Inge_P Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Jeg har begynt å lage et script noe alla spraydate/blink. Dumpa innom der etter å ha blitt dumpa for et år siden, og oppdaga at det er så mye som kunne vært bedre. Når det gjelder sånne script har jeg et par spørsmål: -Hvis 5000 brukere skal kunne lese greit fra en mySQL database, er det myISAM som er best å bruke? -Hvilke tabell type er best å bruke til loggføring(altså omtrent like mye lesing og skriving)? Tenker på å lage systemet mht min egen template class(ikke lagd enda). Og da fikk jeg en idé...kanskje lagre template filene i sessions. -Lønner det seg å lagre template filer i sessions for at sider skal laste kjappere neste gang man er inne å kikker på sider der samme template brukes(slipper da å lese fra fil hver gang)? -Er det i det hele tatt mulig å lagre så mye informasjon i en session variable? Som sagt, har akkurat begynt å lage det, men her er en liten forsmak: Login <-- hvis du gidder regge deg Profil <-- sånn ser en profil ut (ps. søk og oversikt over brukere og sånt har jeg ikke mekka enda, mange linker som funker dårlig) *Inge* Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 merk at sessions ligger på disk dem også. et reelt alternativ til MyISAM er InnoDB, forskjellen er table locking vs row locking ved skriving. hvis det blir mest lesing fra tabellen, så er MyISAM kjappere. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 (endret) EDIT*: Jeg googla litt Fant ut jeg bør vurdere XML Caches hvis det blir mer enn 100 spørringer i sekundet. Går for InnoDB til loggføringstabellene, og MyISAM til resten foreløpig. Men det med lese fra sessions vs lese fra fil, sessions er vel kjappere der? Eller er det så likt at det er unødvendig å vurdere? Takk for input så langt! Endret 7. september 2004 av need4sms Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 hva slags data annet enn brukernavn etc.. har du tenkt å ha i sessions? Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Jeg vurderer å lagre hele template filer i sessions, slik at når en bruker surfer rundt og kikker på mange forskjellige profiler, så ligger layouten til alle profiler lagret i en session, og dermed slipper scriptet å lese fra template fila hvergang, men heller lese fra sessions variabelen. Er dette noe å vurdere, eller tar det like lang tid å lese en sessions variabel som å lese fra en fil? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 kan dette løses med css? hvis du så har <style type="text/css" link="$userlayout.css"></style>, så løser det de fleste problemer, besøkeren bruker sin cache'de css fil og null data leses fra fil eller sendes over nett. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 ordla meg kanskje litt feil der. Jeg mente hele designet til profil siden, ikke bare ting som kan settes av css, men all html programmeringa. Altså template klasser brukes til å ha egne template filer med selve html designet lagret. F.eks En fil som heter profil.htmlt kan inneholde designet til profil.php. Det er denne profil.htmlt filen jeg vurderer å lagre i sessions variabel. Jeg kan ikke se at dette er gjort noe tidligere, og jeg har kikket på en del template klasser. Men som Ralph Waldo Emerson en gang sa: "Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail" Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 man kan si hva man vil, men det er ikke noe galt i å bruke allerede oppfunnet krutt se på shared memory - det lar deg legge ting i minnet til bruk av andre prosesser siden. hvis templatfila sjelden eller aldri endrer seg er det en mulig løsning. sessions ligger som sagt også på disk, bare å sjekke i /tmp katalogen på din server. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Har server hos servetheworld. ...bare leier, eier ikke. Får ikke tulle med shmop funksjoner der. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 ikke en liten echo "<pre>";system("ls -l /tmp");echo "</pre>"; engang? Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 joda, funka visst det. Fikk en liste på 542 linjer! Er nok ikke bare jeg som har siden min på den servern nei. ..men, hvordan kan jeg bruke system funksjonen til å skrive til og hente fra shared mem? ...det som lå på /tmp, er det bare fra session variabler, eller er det shared mem hele den dir'n? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 sessions og system har ingenting å gjøre med shared mem. jeg har ikke gjort det, men med perl (cgi), er dette mere utbredt. google litt =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå