Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvilket nettverkskort skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er ingen lys bakpå. det er snakk om en bærbar Fujitsu Siemens E-series. to år gammel.

her ser dere baksiden. nettverksporten er den mellom tastatur og mus.

P9050011.jpg

legger også ved et nærbilde av nettverksporten.

nrbilde.jpg

Endret av bnezofil
Lenke til kommentar
Kan komme av at det ikke er slike lys på bærbare datamaskiner da :hmm:  grunnen til at det ikke er lys på dem er nok ikke fordi at produsenten prøver å spare litt på batteriet, en slik liten led som normalt sitter der og lyser, tar jo minimalt med strøm!

Ikke for å krangle, men på alle typene bærbare pc'er som er jo jobb er det lys på nettverkskortet.. Vet ikke om det er tilfelle på den der fordi da..?

-Trond

Lenke til kommentar
Dette er nettverks kortet ja. Ser du godt etter er det risset inn noen datamaskiner like til venstre for kontakten også...

Det er bare å plugge sammens pc'ene det. Enten via krysset patchekabel, eller via en svitsj/hub.

-Trond

Regner med at TP-kabel og patchekabel er det samme, men "patche"kabel var et veldig ukjent ord på en nettverkskabel for min del. Nå husker ikke jeg hva TP står for (fikk vite det for en uke siden ca. men har glemt d :whistle: ) men jeg tror egentlig at patchekabel er et feil ord for Tp-kabel. Am i right? or not?

Lenke til kommentar
Dette er nettverks kortet ja. Ser du godt etter er det risset inn noen datamaskiner like til venstre for kontakten også...

Det er bare å plugge sammens pc'ene det. Enten via krysset patchekabel, eller via en svitsj/hub.

-Trond

Regner med at TP-kabel og patchekabel er det samme, men "patche"kabel var et veldig ukjent ord på en nettverkskabel for min del. Nå husker ikke jeg hva TP står for (fikk vite det for en uke siden ca. men har glemt d :whistle: ) men jeg tror egentlig at patchekabel er et feil ord for Tp-kabel. Am i right? or not?

Brukes om det samme.

TP står for TwistedPair. Har blitt vant til å si patch, fordi den betegnelsen brukes i 'større' nett.

Der man har skap med svitsjer etc. Om man har 20 kontor, så har man som regel ikke RJ45 i begge ender. Man har selve kabelen som termineres i panel.

Man lager kontakt punkt i veggen på hvert kontor, som trekkes til en sentral, og kobles til svitsj der. Så har man en kabel fra veggen på kontoret og til PC'n.

Ble litt mye om og men, men håper du skjønner hva jeg mener med det :roll:

-Trond

Lenke til kommentar

DATA/NETTVERK/NETTVERKSKORT/

23-894_l.jpg

Nettverkskort

Nettverkskort for kopling av PC til nettverk. Også egnet for bredbånd. Ethernet PCI, 10/100Mbps, Autosense, TP, Full duplex, PnP. Utstyrt med diagnose lysdioder. Driver for Windows 95/98/2000 medfølger.

Art nr Pris Antall

23-894 98,00 kr

Vet at biltema ikke er de beste å handle datautstyr med, men ville et slikt nettverkskort fungere? skal kun overføre filer og spille litt nettverk avogtil.

Lenke til kommentar
hvordan setter man inn nettverkskort? er det slik som isdn-kort eller er det kabler som må settes på plass i tillegg?

Det kortet der vil sikkert virke ja, men du kan sikkert få lik så god ytelse (kanskje bedre? :whistle: ) om du kjøper fra en data forretning...

Kortet er det bare å sette inn, starte windows eller hva du nå bruker, og putte inn cd/diskett som følger med om du blir spurt om driver. Det følger sikkert med en ledning, men den er det bare å drite i. Er for WakeOnLan (kan slå på pc'n fra en annen pc), noe du trolig ikke har bruk for. (Hvis du mener du har det, setter du ledningen fast i en kontakt på hovedkortet som heter WOL.)

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...