hemo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 I ein Dell Inspiron 8200 står ein defekt harddisk av denne typen. Dell skal ha 3100,- inkl. mva for å fiksa feilen. Kan dette gjerast rimelegare? (Maskina blei kjøpt inn til ein organisasjon, og ikkje ein privatperson. Såleis gjeld kanskje ikkje vanleg kjøpslov med 3 år mot fabrikasjonsfeil? Lenke til kommentar
biffo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hvem som helst av disse http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10094 gjør jobben. Partisjoneres og formatteres som på en vanlig pc. Vær dog obs på at 7200 diskene er noe varmere enn 4200 diskene, så hvis man setter driftssikkerhet framfor ytelse så velg en 4200 disk. (Det har nå gått fint med en 60GB 7200RPM på min Dell C810 iallefall, uten at det skal være noen form for garanti...) En annen ting som ikke kan gjentas for ofte er at det er SKIKKELIG dumt å ikke kjøpe servicepakke av typen "Complete Care", "Total Care" el.lign (navn varierer med produsent) som gir deg tre års fri service selv om du tråkker på skjermen og heller cola i keyboardet. En disk er jo en bagatell å bytte ut, har sett de som har mistet en blomsterpotte (!) på skjermen.... 12000 ville compaq ha... Knut ps: Du skrev ikke noe om hvor gammel maskinen er, men hvis den er relativt ny så er det jo verdt å spørre om hvorfor dette ikke dekkes av en evt. garanti fra diskprodusent, de fleste har jo mer enn ett år på disk nå. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Takk for godt svar! (hw.no er kilde til kjapp og god info, fordi her er mykje bra folk!) Maskina er kjøpt 14.05.2002 og Dell har allereie uttalt at harddisk-feil på denne maskina _ikkje_ er dekka av garanti (eigaren har gitt Dell maskina si servicetag). Men ein siste diagnostikk bør likevel køyrast. Toshiba seier: There are some systems that are unable to recognize the new larger Hard Drives on the market. 3rd party software is available that breaks the "capacity barrier". Some suggestions are EZ Drive by Micro House and Disk Manager™ DiskGo by Ontrack. Check with your local computer/software supplier for availability or contact the software manufacturer. Eg har prøvd å googla litt etter desse, utan hell... Ultimate BootCD hadde ikkje Toshiba-verktøy Forslag? Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 her så gjelder egentlig hva man har av service avtale på denne maskina.vis den ikke har service så har du nok lite å fare med. der jeg jobbet satt vi altid 3 år på stede service det betalte seg virkelig på disse dell maskinene.. (noen av dem) Lenke til kommentar
hemo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Ingen garanti, og definnitivt defekt harddisk... Etter litt jobbing på maskina no, blir det "klakk...brr... klakk!" Så det blir nok ny frå komplett Lenke til kommentar
biffo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Maskina er kjøpt 14.05.2002 og Dell har allereie uttalt at harddisk-feil på denne maskina _ikkje_ er dekka av garanti (eigaren har gitt Dell maskina si servicetag). Men ein siste diagnostikk bør likevel køyrast. Toshiba seier: There are some systems that are unable to recognize the new larger Hard Drives on the market. 3rd party software is available that breaks the "capacity barrier". Some suggestions are EZ Drive by Micro House and Disk Manager™ DiskGo by Ontrack. Check with your local computer/software supplier for availability or contact the software manufacturer. Eg har prøvd å googla litt etter desse, utan hell... Ultimate BootCD hadde ikkje Toshiba-verktøy Forslag? Min C810 er eldre enn dette og den hadde ikke problemer med 60GB. Det har vel gått noen magiske grenser ved både 32 og 64GB opp gjennom tidene, men så lenge du holder deg til 60GB så tror jeg du er ganske så trygg. Har du sett på Dells amerikanske supportside? Der står det ofte mye mer enn på de europeiske. Kan forøvrig anbefale å prøve 7200RPM disker selv om de er endel dyrere, det var iallefall merkbar ytelsesforskjell på min C810 når jeg byttet fra 20GB 4200RPM til 60GB 7200RPM. Men det kommer jo selvfølgelig an på bruksmønster hva man ønsker (og ikke minst hvor mye minne man har - swapping til 4200RPM er jo ikke kult...) Knut Lenke til kommentar
hemo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Maskina er ikkje min, den tilhøyrer eit museum. Den har 256 MB minne, og blir tom. brukt til filmredigering... Var det ikkje så at 7200-disker blir varmare? Lenke til kommentar
hemo Skrevet 8. september 2004 Forfatter Del Skrevet 8. september 2004 Hvem som helst av disse http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10094 gjør jobben. Kan nokon stadfesta at det biffo seier er rett? Skal eg sei til detta museet at dei får springa til Komplett å kjøpa f.eks. denne, eller risikerer eg på nokon måte at den ikkje passar? ..kipt om det viser seg at disken krev spesial monterings-kit til 800,- lixom... Lenke til kommentar
biffo Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Hvem som helst av disse http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10094 gjør jobben. Kan nokon stadfesta at det biffo seier er rett? Skal eg sei til detta museet at dei får springa til Komplett å kjøpa f.eks. denne, eller risikerer eg på nokon måte at den ikkje passar? ..kipt om det viser seg at disken krev spesial monterings-kit til 800,- lixom... Du må selvfølgelig flutte over alt av braketter som disken sitter i. Kjenner ikke Inspiron, men på Latitude sitter disken i en liten "skuff". Du må da skru den gamle disken ut av denne skuffen, legg merke til at det muligens også sitter sak på kontakten bak på disken for å lage overgang til fingerkontakter. Skru den nye disken inn i braketten/skuffen og voila! Jeg kan godt laste opp noen bilder som viser hvordan dette ser ut på Latitude C-serien, men det vil vel ikke hjelpe så mye ettersom dette garantert er forskjellig til Inspiron. Selve disken er uansett innfesting den samme. 2.5" er 2.5" så lenge høyden er den samme (det finnes to forskjellige høyder) Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå