Gå til innhold

Litt hjelp til overklokking av p4


Anbefalte innlegg

Har en p4 2.6 ghz prosessor overklokket til 2939 mhz.

Hovedkort: Asus P4S800

Cpukjøler: Zalman CNPS7000A-Cu

Casevifte: Revoltec Dark Blue, 80mm

Ram: DDR-Dimm Kingston PC3200 512mb

PSU: 350 W

 

Temp på cpu ved 0-10% load: 30 grader, hovedkort: 33 grader. ( holder seg stabilt )

Ved 100% cpu ( distributed.net kjørende i bakgrunnen ) øker cputemp til 40 grader, mens hovedkort holder seg mellom 33-35 grader.

 

CPU "specs": Vcore: 1.584

Eneste jeg har klart å finne frem.. Jeg har bare brukt Asus bios sin egen "overklokkings option" med 10%. Fant ut at prøvde jeg selv, ville ikke xp starte opp. ( selvom temp lå fast på 30-34 grader på både cpu og hovedkort )

 

Jeg lurer på.. har noen tips til hvordan jeg kan overklokke høyere ? Jeg har brukt litt penger på å sette det sammen, å vil suge vær krone ut av dette =)

 

Og hvis det kan klokkes høyere, hvor høy temp er det forsvarlig å ha før det går ut over ytelse og levetid ?

 

Hilsen Vizla

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å hjelpe deg før, men greide det ikke :p

 

100% load skal tempen helst ikke over 60 grader, så vidt jeg vet jobber cpuen dåligere og ting blir mere ustabilt

 

(ikke drep meg hvis jeg tar feil...)

 

edit: velkommen til forumet

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Du må nesten bare prøve å sette opp vcore med 0,05v. Å prøve å klokke litt til. Bare følg med temperaturer. Ikke mere load enn 60 grader så er det ok. Kjør gjerne prime95 for å varmkjøre cpu.

Mener du da top 60 grader ved 100% load ? ( da med f.eks. prime95 ) ?

 

*edit* er det noe program jeg kan bruke til å øke vcore litt ? ( så vidt jeg husker fra BIOS, så var det bare fastsatte alternativer for økning )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Du må nesten bare prøve å sette opp vcore med 0,05v. Å prøve å klokke litt til. Bare følg med temperaturer. Ikke mere load enn 60 grader så er det ok. Kjør gjerne prime95 for å varmkjøre cpu.

Mener du da top 60 grader ved 100% load ? ( da med f.eks. prime95 ) ?

 

*edit* er det noe program jeg kan bruke til å øke vcore litt ? ( så vidt jeg husker fra BIOS, så var det bare fastsatte alternativer for økning )

Du kan vel øke med 0,05 i bios. Og det er greiest å gjøre slikt i bios også. Sjekk hvilke alternativer du har der.

Lenke til kommentar
Du må nesten bare prøve å sette opp vcore med 0,05v. Å prøve å klokke litt til. Bare følg med temperaturer. Ikke mere load enn 60 grader så er det ok. Kjør gjerne prime95 for å varmkjøre cpu.

Mener du da top 60 grader ved 100% load ? ( da med f.eks. prime95 ) ?

 

*edit* er det noe program jeg kan bruke til å øke vcore litt ? ( så vidt jeg husker fra BIOS, så var det bare fastsatte alternativer for økning )

Du kan vel øke med 0,05 i bios. Og det er greiest å gjøre slikt i bios også. Sjekk hvilke alternativer du har der.

Greit, skal ta en kjapp titt, og eventuelt prøve å øke litt her og der.. *be right back*

Lenke til kommentar

å øke det manuelt var håpløst.. FSB på alt over 161, og jeg fikk "overclocking failed" av bios. Alt over 159, og xp ville ikke starte. Vcore alt over 1.6 og xp nektet å starte.. da havner jeg liksom tilbake på square one.. endte med at jeg valge 20% overklokking ( auto ), skal se hvordan det funker.. xp har crashed 1 gang ( RPC feil ), skal kjøre prime95 stresstest nå å se.

 

heh.. prøvde forresten 1.7 i vcore til å begynn med.. ente med at jeg måtte flashe bios.... :blush:

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

xp i seg selv var veldig ustabilt nå, men programmer som "ikke tilhører microsoft" funker som de skal...

 

MDM 5:

3202 mhz er cpu på nå.. ( fra 2.6 ghz )

CPU temp: 30 grader ( 0% load )

HK temp: 33 grader

Vcore: 1.63 jevnt

 

Asusprobe:

Vcore: 1.648 - 1.664

Sier max = 3200mhz og at det er det cpu kjører på.. om dette er max totalt, eller max utifra hva som er stilt på vet ikke jeg.. :blush:

 

 

*edit* beklager dobbelpost..

 

OK.. jeg kjørte manuelt: vcore: 1.6 fsb: 158

Prime95 sier etter ca 1 sec's testing at det er hardware feil.. Jeg prøvde å nullstille cpu til normal, fortsatt whiner den om hardware feil etter 1 sec.. jeg skal kjøre distributed.net ( bruker cpu 100% ) over natta, og se om cpu går varm / systemet blir ustabilt. 3078 mhz atm.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Noen som vet om eventuelt noen hardware jeg har setter en "limit" på hva vcore / fsb kan være ? på vcore 1.7 så måtte jeg resette cmos, på fsb over 160 så nekta bios å fullføre overklokk.. atm. er jeg tilbake til "gammle" på 2939mhz

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...