Gå til innhold

Sporing av IP?

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål angående sporing av IP-adresser....

Beklager på forhånd hvis noen mener det er feil kategori å legge dette spørsmålet i, men jeg kunne ikke finne noen annen plass som berørte dette emnet.

Sitter som webmaster for en gjeng som legger ut gøyale festbilder på nett. Vi har blant annet en gjestebok der brukere (ikke innlogging) kan kommentere siden og si hva de mener. I den siste tiden har vi vært plaget med falske innlegg, dvs innlegg under andre sitt navn osv... Jeg har alle rettigheter, så å fjerne innleggene er ikke noe problem, men det kunne likevel vært greiere om vi hadde fått slutt på disse..... Jeg loggfører IP-adressene på hvert innlegg.

Det jeg da lurer på er: Er det noen mulighet for å spore disse IP-adressene tilbake til sender? og i tilfelle, er dette lovlig?

Håper noen kan svare meg på dette, for vi ønsker å ha en åpen gjestebok uten innlogging....

Med vennlig hilsen -Ø-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde de gjort noe kriminelt og du var fra Kripos ville nok ISP fortalt deg hvem kunden var, ellers tror jeg ikke du kommer langt.

Du kan:

- Kreve at alle innlegg blir kontrollert av deg før de blir lagt ut

- blokkere enkelte IP-adresser

(aner ikke hvordan dette blir gjort i praksis men det skulle vel gå ann)

Lenke til kommentar

det "enkleste" er vel at du godkjenner alle innlegg før de legges inn.

blokkere ip'r tipper jeg blir vanskelig, siden de fleste har dynamisk ip som skiftes hver gang man reconnecter.

du kan jo alltids skrive mail til abuse også, men tviler det blir noen respons(om du ikke har gode logger fra helt siden det starta).

Lenke til kommentar
det "enkleste" er vel at du godkjenner alle innlegg før de legges inn.

blokkere ip'r tipper jeg blir vanskelig, siden de fleste har dynamisk ip som skiftes hver gang man reconnecter.

du kan jo alltids skrive mail til abuse også, men tviler det blir noen respons(om du ikke har gode logger fra helt siden det starta).

har dynamisk ip fra UPC, den skifter ikke hver gang jeg er på nettet men følger meg omtrent fast.

Lenke til kommentar
har dynamisk ip fra UPC, den skifter ikke hver gang jeg er på nettet men følger meg omtrent fast.

Det er mange som har fast, eller som bytter sjeldent, derfor er blokkering av IP et godt alternativ.. Funket fett for meg da jeg hadde russegjestebok vertfall..

Klart det finnes plenty med måter å gå rundt en IP-blokk. Det letteste er vel en proxy, men det er litt mer arbeid, noe som får en del folk til å ikke gidde å poste dritt.

Det er det samma som med deaktivering av høyremuseknapp på websider. Det finnes veier rundt, men de som vil gå rundt kommer seg rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...