osoerebo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hei. Hva er det som er bedre med PCIe i forhold til AGP? Jeg skal kjøpe meg nytt skjermkort nå snart (X800XT), men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe AGP eller PCIe. Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort? Øystein Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Forskjellen idag er nærmest ingenting. PCIe åpner bare nye dører for fremtidig teknologi, men idag er forskjellen mellom PCIe og AGP8x minimal. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Har du hovedkort som støtter PCIe ? Hvis du ikke har det så vil det nok lønne seg å skaffe AGP. Det er mulig det finnes noen som har begge deler. Hvis du ikke har et ganske nytt hovedkort har du neppe PCIe. PCIe er en ny standard som er bedre enn AGP 8x PCI Express: PCI Express arkitekturen er en teknologi som gjør det mulig å sende og motta data mellom for eksempel ekspansjonskort og prosessor ved høye hastigheter. Per dags dato tillater PCI Express en maksimal overføringshastighet på 16 GBps, men dette er en hastighet som ved framtidige frekvensøkninger kan utvides ytterligere. AGP: "Accelerated Graphics Port" er et eget spor du putter egne AGP-skjermkort inn i. AGP-sporet kan kun brukes til grafikkort. 2x AGP betyr at en dobler kapasiteten, 4x AGP er en firedobling av kapasiteten og 8x AGP en åttedobling. I praksis er ikke ytelsesforskjellen mellom disse særlig stor. Siden en ikke har noen betydelig effekt av å bruke AGP 8x vs AGP 4x, er ikke skjemkortene med PCIe enda så raske at det er noen fordel Lenke til kommentar
arokh Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Ingen skjermkort som vil yte bedre med pci express pr i dag. Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Jeg har ikke hovedkort som støtter PCIe pr i dag, men jeg skal oppgradere maskinen så jeg lurte på om jeg skulle kjøpe meg et. Problemet er bare at jeg skal ha AMD 64 prosessor og pr i dag finnes det jo ikke PCIe på hovedkort som støtter AMD. Men viss det ikke er noe særligt å vinne på å bruke PCIe så tror jeg ikke at jeg kommer til å vente til det kommer. Noen som vet når det kommer forresten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Noen som vet når det kommer forresten? Når det kommer til AMD 64 (939) du mener? Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Ja, til enten 939 eller 754? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Ja, til enten 939 eller 754? Tror ikke det kommer til 754. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 (endret) Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort? Hei, Ta en tit på denne Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (september 2004) Kanske den kan gi deg et fingerpeg. PS. I denne test ser det ut som ATI går ned på telling: Mvh Kimmer Endret 7. september 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Nforce 4 chipsettet er vel ventet utpå nyåret en gang? Denne skal visst ha PCIe støtte. Om det kommer noe annet før denne vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Siden en ikke har noen betydelig effekt av å bruke AGP 8x vs AGP 4x, er ikke skjemkortene med PCIe enda så raske at det er noen fordel Nyere high-end skjermkort yter bedre med AGP 8X enn 4X. Du vil nok merke forskjell med et X800XT kort på AGP 4X, men forskjellen på AGP 8X og PCIe 16X er vel omtrent som når AGP 8X kom. -Chief- Lenke til kommentar
jokki Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 AGP har først og fremst med skjermkort å gjøre, PCI express har også med andre ting å gjøre. Uansett hvordan du vrir på det er denne tråden feilposten. Flyttes til skjermkort og skjermkategorien Lenke til kommentar
apwr Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Siden en ikke har noen betydelig effekt av å bruke AGP 8x vs AGP 4x, er ikke skjemkortene med PCIe enda så raske at det er noen fordel Nyere high-end skjermkort yter bedre med AGP 8X enn 4X. Du vil nok merke forskjell med et X800XT kort på AGP 4X, men forskjellen på AGP 8X og PCIe 16X er vel omtrent som når AGP 8X kom. -Chief- Omtrent hvor mye bedre yter de med 8xagp enn 4x? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. september 2004 Del Skrevet 8. september 2004 Er det slik at en allerede pr i dag får utnyttet fordelene med PCIe til fulle, eller er det fortsatt flaskehalser som gjør at en likegodt kan kjøpe et AGP kort? Hei, Ta en tit på denne Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (september 2004) Kanske den kan gi deg et fingerpeg. PS. I denne test ser det ut som ATI går ned på telling: Mvh Kimmer præ hæ hæ...teste så bra gfx kort uten AA og AF??? Lenke til kommentar
Protech Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har vært usikker ang dette om hva som er best av PCI Express og AGP. Denne artikkelen setter egentlig ingen tvil på hva som er best. http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/...I_Express.shtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå