Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst, tregt mellom pc'ne i huset,internett bra

Anbefalte innlegg

Hei.

sliter litt med hastigheten mellom pc'ne koblet til mitt trådløse nettverk.

Har følgende oppsett:

3pc'r med 54Mbps kort

1 Asus Wl-300g Wlan satt opp som AccessPoint

1 Netopia ruter fra nextgentel

ruteren fra NGt er koblet med kabel inn i Ap.

Problemet er som følger, når jeg skal overføre filer fra en av maskinene til en annen så går det utrolig tregt. Finner maskinene under mine nettverkssteder og arbeidsgruppen der, og når jeg da prøver å øverføre en fil på 600mb så begynner den riktignok å överføre, men gir et tidsaspekt på 50-80min, noen ganger lenger enn det også. Det skal vel ikke være sånn??

Når jeg laster ned fra internett så får jeg den hastigheten jeg har mulighet til gjennom mitt abonnemang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk verktøyene som følger med de tre maskinene på trådløsnettet. Hvor god er signalstyrke, signalkvalitet og antatt overføringshastighet?

54mbit trådløs betyr at man kan få opptil 54 mbit under optimale sendeforhold. Ting som vegger, elektriske apparater og faktisk mennesker senker sendekvaliteten om de befinner seg mellom deg og trådløsstasjonen. Fysiske hindringer og elektromagnetiske felt.

Så, sjekk om du har gode sendeforhold. Det kan være svaret.

Om sendeforholdene er gode og du fortsatt har crap hastighet, da har du et problem :)

Lenke til kommentar

Husk og at wlan fungerer som ein hub der pc'ane deler båndbredden. Når du kopierer mellom pc'ane er det 2 pc'ar som brukar båndbredde. Når det i tillegg er større overhead på wlan enn vanlige nettverk (Collision Avoidance vs Collision Detection) vil det gå ennå mykje seinare.

Aller sist er det verdt å merka seg at hastigheten på 54 Mbit er teoretisk. Effektiv skal du vera glad om du har halvparten.

Lenke til kommentar
Husk og at wlan fungerer som ein hub der pc'ane deler båndbredden. Når du kopierer mellom pc'ane er det 2 pc'ar som brukar båndbredde.

Dette ville vært et problem om det var to sett med maskiner der de første to sender til de neste to. Da ville man hatt 2x25mbit streams. Her er det snakk om en stream, fra maskin A til maskin B. Man bør med andre ord få full utnyttelse av nettverket.

Det du sier om overhead er derimot et interessant punkt. Streamen man får skal være på 54 mbit under optimale forhold, men det er jo bare en viss andel av dette som er overføringstraffikk. En god del er kontrolltraffikk og drift.

40-60 minutter høres ut som 2-3 mbit, uten at jeg har gjort utregninger. Du kan trygt konkludere med at noe er muffens her.

Om hele trådløsnettet ditt ligger på den farten er det heller ikke rart du ikke har merket noe på internett-traffikk. Den ligger jo på under dette, ikke sant?

Lenke til kommentar
Husk og at wlan fungerer som ein hub der pc'ane deler båndbredden.  Når du kopierer mellom pc'ane er det 2 pc'ar som brukar båndbredde.

Dette ville vært et problem om det var to sett med maskiner der de første to sender til de neste to. Da ville man hatt 2x25mbit streams. Her er det snakk om en stream, fra maskin A til maskin B. Man bør med andre ord få full utnyttelse av nettverket.

Nå er det vel snakk om trafikk gjennom ap og ap må derfor forholda seg til 2 pc'ar. Det går ingen direkte straum frå A til B, men ein straum frå pc A til ap og så vidare frå ap til pc B. Med direktelink mellom pc'ane (ad-hoch) vil det vera ein straum.

Eg er ikkje 100% sikker på dette, kan henda du har rett. Eg har opplevd tilfelle der mi tolking har forklart liknande problem med hastighet, men det kan ha vore andre ting.

Lenke til kommentar

Jauda, om du får kontakt er oppsettet sikkert kurant nok, iallefall fysisk. Du kan, om du har know-how, sjekke innstillingene i trådløsrouteren og på kortene. Kanhende den er satt til lavere hastighet, selv om den jo skal stå på auto som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...