Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha forsøkt i det uendelige, inser jeg at jeg trenger hjelp, håper noen vil dele sin kunnsakp. Her er greien:

Jeg har noen kolonner med tall i excel eks:

x x x x x

2 3 4 2 1

5 5 3 0 0

3 2 1 1 5

5 3 2 2 1

slik går det nedover. Jeg ønsker og gjennomføre noen utregninger på NOEN av tallene. dvs de 6 siste i hver kolonne. Alltid de seks siste. Dvs når jeg fører til nye tall så må de som var nummer seks i rekken ut av systemet og erstattes med de nye. På den måte skal utregningen alltid baseres på de seks siste.

Hvordan utregningen er, går greit, men det jeg ikke klarer er å få programmet til å forstå at det alltid er de seks siste tallene i hver kollonne det skal beregnes fra. En måte er jo og skrive om formelen for hver beregning slik at celle-adressene blir endret, men det vil ta uforsvarlig lang tid da det er mye som må oppdateres.

Noen som har vært ute for noe lignende? Blir veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har laget noe...

=HVIS(A24="";HVIS(A23="";A23+A22+A21+A20+A19+A18;A23+A22+A21+A20+A19+A18+A17);A24+A23+A22+A21+A20+A19)

den funker fra celle 23 - 24

hvis celle a24 er fylt, så tar plusser den samme celle a24-a18, hvis celle a24 er tom plusser den sammen a23-a17, men som du sikkert ser er den lite praktisk og veldig lang

edit: fjernet en bug der...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...