Gå til innhold

problemer å boote med cd drivere

Zappy

Anbefalte innlegg

Har en PC her som har 2 blanke SATA disker i, og prøver å boote maskinen med en win98 CD. BIOS finner begge diskene og DVD brenneren og CD spilleren. Men når jeg skal boote får jeg meldingen:

device driver not found: OEMCD001

Og blir dermer bare kastet in på en virtuel partisjon a:, der boot filene ligger.

Har prøvd med flere boot CDer og får samme meldingen. Fungerer utmerket på en annen PC.

Det er ikke diskett stasjon på maskinen, men er ikke noe problem å flytte en over (men ser ikke at det kan være noe forskjell).

Er det noe obskure BIOS instillinger som må gjøres?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir vel vanskelig om du ikkje innstalerer driveren sata diskene først. Det må? vel gjerast med floppy.

Jaha? Har aldri tatt i en SATA disk før så har egentlig ikke peiling. Må man ha drivere til det asså? Uansett burde det ikke ha noe å si siden man ikke trenger noe HD for å boote maskinen med CD rom.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette har noe med S-ATA-diskene dine å gjøre, men jeg tror du må sette S-ATA til "Compatible mode" for å kunne bruke diskene i DOS. Når det gjelder feilmeldingen din, kommer den fra MSCDEX. Det er et program fra microsoft som bla.a. setter navn på CD-ROM stasjonene dine. MSCDEX klager her over at det ikke er lastet noen CD-ROM driver, og det er mest sannsynlig pga. at driveren ikke fant noen CD-ROM.

Lenke til kommentar
Tror ikke dette har noe med S-ATA-diskene dine å gjøre, men jeg tror du må sette S-ATA til "Compatible mode" for å kunne bruke diskene i DOS. Når det gjelder feilmeldingen din, kommer den fra MSCDEX. Det er et program fra microsoft som bla.a. setter navn på CD-ROM stasjonene dine. MSCDEX klager her over at det ikke er lastet noen CD-ROM driver, og det er mest sannsynlig pga. at driveren ikke fant noen CD-ROM.

Høres ut som om du er på rett spor. Hva kan være grunnen til at driveren ikke finner noe cd ROM? Har prøvd med en dvd-brenner, dvd spiller og en gammel cd spiller. De ligger som IDE device 4 master og slave, mens SATA diskene dukker opp som IDE device 1 master og en på IDE device 2 master. Gudene vet hvorfor, jeg har tatt av jumperene på SATA diskene og satt Dvdene til Cable select.

altså:

IDE1-master: sata1

IDE1-s

IDE2-m: sata2

IDE2-s

IDE3-m

IDE3-s

IDE4-m: Dvd1

IDE4-s: Dvd2

Dette skulle seff ikke ha noe å si, men hvem vet, noe er jo merkelig her. Etter alt logisk failer er det på tide å tenke ulogisk! (har spillt masse Monkey Island etc)

Lenke til kommentar

Vet ikke noe om jumpere på S-ATA-disker, men jeg tror alle blir regnet som "Master".

På min maskin har jeg to S-ATA-disker, en DVD-ROM og en CD-brenner. De optiske enhetene er koblet til sekundær IDE. Tror primary blir koblet ut hvis man velger Compatible mode (S-ATA+IDE). Mener å ha lest at det ikke det funker med legacy operativsystem på S-ATA hvis du kjører disker på primær IDE-kanal.

Lenke til kommentar
Både harddisker og cd-er er lagringsmedier så derfor passer denne tråden bedre der :)

Flyttes!

Jo, ja, men problemet hadde egentlig ikke så mye med HDer eller CDer å gjøre, men mer med booting og drivere. ;)

Har nå løst problemet ved å bruke en XP cd til å boote med. Så vi installerte det og brukte det isteden for å bruke det vakre ghost imaget jeg ville bruke.

Like vel et ganske merkelig problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...