gustav Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Har kjøpt en liten 128 mb mp3 spiller. De fleste mp3 filene mine er på 192kbps og mer. For å få plass til mest mulig, ønsker jeg å redusere enkelte av filene til 128 kbps. Finnes et program som gjør slikt? Lenke til kommentar
gustav Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Fant akkurat selv ut at CDex fikser jobben. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Fant akkurat selv ut at CDex fikser jobben. Overaskende Lenke til kommentar
gustav Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Overaskende Kjenner du meg? Hva er det som er overraskende? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Han er bare frekk og på postcountjakt. Ikke noe å bekymre seg over Lenke til kommentar
gustav Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Han er bare frekk og på postcountjakt. Ikke noe å bekymre seg over He, he. Nei, med alle de innleggene på et drøyt år er det mulig han ikke har så mye annet å drive med. Endret 6. september 2004 av gustav Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Overaskende fordi det er det programet faktisk brukes til. Var en smule ironisk der. He, he. Nei, med alle de innleggene på et drøyt år er det mulig han ikke har så mye annet å drive med. Nei vel. alternativene her jeg bor er å drekke seg drita vær en kveld å henge på grillen, eller som jeg drive med pc. Jeg syns jeg har valgt det beste alt. Nei, jeg er ikke på postcountjakt. Endret 6. september 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
gustav Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Overaskende fordi det er det programet faktisk brukes til. Var en smule ironisk der.He, he. Nei, med alle de innleggene på et drøyt år er det mulig han ikke har så mye annet å drive med. Nei vel. alternativene her jeg bor er å drekke seg drita vær en kveld å henge på grillen, eller som jeg drive med pc. Jeg syns jeg har valgt det beste alt. Nei, jeg er ikke på postcountjakt. Hvorfor bruke den slags ironi overfor noen du ikke kjenner? Så vidt jeg har forstått, kommer man hit bl.a. for å få hjelp? For meg var CDex et nytt program. Men så vidt jeg har skjønt er CDex først og fremst brukt til å rippe cd'er? Alternativet til "å drekke seg drita vær en kveld å henge på grillen" er vel ikke å slenge spydigheter her? Logikken bak å bruke uttrykket "overraskende" henger forøvrig ikke på greip. Jeg var ute etter et program som kunne utføre nevnte jobb, og fant det. Du ser sikkert den logiske bristen selv? Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at konverteringen det er snakk om vil forringe lydkvaliteten. Ikke bare fordi 128kbps er en lavere bitrate enn 192kbps, men fordi du har en mp3-fil som utgangspunkt. Kort sagt, vil en 128kbps fil enkodet fra en wave fil (rippet rett fra CD), ha bedre lydkvalitet enn en som ble laget fra en fil som allerede er kodet til mp3. Hver slik enkoding legger til støy og kvaliteten blir lavere for hver gang dette gjøres. Det beste tipset er nok å teste selv, og se hva du kan leve med på en bærbar spiller, men ta vare på de "originale" 192kbps filene. I tillegg ville jeg heller brukt Lame enkoderen med "presets" enn ren CBR (konstant bitrate). En mulighet er --alt-preset 128, men det finnes muligens enda bedre varianter. Har ikke hatt behov for så lav bitrate selv, så jeg har ikke erfaring på området. Hydrogenaudio er derimot en resurs (den beste) på området, og det finnes informasjon i FAQ, samt i tråder som går på nettopp det å lage filer for portable enheter med begrenset kapasitet. Du finner dem sikkert ved å søke. Lenke til kommentar
gustav Skrevet 7. september 2004 Forfatter Del Skrevet 7. september 2004 Tusen takk for nyttig informasjon. Det er mulig at ørene mine har tatt skade etter mye lytting på høy musikk, men jeg har problemer med å høre forskjell på en 192-bitrate og 128-bitrate. I mange tilfeller hører jeg faktisk ikke forskjell. Ser ut som det går en slags smerteterskel ved 128 kbps, for reduserer jeg til 96kbps merker jeg (og sikkert de fleste andre) veldig stor forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå