Gå til innhold

PC henger under oppstart. Defekt RAID?

nippel

Anbefalte innlegg

Har en P4 2.53 Ghz med MSI motherboard med onboard RAID-controller. Kjører 2 80GB disker i RAID 0 (striping). Da jeg skulle boote den i går ble systemet stående og henge i oppstartbildet (der hvor den progressbar-dingsen vises). Etter en stund stoppet progressbaren, og alt bare frøys. Forsøkte diverse reboot uten å lykkes, og fikk til slutt opp menyen hvor jeg kunne velge "Sikker modus" etc, men ingen modus fungerte. Av og til rebootet PCn av seg selv, etter å ha hengt en stund.

Forsøkte å boote fra XP-CDROM'en. Kom da inn på filsystemet etterhvert, men nå var D:drevet blitt C:drev, og det gamle C:drevet (RAID-diskene) var borte. (På den gamle D:, nå C:, lå det rudimenter av en gammel windows-installasjon, kan være at systemet forsøkte å boote på denne)

Trykket Ctrl+F under boot og kom inn i adminstrasjonen av RAID (FastTrack133 elns ???). Her kunne jeg se at det var to disker i RAID 0 og at de kjørte i modus UD6, men hvis jeg forøkte å gjøre noe med noen av diskene fikk jeg beskjed om at de ikke kunne aksesseres, at de ikke fantes o.l. Har ikke forsøkte "Delete" på diskene enda.

Min mistanke går i retning av RAID-controlleren, evt. en av diskene. Hva tror dere? Og hva kan jeg gjøre med dette? Kan jeg kjøpe en ny controller og sette inn, eller må jeg skifte motherboard? (må den nye controlleren være eksakt lik den gamle?) Eller er alt tapt? Det siste jeg gjorde forrige gang jeg brukte PCn var å ta backup av 2.8GB med bilder, hvilket var alle bildene jeg har tatt siden jeg kjøpte digitalkamera for ett år siden...antar at backup ikke er så feigt allikevel :thumbup: La forøvrig merke til at PCn da begynte å henge når jeg tok shutdown på den, men etterhvert slo den seg endelig av. (endelig, i dobbel forstand, kan det se ut til)

RAID-diskene er 2 stk. Maxtor IDE ATA-133, motherboard MSI 845PE MAX2-FIR S478/533Mhz. Microsoft XP Home.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at hardware'n er OK. Når jeg booter fra XP-CDen, trykker F6 og installerer driver for RAID-controlleren, kommer jeg inn på RAID-drevet. Ser ut til at filene ligger der også, men jeg får jo ikke gjort særlig med dem. Har forsøkt å kjøre FIXMBR, men det hjalp ikke noe. Ser ihvertfall ikke ut til at det drevet er bootbart lenger.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har tidvis brukt PCn til videoredigering, ellers lagrer jeg en del bilder på den (fra digital-kamera) og av o gilt brukes den også til spill, tekstbehandling og programmering.

Har fått med meg RAID-debatten ja ;) Skjønner ikke helt dette med at det ikke skal være mye kjappere å skrive data i parallell til to disker samtidig enn å måke hele greia til en disk, som dermed blir opptatt dobbelt så lenge, men greit nukk. Det meste jeg har lest er jo i disfavør av RAID.

Det jeg har gjort i denne saken så langt er å installere windows xp på en tredje disk, som står på IDE0. Da får jeg også opp arrayen som et eget drev (heldigvis). Filene mine ligger der som før, men hvis jeg forsøker å gå inn i bildekatalogen min (som jeg heldigvis altså har tatt backup av) begynner HDen å tikke, ca. en gang hvert annet sekund. Ødelagt sektor, muligens? PCn henger dessuten, og jeg må ta en reboot.

Windowsinstallasjonen min ble forresten litt rar. Det eneste som ligger på desktopen er søppelbøtta, og i systrayen ligger det ikke en gang volumkontroll (forøvrig ingen lyd i høytalerne heller. Mangler driver til nboard-lydkortet kanskje?). hadde ventet at feks. Internet Explorer++++ skulle legge seg på dekstopen ihvertfall.

Videre må jeg vel legge inn alt av drivere og programvare på nytt, backe opp det jeg vil ta vare på fra RAID-drevet og formatere. Burde vel vurdere å lage to separate disker av RAID-diskene nå da, men det begynner å bli trangt om plassen på IDE-kanalene (3 disker og CD-ROM + DVD-spiller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...