int20h Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Verdens største permanente "grid" Britiske forskere har demonstrert verdens største permanente "grid" av datamaskiner. 6000 maskiner i 78 land koples sammen for å avsløre nye hemmeligheter i fysikkens verden. Les artikkelen her Lenke til kommentar
tbend Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Fett, skulle ønske at jeg kunne delta Lenke til kommentar
genesis Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 hvis man måtte bruke omtrent 70 000 av dagens raskeste datamaksiner for å komme på samme linje. Hva slags maksiner er det snakk om 6 000stk av da? Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) hvis man måtte bruke omtrent 70 000 av dagens raskeste datamaksiner for å komme på samme linje. Hva slags maksiner er det snakk om 6 000stk av da? Det var snakk om 70000 av dagens raskeste PC systemer. Det finnes mange maskiner som er langt raskere enn en PC. De er typisk basert på PA-RISC, Power, Alpha, MIPS, Itanium, Opteron, Xeon eller SPARC og har gjerne flere prosesorer. Endret 7. september 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 da kan de sikkert spille doom 3 med høyest grafikk Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 da kan de sikkert spille doom 3 med høyest grafikk Trur ikke skjermkortet holder mål Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 da kan de sikkert spille doom 3 med høyest grafikk Trur ikke skjermkortet holder mål Tviler på det er mer enn noen få skjermkort på hele gridet. Men man skulle i allefall ikke være CPU-begrenset Kanskje like greit å kjøre det i software? Men jeg lurer litt på hva hver node består av og hvordan de sammenligner systemet med 70000 PC'er... Lenke til kommentar
kosh Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 For øyeblikket har de 1MW med strøm tilgjengelig for PCer i etasjen under meg, ca 5000stk. Det største problemet atm er faktisk kjøling, 1MW blir en del varme for bilder: http://trondaks.home.cern.ch/trondaks/images/ccc2/ http://trondaks.home.cern.ch/trondaks/images/ccc1/ Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Kosh: Hva gjør du der? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 (endret) For øyeblikket har de 1MW med strøm tilgjengelig for PCer i etasjen under meg, ca 5000stk. Det største problemet atm er faktisk kjøling, 1MW blir en del varme Jepp, det får du meg til å tro! Hvis man hadde konsentrert 1MW på en plass så får man kokt opp 1 liter vann på under et kvart sekund. (noe rundt 500 ganger kjappere enn på en stor kokeplate) Under noen forsøk jeg drev med på jobben i fjor så fordampet jeg noen liter vann fra fuktig koks i løpet av noen titalls sekunder med en effekt på "bare" 0,1MW. Gjett om dampsøyla sto i taket i forsøkshallen så det regnet fra taket lenge etterpå. 40kg koks nådde 1000°C på bare 20 minutter. Jaja .. Vi forskere i smelteverksbransjen har det jammen gøy Edit: Orker ikke å lage egen tråd om hva jeg driver med... Det blir bare så mye å skrive om Og så blir jo selvskrytfaktoren ganske høy av sånnt Endret 8. september 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Blir litt offtopic dette, men det hadde vært interessant å vite mer fra dere som er forskere... har dere lyst å lage en tråd der dere forteller hva dere driver med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå