Macint0sh Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Jeg har nettopp fullført en ydl 2.2 installsjon på iBooken (valgte iBook2 under installasjon, siden iBooken ble kjøpt sommer 2001 og er en dvd/cd-rw combo maskin) min, men jeg klarer ikke få opp noe grafisk grensesnitt. Jeg valgte grafisk innlogging, men når jeg starter maskinen får jeg bare opp: INIT: Switching to runlevel: 3 INIT: Sending processes the TERM signal Shutting down ntpd: [FAILED] Starting pbbutons: [OK] Starting pcmcia: [OK] ...og så henger det seg. Når jeg trykker ENTER får jeg opp vanlig tekst innlogging for bruker. Det går greit å logge seg inn både som vanlig bruker og root. Når jeg forsøker startx kommandoen får jeg opp en skjerm med feilmelding. Jeg håper jeg kan gjengi det viktige: [masse tekst] (EE) R128(0): Given depth (32) is not supported by r128 driver (EE) Screen(s) found, but none hva a usable configuration. Fatal server rror: no screens found [litt mer tekst] Noen som har en anelse om hva jeg skal gjøre for å få ting til å virke? Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Mmmm. (EE) R128(0): Given depth (32) is not supported by r128 driver Vil det si at du har ati rage128? Uanz, det er ut som kortet ikke støtter 32bits farger. Muligens 24. Så åpne /etc/X11/XF86Config (eller hva som nå måtte være din XF86Config) med din favoritt-text-editor, og let etter linjen "DefaultDepth", og forandre den til 16 eller.no Du kan visstnok bruke -depth på kommandolinjen for å "overstyre" det som står i config'en. Men det er jo ganske upraktisk, så det er best å forandre configen. Her er søkerekkefølgen etter XF86Config: /etc/X11/<cmdline> /usr/X11R6/etc/X11/<cmdline> /etc/X11/$XF86CONFIG /usr/X11R6/etc/X11/$XF86CONFIG /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config /etc/XF86Config /usr/X11R6/etc/X11/XF86Config.<hostname> /usr/X11R6/etc/X11/XF86Config-4 /usr/X11R6/etc/X11/XF86Config /usr/X11R6/lib/X11/XF86Config.<hostname> /usr/X11R6/lib/X11/XF86Config-4 /usr/X11R6/lib/X11/XF86Config _________________ /* Linux - våpenet mot musesyken */ [ Denne Melding var redigert av: Radiax på 2002-05-07 16:34 ] Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Takk for svar, selv om jeg ikke skjønte så mye. Du kunne ikke være så snill og fortelle meg *hvordan* jeg åpner config filen i en teksteditor? Og hvordan jeg lagrer endringene? Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Jeg kan oppdatere med at kommandoen: startx -- -depth 16 Fikk opp X. Nå var det bare det med å sørge for at dette skjer automatisk. Det er litt rart at jeg ikke kan kjøre i 32 uansett, pga at jeg gjorde dette i OS X før jeg la inn YDL 2.2. Lenke til kommentar
Radiax Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Når det gjelder text-editorer, så har du flere valg. Mange liker vi, men jeg har aldri giddet å sette meg inn i det. Emacs funker fint :smile: som root gjør du: # emacs /etc/X11/XF86Config (eller hvor den nå ligger) så leter du deg frem (husker ikke hvordan det var man søkte), og gjør noen forandringer. så trykker og holder du inne [CTRL], trykker X, og så S. Du har sikkert noe lignende dette i den filen: Section "Screen" Identifier "name" Device "devid" Monitor "monid" DefaultDepth "24" ... SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" ... EndSubSection EndSection Sørg for at defaultDepth er 16/24, og at det fins en Display subsection med depth 16/24. modes er forskjellige oppløsninger. Noe annet du kan prøve (meg jeg har ikke testet det), er å legge til en linje under SubSection "Display": FbBpp "32" og eventuelt DefaultFbBpp "32" under Section "Screen" Og for at det skal funke, tror jeg at depth er nødt til å være 24. Når det gjelder "grafisk boot", så er vel gdm og kdm vanlig. Men jeg bruker det ikke, så jeg vet ikke helt hvordan man skal få det til å fungere. Du kan jo prøve å skrive gdm eller kdm i en konsoll/terminal, gjerne trykke [TAB] i tillegg for å se om det fins noe gdm-config eller lignende. [ Denne Melding var redigert av: Radiax på 2002-05-07 19:38 ] Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Nå har jeg ordnet opp i dette ved å kjøre X configuration når jeg kom inn i KDE. Så nå virker dette i hvert fall :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå