Per_le Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Noen lære meg å plystre med fingra?? Klarer ikke få det til... blir jo fjern når jeg prøver hele tide Skal man ikke bare putte fingra under tunga? Endret 6. september 2004 av Per_le Lenke til kommentar
Per_le Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 LOL fant denne på google, da jeg søkte på "lære å plystre" Bør jeg lære å plystre? En dag vi har besøk av en datter, sier hun plutselig: "Pappa, nå må du lære å plystre! Hør her!" Og så plystrer hun ivei, men jeg hører ingen ting. Denne plystringen kommer antakelig i samme lyd-klasse som fuglesang. Jeg er ennå ikke kommet så langt med min CI-hørsel at jeg har oppfattet fuglesang. Det kan nok komme av at jeg ikke har vært nær et fuglebur. Kanskje jeg burde besøke noen som har kanarifugler?" "Nei", sier jeg, "jeg skjønner ikke vitsen ved å lære å plystre nå, jeg er nok litt for gammel til å begynne å plystre etter damene på gaten". Men dette får meg til å tenke tilbake til min barndom. Jeg husker hvordan jeg strevde i lang tid for å lære nettopp å plystre, ikke ved å stikke fingre i munnen, men bare ved å få tungen i den rette stillingen. Mine eldre søsken ertet meg litt, og de plystret overdrevent mye bare for å ergre meg, så jeg gjemte meg og øvde og øvde uten at det kom noen lyd. Men plutselig en dag klarte jeg det, og det var en av de store dagene i mitt liv. Kort tid etter mistet jeg hørselen, så det ble ingen langvarig glede. Med døvheten ble det slutt på plystringen min. Men som hørende opplevde jeg at plystring kunne være til nytte, og noen utviklet plystringen til litt av en kunst. Hvis jeg en dag oppfatter fuglesang, så kanskje jeg prøver å plystre igjen, og å herme etter fuglene. Men kanskje jeg skal la være å herme etter fuglene. Min faster Karen Petronelle sa til meg som barn: "Hvis du hermer etter en fugl, så begynner den å blø i nebbet!" Som "bevis" fikk jeg se noe løv med rødbrune merker på... Lenke til kommentar
Sink Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Noen lære meg å plystre med fingra?? Klarer ikke få det til... blir jo fjern når jeg prøver hele tide Skal man ikke bare putte fingra under tunga? Under tunga funker ikke så bra.. Jeg kjenner Per: Jeg kan snakke med deg på skolen på Tirsdag? Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Er det ikke noe med at du skal brette tungen med fingrene? Har også øvet en del på det her med plystringen med fingrene men aldri fikk det aldri til... Lenke til kommentar
Per_le Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Noen lære meg å plystre med fingra?? Klarer ikke få det til... blir jo fjern når jeg prøver hele tide Skal man ikke bare putte fingra under tunga? Under tunga funker ikke så bra.. Jeg kjenner Per: Jeg kan snakke med deg på skolen på Tirsdag? Lenke til kommentar
Per_le Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 (endret) Begyner å få teken men ikke fult ut da.. kommer bare piingle lyd Edit: blir jo gammal i fingrene snart.. masse spytt Endret 6. september 2004 av Per_le Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Fingrene skal ligge inntil hverandre oppå tungen og tungen skal du dra litt tilbake og opp. Varier både tungens og fingrenes posisjon til du skjønner hvordan det gjøres Lenke til kommentar
Per_le Skrevet 6. september 2004 Forfatter Del Skrevet 6. september 2004 Sier ifra når jeg klarer perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå