Gå til innhold

p2p VS normal nedlasting

dapre

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen dager siden innstallerte jeg et såkalt fildelingsprogram.

Denne utgaven het Shareaza. Jeg hadde ikke noe særlig forhåndskunnskap om disse programmene og var veldig nysgjerring på hvordan de egentlig fungerte.

Jeg har alltid lastet ned mine programmer via de normale kanaler.

Programmets hjemmeside eller andre nedlastingssider.

Med en Chello linje på 1024/384 kbps har jeg uten problemer lastet ned med full hastighet (1024/8 = 0,128 MBps = 460,8 MB/hour) på litt sene kveldstimer, via de nevnte kanaler, og da fortrinnsvis Norske eller Skandinaviske sider.

Uten å vite noe særlig om hvilke hastigheter slike nettverk (p2p) gir, regnet jeg som minimum en hastighet tilsvarende min upload hastighet

(384/8 = 0,048 MBps = 172,8 MB/hour)

Undringen var derfor stor når jeg oppdaget at hastigheten med Shareaza var veldig lav. Selv etter flere timer/dager med iherdig gjennomlesing av hjelpe/forum sider og justering av utallige innstillinger, sneglet hastighetene seg fram. Ja, i hastigheter som selv mitt gamle 33,6 modem kunne konkurrere med.

Hva er egentlig fordelen med slike nettverk når hastighetene er så ekstremt lave ?

Jeg ser ingen vits i å laste ned en fil over flere timer/dager/uker, når den samme filen kan lastes ned i løpet av en times tid via tradisjonelle kanaler.

Nei, dette var skuffende... :(

Mvh, Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten kommer jo og an på hvor rask linje det er der du laster ned fra. Det går aldri raskere enn det svakeste ledd. Det vil si at hvis du laster ned en fil som ligger hos en med vanlig analog linje, vil det uansett ikke gå raskere enn hans linje.

Lenke til kommentar
Men P2P programmene shareazza Kazaa osv har jo altid vært TREGE! last ned DC++ så blir det noe helt annet!

Ikke nødvendigvis. DC++ kan ha akkuratt like dålig hastighet som kazaa. Alf innen fildeling avhenger nesten av uploaden til andre. Men viss du har god upload kommer du inn på gode huber som bare har brukere med god upload som er en av fordelene med DC++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...