Gå til innhold

Hva har skjedd med CPU/HK utvalget?

Machz

Anbefalte innlegg

Hei,

I disse Doom3 tider så blir man jo nesten nødt til å ta et røsk i maskinparken og oppgradere til noe fetere.

Det kjipe er jo at det nesten ikke er noe utvalg på CPU/HK fronten :hmm:

Er det noe stort i gjære som jeg ikke har fått med meg eller?

Eksempel fra Norek/Komplett Data:

Socket 754 - 7 modeller

Socket 775 - 5 modeller

Socket 939 - 3 modeller

Selv de eldre gammle sliterne er det få modeller av:

Socket A - 7 modeller

Socket 478 - 9

Både socket A og 478 er vel så og si utdatert nå og 940 er vel heller ikke noe å satse på så da står man igjen med 754, 775 og 939.

Ingen av disse CPUene har noe særlig med utvalg på HK fronten heller. Virker nesten som hele greia har gått i stå(utviklingen altså).

Av de få modellene som er å få tak i så er det jo nesten ingen som er på lager heller. Dette gjelder særlig på CPU utvalget.

Blir skeptisk til å bruke penger på noe oppgradering når det nesten vireker som om plattformer blir utfaset før de kommer skikkelig i handelen...

Som jeg ser det så virker det som om Socket 775(Intel P4) er den platformen det er verdt å satse på selv om jeg alltid har vært en ihugget AMD fan... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg ser det så virker det som om Socket 775(Intel P4) er den platformen det er verdt å satse på selv om jeg alltid har vært en ihugget AMD fan... :cry:

Ja, et Asus P5GD2 Premium Hovedkort hadde vært perfekt det hvis Prescott ikke hatt hatt slike varmeproblemer.

Socket 939 har jo et meget puslete utvalg av HK / CPU'er så det virker ikke som en attraktiv plattform.

Min konklusjon er at akkurat nå idag er det ingen bra plattfomer som har overtatt etter f. eks. Socket 478 / Northwood. Det tar nok et år før vi er ute av Prescott "hengemyra".

Lenke til kommentar
Om du tenker å ha ett hovedkort som varer en stund er kanskje S775 det beste med tanke på PCIe, DDR2 osv. Skulle gjerne sett noe sånt til S939, samt billigere prosessorer!

Ja, noe av poenget er jo at jeg vil ha et nytt GFX og da går jeg jo selvfølgelig for PCIe.

Å vente på at nvidia skal få ut fingeren og komme med HK som har PCIe gidder jeg ikke.

S775 blir nok sansynlig mitt valg med tiden ja(litt synd men men).

Men, blir denne spesielt varm altså(CPU)?

Lenke til kommentar

Rent ytelsesmessig, vil du få mye mer igjen for pengene om du går for et Socket 939 system. HK m/ f.eks nForce-256GB og en Athlon 64 3500+.

Så en test på Socket 775 her nylig, og det var direkte skuffende.

Personlig tror jeg det kommer til å støte på mye problemer med tanke på ovegang til PCI-e. Ville selv ha ventet med PCI-e systemet, til det blir mer

dagligdags.

-z00l-

Lenke til kommentar
Rent ytelsesmessig, vil du få mye mer igjen for pengene om du går for et Socket 939 system. HK m/ f.eks nForce-256GB og en Athlon 64 3500+.

Så en test på Socket 775 her nylig, og det var direkte skuffende.

Personlig tror jeg det kommer til å støte på mye problemer med tanke på ovegang til PCI-e. Ville selv ha ventet med PCI-e systemet, til det blir mer

dagligdags.

-z00l-

Hmm sier du det...

Det jeg er litt redd for med S939 er at det virker som om det ikke slår helt an. Kan jo selvfølgelig ta seg opp men vanligvis når et produkt treffer markedet godt så hiver mange seg på bølgen og lager produkter på løpende bånd.

I dette tilfellet så har det skjedd svært lite samtidlig som nvidia ikke har vært så hypp med å utvilkle nye brikkesett.

PCIe har så langt jeg har fått med meg ikke hatt noe nevneverdige problemer. Tenker jo på grafikkortene for PCIe, siden jeg kommer til å kjøpe GF6800GT eller ultra. Har ikke noe lyst til å bruke nærmere 4500 på et kort hvis det kommer om en mnd eller to, nye HK men hvor jeg ikke kan ta over mitt ny investerte grafikkort!

Jeg kjøper ikke så ofte nytt grafikkort så derfor vil jeg være sikker på at plattformen har noe framtid.

Da jeg kjøpte mitt nForce2 baserte Asus A7N8X Dlx HK så var det liksom ikke noe å lure på. Skulle man ha AMD så var valget klart.

Nå er det mye mere vagt hva som leder "kappløpet".... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...