Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyd når man girer.... ;)


boss3

Anbefalte innlegg

Eh...jeg har sett mye på bilfilmer ol og har sett at det kommer en slags "gasstrykk" lyd når de girer...her om dagen så jeg en A4 1,8T, gammel modell. (95 kanskje.) ;)

 

det jeg da lurer på er om det er mulig å få til noe sånt på mine foreldres biler (de jeg bruker selvsagt, er 18 og har netopp fått lappen. :dribble: )

 

Vi har en A6 1,8T helt ny og en Astra 1.6 99mod :):)

 

Noen som vet det???

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står i innlegget før meg.

Dumpventilen reduserer turtalet på turboen raskere når du slepper gassen enn om du ikkje har dumpventil. Du får litt meir hjelp av turboen når du får turtalet meir ned før neste gasspådrag.

 

Edit: Forferdeligt dårleg skreve

ja jeg leste det innlegget, men det står ingenting der om hvordan man får det ! ;)

Lenke til kommentar
Det står i innlegget før meg.

Dumpventilen reduserer turtalet på turboen raskere når du slepper gassen enn om du ikkje har dumpventil. Du får litt meir hjelp av turboen når du får turtalet meir ned før neste gasspådrag.

 

Edit: Forferdeligt dårleg skreve

ja jeg leste det innlegget, men det står ingenting der om hvordan man får det ! ;)

Virkemåte

Kanskje ca. priser

Og da ser vi her at det var stikk motsatt av det som eg skreiv fyrst.

 

Edit: så løp å kjøp

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar
og hvor og hvordan skal den monteres? :p

Man monterer altså dumpventilen før spjeldet og etter turboen. Finnes det ingen dumpventil før eller noen slags nippel å montere ventilen på, må man borre og gjenge, sveise eller lime en nippel på ca 18-22 mm diameter på røret. På innsuget etter spjeldet og før topplokket der undertrykket oppstår monterer man en liten nippel eller ett rør på 4-6 mm. På de fleste biler finnes det faktisk som original. Også er det klart. Det som venter er prøveturen. En utrolig forskjell på responsen ved raske gasskiftninger.

Lenke til kommentar

Hei.. Dumpventilen er der for å slippe ut overtrykket når slik at turbo'n i går i stykker. Lyden du hører når du girer er overskuddstrykket som skal ut. Hvis denne ikke kommer ut så får den turbo'n til å snurre andre veien enn det den skal, skal ikke så mye til for å skjønne at det skader turbo'n skikkelig..

Det sitter en dumpventil på a6 orginalt, men denne slipper ut lufta gjennom eksosanlegget i steden for i friluft. Det du må gjøre er å kjøpe deg en ny dumpventil, dette får du hos f.eks

http://www.pedersens-racing.no/index_rally.htm

Med en orginal bil blir det ikke noe voldsomt med luft som kommer ut. Du bør bytte til et sportsluftfilter i tillegg, det har du mye igjen for. Fetere lyd og raskere turtallfall... Hadde selv en A3 med ca 210HK med åpent sportsluftfilter og dumpventil, FET LYD :D

Men det stooore spørsmålet er vel om du får lov av foreldra dine til å gjøre dette, he he he.. Er ikke i mine øyne kult med dumpventil på en "gubbebil".. Bør være litt mer sporty, men det er min mening da. Lykke til

Lenke til kommentar
Hei.. Dumpventilen er der for å slippe ut overtrykket når slik at turbo'n i går i stykker. Lyden du hører når du girer er overskuddstrykket som skal ut. Hvis denne ikke kommer ut så får den turbo'n til å snurre andre veien enn det den skal, skal ikke så mye til for å skjønne at det skader turbo'n skikkelig..

Det sitter en dumpventil på a6 orginalt, men denne slipper ut lufta gjennom eksosanlegget i steden for i friluft. Det du må gjøre er å kjøpe deg en ny dumpventil, dette får du hos f.eks

http://www.pedersens-racing.no/index_rally.htm

Med en orginal bil blir det ikke noe voldsomt med luft som kommer ut. Du bør bytte til et sportsluftfilter i tillegg, det har du mye igjen for. Fetere lyd og raskere turtallfall... Hadde selv en A3 med ca 210HK med åpent sportsluftfilter og dumpventil, FET LYD :D

Men det stooore spørsmålet er vel om du får lov av foreldra dine til å gjøre dette, he he he.. Er ikke i mine øyne kult med dumpventil på en "gubbebil".. Bør være litt mer sporty, men det er min mening da. Lykke til

er rimelig fet den audien vår...sports utgave med alt tenkelig interiør og "bøtte" seter alt annet en motoren er ekstremt stor. Ikke det at litt over 150hp er greit nok det men hadde vært fett med den lyden også :p

 

er det vanskelig å bytte dumpventil eller? :D

Lenke til kommentar
Dumpventilen reduserer turtalet på turboen raskere når du slepper gassen enn om du ikkje har dumpventil.

Omvendt ;)

 

Dumpventilen slipper ut lufta som blir stengt inne mellom turboen og gasspjeldet (som lukkes når gassen slippes). Dersom denne innestengte lufta ikke slippes ut vil den bremse turboen. Når man så gir gass må turboen spinnes opp til det turtallet den hadde før den innestengte lufta bremsa den ned.

 

Har man en dumpventil vil lufta slippes ut og turboen spinner videre i den farten den har. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt etter f.eks girskift.

 

Det står vel en dumpventil på bilen allerede vil jeg tro, en som resirkulerer lufta istedet for å la den gå ut i friluft. Dersom bilen har en resirkulerende dumpventil og du bytter til en atmosfærisk (slipper lufta rett ut i motorrommet) kan det hende hjernen får feil signaler da den egentlig har medregnet den resirkulerte lufta når den regner ut hvor mye bensin motoren skal få.

 

*edit: Blæh.. Ser at alt dette allerde er nevnt :)

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dumpventilen reduserer turtalet på turboen raskere når du slepper gassen enn om du ikkje har dumpventil.

Omvendt ;)

 

Dumpventilen slipper ut lufta som blir stengt inne mellom turboen og gasspjeldet (som lukkes når gassen slippes). Dersom denne innestengte lufta ikke slippes ut vil den bremse turboen. Når man så gir gass må turboen spinnes opp til det turtallet den hadde før den innestengte lufta bremsa den ned.

 

Har man en dumpventil vil lufta slippes ut og turboen spinner videre i den farten den har. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt etter f.eks girskift.

 

Det står vel en dumpventil på bilen allerede vil jeg tro, en som resirkulerer lufta istedet for å la den gå ut i friluft. Dersom bilen har en resirkulerende dumpventil og du bytter til en atmosfærisk (slipper lufta rett ut i motorrommet) kan det hende hjernen får feil signaler da den egentlig har medregnet den resirkulerte lufta når den regner ut hvor mye bensin motoren skal få.

 

*edit: Blæh.. Ser at alt dette allerde er nevnt :)

Bra Ezekiel!! Endelig noen som har skjønnt d. Ser at det er mange som har lite peil på turbomotorer her, men Ezekiel sin forklaring er veldig god. Har selv en Volvo 940 med nybygget motor. Har Autronic datainnsprøytnig og en hybrid kulelagerturbo+++++mue mye mer. Er benkkjørt til 410hk og 550Nm. Litt morsomt når store Audier skal kjøre forbi...Bye Bye....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...