Gå til innhold

Olympus Camedia C-725 vs Minolta Dimage Z10

Anbefalte innlegg

Heisan,

Er på utkikk etter et nytt digitalkamera. Da jeg er lei av å ha fullt av bilder der hovedpersonen bare er en liten prikk, tenkte jeg det kunne vært artig å gå for et kamera med minst 8X optisk zoom. Kameraet skal først og fremst brukes til action bilder, både på vinterfjellet og på stranden om sommeren. Og det bør være billig slik at jeg slippper å være redd for det.

Har sett meg ut disse to kamerene :

Olympus Camedia C-725 vs Minolta Dimage Z10

Der jeg nå kanskje heller mest mot Dimage Z10 pga at den bruker SD-kort og er kjappere til å ta bilde.

Mine behov i proritert rekkefølge :

1. Minst 8x optisk zoom

2. Mulighet for å ta bilder av personer i bevegelse

3. Billig

4. Robust

5. Størrelse

Er det noen som har noen kommentarer til disse to kameraene og dette bruket?

Eventuelt andre kameraer som kan passe behovet ?

Takker for alle innspill,

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med disse to kameraene, men jeg har erfaring med to som ligger ganske nært her.

Jeg har et Minolta Z1 og det er temmelig håpløst i å ta bilder av noe som beveger seg. Det store zoomområdet er kanskje gøy å ha med, men hvordan skal man fange fuglenes bevegelse med et kamera med 1/1000s som korteste lukkertid?

Snart det er litt lys i omgivelsene, er det for lyst for kameraet. Og hvis det er litt lite lys, så finner det ikke fokus. Jeg kan ikke anbefale Z1 for mer enn vanlig familiekamera med noe zoom, og enda der slår Olympus c-50, som jeg også bruker, Z1 på bildekvalitet og fokuseringsegenskaper.

Sats på speilrefleks hvis du vil ta actionbilder, det er det jeg har erfart.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar

Siden du hadde C-725 som et alternativ, kan jeg jo nevne at storebror C-750 iallfall har en sports-modus, der kjapp lukkertid er prioritert. Se f.eks. på dette bildet mitt : Helikopter, som vel ikke er langt unna helt frosset. Kremvisper'n går jo relativt kjapt rundt. Jeg kjørte vel bortimot full zoom, på frihånd, og fikk jo allikevel et brukbart reaultat.

C-700-serien er å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...