Gå til innhold

AGP vs PCI Express

osoerebo

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er det som er bedre med PCIe i forhold til AGP? Jeg skal kjøpe meg nytt skjermkort nå snart (X800XT), men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe AGP eller PCIe. Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort?

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hovedkort som støtter PCIe ? Hvis du ikke har det så vil det nok lønne seg å skaffe AGP. Det er mulig det finnes noen som har begge deler. Hvis du ikke har et ganske nytt hovedkort har du neppe PCIe. PCIe er en ny standard som er bedre enn AGP 8x

PCI Express: PCI Express arkitekturen er en teknologi som gjør det mulig å sende og motta data mellom for eksempel ekspansjonskort og prosessor ved høye hastigheter. Per dags dato tillater PCI Express en maksimal overføringshastighet på 16 GBps, men dette er en hastighet som ved framtidige frekvensøkninger kan utvides ytterligere.
AGP: "Accelerated Graphics Port" er et eget spor du putter egne AGP-skjermkort inn i. AGP-sporet kan kun brukes til grafikkort. 2x AGP betyr at en dobler kapasiteten, 4x AGP er en firedobling av kapasiteten og 8x AGP en åttedobling. I praksis er ikke ytelsesforskjellen mellom disse særlig stor.

Siden en ikke har noen betydelig effekt av å bruke AGP 8x vs AGP 4x, er ikke skjemkortene med PCIe enda så raske at det er noen fordel

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hovedkort som støtter PCIe pr i dag, men jeg skal oppgradere maskinen så jeg lurte på om jeg skulle kjøpe meg et. Problemet er bare at jeg skal ha AMD 64 prosessor og pr i dag finnes det jo ikke PCIe på hovedkort som støtter AMD. Men viss det ikke er noe særligt å vinne på å bruke PCIe så tror jeg ikke at jeg kommer til å vente til det kommer. Noen som vet når det kommer forresten?

Lenke til kommentar
Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort?

Hei,

Ta en tit på denne Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (september 2004)

Kanske den kan gi deg et fingerpeg.

PS. I denne test ser det ut som ATI går ned på telling: boxing.gif

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Siden en ikke har noen betydelig effekt av å bruke AGP 8x vs AGP 4x, er ikke skjemkortene med PCIe enda så raske at det er noen fordel

Nyere high-end skjermkort yter bedre med AGP 8X enn 4X. Du vil nok merke forskjell med et X800XT kort på AGP 4X, men forskjellen på AGP 8X og PCIe 16X er vel omtrent som når AGP 8X kom.

-Chief-

Lenke til kommentar

Nyere high-end skjermkort yter bedre med AGP 8X enn 4X. Du vil nok merke forskjell med et X800XT kort på AGP 4X, men forskjellen på AGP 8X og PCIe 16X er vel omtrent som når AGP 8X kom.

-Chief-

Omtrent hvor mye bedre yter de med 8xagp enn 4x?

Lenke til kommentar
Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort?

Hei,

Ta en tit på denne Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (september 2004)

Kanske den kan gi deg et fingerpeg.

PS. I denne test ser det ut som ATI går ned på telling: boxing.gif

Mvh

Kimmer

præ hæ hæ...teste så bra gfx kort uten AA og AF??? :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...