meg at han hadde solgt

både disk og LCD skjerm på hw.no før jeg la ut og spurte.

Var altså en del indisier som tilsa at det var en link.

Skal ikke legge ut personinfo i en sak i fremtiden, men advokaten min sa

ihvertfall at rent juridisk er dette en fillesak.

Hva andre mener er en annen sak og jeg bøyer meg for det om det

var dårlig nettikette. :innocent:

edit: moderte språk

Endret av surfin atari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...