benknude Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 hva er bremse rør? er de vanskelige å bytte? hva menes med slakk i foringer? hvordan justere dette? Og hva menes med dårlig fjærinnfestning, oppe-venstre-høyre-bak? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Tipper det er den nyinnkjøpte golfen det er snakk om. hva er bremse rør? Bremserørene fører bremsevæske fra hovedbremsesylinderen(master*) til bremsesylindrene(slave) i bremsekretsen ved hjulene, dette kalles en bremsekrets eller bare krets. Mellom bremserørene og slavesylindrene er det bremseslange( r). Slanger brukes på plasser der et rør ville blitt knekt pga. bevegelse i hjuloppheng etc. Et stivt rør vil også hindre visse typer calipere i å "gli" riktig. Golf har denne typen caliper. Golf II har 2 rør og 2 slanger foran til h/v fremhjul, 2 rør fra master* til bakbremsene, bak er det 2 slanger og ytterlige 2 rør(GTi har 2 slanger til). Rørene foran går fra master* til slanger så til bremsecaliperen. Bremsekretsene fungerer i kryss, mao. detter den ene kretsen ut ved lekkasje, fungerer bremsen fortsatt på f.eks. høyre fremhjul og venstre bakhjul og vica verca. er de vanskelige å bytte? Kan være vanskelig. Problemet ligger ofte i rustne og skittne koplinger mellom slang og rør. 5-56 eller WD-40 hjelper på! Siden det er røret som skal skiftes, kan det være like greit å klippe av røret ved koplingen, og heller skru koplingen av etterpå. En annen ting du skal være obs på, er at du må bøye rørene selv, de kommer i en kveil fra butikken. Dette er en grei jobb med litt tålmodighet, nøyaktighet og planlegging av "rørleggingen", gjelder spesiellt rørene under bilen. Rørene er lett å bøye siden de er laget av en kopper/nikkel legering, bøy de forsiktig med tommel/pekefinger på hver side av der du ønsker en bøy. Brutalitet straffer seg, de kan knekke! Når du blir pro innen dette, kjøper du rør i metervare og kaper og kraver de selv. hva menes med slakk i foringer? Betyr at foringen sitter løst i festet pga. slittasje og/eller stivhet pga. alder. hvordan justere dette? Foringer flest kan ikke strammes, de må skiftes. Kjøper du nye, kjøp urethaneforinger, de varer mye lengre og bilen blir litt stivere samt at det kan gi litt raskere respons på rattet. Og hva menes med dårlig fjærinnfestning, oppe-venstre-høyre-bak? Med fjærinnfestning tipper jeg de mener den øvre skåla på demperen som fjæra hviler i. Skal dog ikke si dette sikkert. Men...Er denne skåla gåen, må du skifte hele demperen(lett jobb). Håper det ble greit formulert. Spør hvis det er noe. Endret 6. september 2004 av Opus Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Når du skal forme de nyinnkjøpte bremserørene tar du enkelt og greit å bruker det gamle som en mal, dersom du klarer å få det ut i riktig fasong Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Så fikk du jo en god forklaring på bremsejobb!! Men er kanskje verdt å nevne, ettersom du ikke har erfaring, at du må huske å LUFTE bremser etter at rør er byttet og ny bremsevæske er på fylt Er du usikker på hvordan det gjøres er det sikkert bare å spørre igjen her, Opus eller andre kan nok forklare det på en enkel måte! Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå