Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet."

Heh. Info om CDBrenning, backup av programmer/spill, programmering, DCC, ftp og HTTP for den saks skyld... .. kan brukes ifbm. med piratkopiering..

Regelen slik den er formulert omfatter 90% av alt som har med data å gjøre... regelen er med andre ord helt på trynet.

Hva med "å oppfordre til piratkopiering er forbudt" ellerno...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er egentlig en regel jeg ikke helt skjønner. Liksom, back in the good old days var piratkopiering ikke noe man tenkte på engang. (Doom, stunts.. alle spill ble kopiert.) Husker da en kompis fortalte meg at det faktisk var ulovlig å kopiere spill.. Trodde faktisk ikke på han engang. Det var jo ikke noen annen måte å få tak i spill rett og slett. Nærmeste databutikk lå 20 mil unna, og de hadde vel egentlgi bare nintendo spill.

Sikkert akkurat slik for mange fremdeles. Skal de ha spill så må de kopiere dem. Syns egentlig ikke piratkopiering er noe stort problem. Spillprodusentene kan vel egentlig beskytte seg selv? Hvorfor skal liksom hw.no forumet være en hellig plass hvor slikt ikke kan diskuteres engang? Tror ikke dere får flere sponsorer bare ved å forby all snakk om piratkopiering..

Lenke til kommentar

Quote:

Sikkert akkurat slik for mange fremdeles. Skal de ha spill så må de kopiere dem. Syns egentlig ikke piratkopiering er noe stort problem. Spillprodusentene kan vel egentlig beskytte seg selv? Hvorfor skal liksom hw.no forumet være en hellig plass hvor slikt ikke kan diskuteres engang? Tror ikke dere får flere sponsorer bare ved å forby all snakk om piratkopiering..

rolleyes

Lenke til kommentar

Hardware.no har redaktøransvar for hva som skrives på sine sider og i forumet. Tillates oppfordring til Warez kan gjengen bak hw bli straffet. Vanskeligere er det ikke!

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-05-13 14:52 ]

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen i det hele tatt ønsker å diskutere slikt her på hw.no. Det finnes jo tross alt andre mer egnede steder hvis man interessert i denslags, ikke sant?

Regelene kan selvfølgelig formuleres bedre for å unngå misforståelser (les kverulante d****unger :lol: ), men man kommer langt med sunn fornuft også.

F.eks hvis noen spør om beste måten å rippe en cd på så er det helt ok - det er jo lov å ta kopier av musikk til eget bruk her i Norge.

Men hvis noen spør om cd-key til et spill, eller hvor man kan laste ned PartitionMagic så er det IKKE ok.

Lenke til kommentar

Okay tror dere har misforstått litt.. Jeg har ikke nå stort ønske om å diskutere piratkopiering. Det eneste jeg tenkte på var at hvis en liten fjortissunge lurer på hvor han finner crack til et eller annet spill så bør man jo kunne gi han noen tips uten å bli utestengt fra forumet for evig. Noe helt annet er å fortelle folk hvordan de skal gå fram for å brenne dvd'er, hvor de kan laste ned haugevis med filmer eller hvem som selger stash for en billig penge.

Dessuten er ikke hw.no ansvarlig for hva som skrives på forumet. Da måtte de i så fall slette hver eneste post hvor det skrives noe injurerende ovenfor feks intel eller amd. Kommentarer som "Amd suger" måtte derfor ha blitt slettet..

Dessuten er det stor forskjell på piratkopiering. Når filmer som Star Wars kan lastes ned fra internett har det gått litt langt. Å tjene penger på piratkopiering er en ting. Å brenne et spill så en kompis får prøvd det er noe helt annet.

Jeg for min del spiller nesten bare et spill, q3. Jeg fikk det først av en kompis, men fant jo fort ut at jeg måtte ha orginalversjon med cd-key for å spille det online. Siden jeg likte det så bra kjøpte jeg det.. Hadde jeg ikke fått "prøvd" det først hadde jeg neppe kjøpt det. Derfor sier jeg at spillprodusentene selv står for det meste av kopibeskyttelsen..

Jeg har aldri påført noen spillprodusenter tap. De spillene jeg har kopiert hadde jeg aldri kjøpt uansett, for de suger så hardt.

Så for å klargjøre litt: Jeg mener ikke at hw.no forumet skal være en myldreplass for piratkopiering. Alt jeg sier er at om folk spør hvor de finner en crack så har de ikke gjort noe galt. Å si "Sjekk disse websidene" er heller ikke så sinnsykt farlig.

Lenke til kommentar

vel, hvor går grensen for en crack.

Når programmet koster 100,- , 200,- ....10.000?

Skal du ha program. Kjøp det.

Gidder du ikke kjøpe det, får du prøve å ordne deg på egenhånd uten å få hjelp herfra.

Jeg bryr meg ikke om du har lisensert programvare på maskinen din, men jeg skal i hvert fall ikke hjelpe deg å få få tak i det på uærligvis...

Lenke til kommentar

Er ganske enig.. Det er ikke lett å finne en grense. Selv mener jeg at så lenge spillet man kopierer ikke fungerer 100% uten orginalversjon så er det nesten ok. Og jeg mener ikke at folk skal få hjelp herifra for å kunne skaffe seg programvare på uærlig vis.

Tror faktisk mange spillprodusenter regner med en del kopiering. Et spill som operation flashpoint funker jo bare ei lita stund hvis du har kopiert det. Akkurat lenge nok til at du får prøvd det ut, og kjøper det hvis du liker det. Husker at før hadde spill ofte lagt inn kopisperre i form av koder som måtte oppgis halveis uti spillet eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 17:33, AntifA skrev:

Er ganske enig.. Det er ikke lett å finne en grense.

JoKr og ditt innlegg er totalt motsatt - dobbeltmoral altså?

Quote:

Selv mener jeg at så lenge spillet man kopierer ikke fungerer 100% uten orginalversjon så er det nesten ok.

Så hvis spillet f.eks. ikke kan spilles på Internett uten å ha orginal-versjon, så synes du det er helt ok? Dobbeltmoral igjen.

Quote:

Og jeg mener ikke at folk skal få hjelp herifra for å kunne skaffe seg programvare på uærlig vis.

Skal sitere hva du skrev tidligere;

"Alt jeg sier er at om folk spør hvor de finner en crack så har de ikke gjort noe galt. Å si "Sjekk disse websidene" er heller ikke så sinnsykt farlig.". Dobbeltmoral!

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-05-13 17:42 ]

Lenke til kommentar

det ble sagt noe om OF her og i den sammenheng at spillet slutter og virke.

altså, det finnes grupper der ute some spesialiserer seg på rippe og distrubuere ferske populære spill som OF, MP, MOH:AA osv skal ikke nevne navn eller noe, men disse gruppene har ikke no webside men de lager i tillegg cd keys o.l som kan bli lasted ned via ftp og p2p systemer.

er da disse her emnene også banna?

-----------------

Regnet med det ja....

Lenke til kommentar

VM i å misforstå borre?

1:Jeg sier jeg er enig i at det ikke er lett å finne noen grense. _Jeg_ derimot mener at så lenge et spill ikke funker helt 100% så er ikke piratkopieringen et stort problem.. Skjønner? Det er altså vanskelig å sette en grense som funker, det hele er individuelt.

2:dessverre mener jeg heller ikke at så lenge et spill ikke funker på internett så er det greit å kopiere det. Men om en kopi bare er bra nok til at man kan løpe gjennom et par brett, så er det mer som en demo, og ingen taper penger.

3:Det er forskjell på å SKAFFE seg programvare på uærlig vis, og laste ned en crack.

Forresten synes jeg sånne poster som dine er et stort problem.. Det virker ikke som om du er villig til å prøve å forstå, du forklarer ikke dine egne motivasjoner, kommer ikke med noen argumenter. Det kalles strengt tatt ikke diskusjon, og du tilfører ingenting nytt. Det virker som om du er ute etter å få fram ditt syn på saken, uten å i det hele tatt si noe om det.

Lenke til kommentar

Bare for å slenge meg inn på...

Hva hvis en person spør hvor han kan laste ned en liten crackfil til spillet hitman bare for å bruke et eksempel. Fyren blir da kanskje utestengt.

MEN! Er dette nødvendigvis ulovlig?? Kan jo hende at han bare skal ha denne filen så han slipper å bruke cd'n hver gang han skal spille spillet eller hvis han ønsker en sikkerhetskopi av sitt nye orginal spill som han erfaringsmessig alltid tar litt for dårlig vare på!

Jaja...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 18:10, AntifA skrev:

VM i å misforstå borre?

Tvilsomt

Quote:

1:Jeg sier jeg er enig i at det ikke er lett å finne noen grense. _Jeg_ derimot mener at så lenge et spill ikke funker helt 100% så er ikke piratkopieringen et stort problem.. Skjønner? Det er altså vanskelig å sette en grense som funker, det hele er individuelt.

For min del handler det ikke om "grenser" i det hele tatt. Hvis man laster ned f.eks. et grafikk-program til 100.000, som er så avansert at du ikke klarer å benytte mer enn bare 1% av funksjonene. Du er storfornøyd med de 1% og får brukt de til det du trenger... Synes du da det er helt "greit"?

Quote:

2:dessverre mener jeg heller ikke at så lenge et spill ikke funker på internett så er det greit å kopiere det. Men om en kopi bare er bra nok til at man kan løpe gjennom et par brett, så er det mer som en demo, og ingen taper penger.

Demoer er greit. De er beregnet for å gi en smakeprøve slik at eventuelle kunder skal bestemme seg om det skal kjøpes eller ikke.

Det at du har en kopi av en orginal cd som kun gir deg "demo-funksjoner" har ikke noe med at produsentene taper penger. Det handler om at produsentene ikke får pengene de har krav på!

Quote:

3:Det er forskjell på å SKAFFE seg programvare på uærlig vis, og laste ned en crack.

Dypt uenig!

Warez = ulovlig kopiert programvare (det er du vel enig i?)

Crack = verktøy for eventuelt å tilegne deg funksjoner i et warez-program.

Quote:

Forresten synes jeg sånne poster som dine er et stort problem.. Det virker ikke som om du er villig til å prøve å forstå, du forklarer ikke dine egne motivasjoner, kommer ikke med noen argumenter. Det kalles strengt tatt ikke diskusjon, og du tilfører ingenting nytt. Det virker som om du er ute etter å få fram ditt syn på saken, uten å i det hele tatt si noe om det.

Du har fullt lov til å ha dine meninger - det samme har jeg.

Og jeg forstår godt hva du mener, men er uenig med deg og stiller dermed spørsmål med hva du skriver.

Når jeg motsier deg kommer det vel godt frem at jeg har motsatt syn som du har, eller skjønner du ikke det?

Det har blitt diskutert enormt mange ganger før her på forumet om hva som tillates av diskusjoner anngående warez. Diskusjoner om warez er fullt lovlig, men ikke ønskelig. Diskusjoner om hvor eller oppfordring til warez er totalt uønsket.

"Alle" kjenner til populære p2p-programmer slik som Direct Connect, Kazaa osv., men man trenger ikke å oppfordre til å bruke de. Hvis jeg (eller du) sier f.eks. "nå har Windows 3000 blitt releaset av crackergruppen xyz. Last den ned ifra DC" så er det totalt unødvendig å komme med her på forumet. Er ikke folk oppegående nok til å vite hvor de finner warez, så har de heller ikke behov for programmet.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor så "mange" absolutt vil ha snakk om warez på hw-forumet. Er det virkelig så vanskelig for de små hjernene deres å forstå at det er ulovlig å oppfordre til ulovligheter?

EoD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 19:04, borre skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor så "mange" absolutt vil ha snakk om warez på hw-forumet. Er det virkelig så vanskelig for de små hjernene deres å forstå at det er ulovlig å oppfordre til ulovligheter?

EoD

borre har mange gode argumenter i sine innlegg.

Jeg personlig synes det er totalt unødvendig å ha denne diskusjonen. Skal dere diskutere cracks og warez, gå en annen plass. Her derimot, skal vi disukutere hardware (m.m.) og hadet hyggelig:)

Lenke til kommentar

Denne threaden har jo slikk noe ut...

Uansett:

Quote:

Den 2002-05-07 15:37, SirHartge skrev:

Det er ikke regler, men retningslinjer. Har du rent mel i posen så er ikke retningslinjene noe problem eller?

MHT rent mel i posen, så nei, jeg har ikke det. Jeg har kommet med info om f.eks CD-brenning (ikke fbm. warez) og info om f.eks internett, to ting som "kan lede til piratvirksomhet" (sitat retningslinjer).

Retningslinjene er et "problem" når de er formulert helt feil.

Forøvrig er det litt pussig å skrive at noe er "forbudt" i en "retningslinje"...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 16:00, SirHartge skrev:

Quote:

Den 2002-05-14 14:19, iGGy skrev:

Retningslinjene er et "problem" når de er formulert helt feil.

99% prosent av brukerene synes ikke retningslinjene er ett problem. Den 1% som ikke gjør det, har vi ikke noe problemer med forlater forumet.

Jaja.

Heeeeeelt fiiiiint det.

Men saa hoer hva han sier da!

Formuleringen:

"Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet"

er ikke det samme som:

"Det er forbudt aa oppfordre til piratvirksomhet".

Kaster man bare et lite blikk paa HW.no sine egne nyhetsartikler, ser man raskt at en del av informasjonen der kan lede til piratvirksomhet.

Noe som jo betyr at HW.no bryter sine egne retningslinjer.

Selvsagt er ikke det noe problem for - *triller en terning for aa finne ett tall som underbygger min mening* - 99.999% av jordas befolkning, men det var vel heller ikke poenget.

Naar folk faar komme inn paa forumet og slenge ut adresser til ftp-servere med "200 Gig" osv., da blir det jo rimelig aa anta at dette er "informasjon som kan lede til...".

Men blir da regelen haandhevet? Nei. Fordi det er en uklar regel, og moderatorene vil ikke gjoere seg upopulaere.

Klare retningslinjer er bedre enn sovende paragrafer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 16:22, DrDoogie skrev:

Formuleringen:

"Det er forbudt å komme med informasjon som
kan lede til
piratvirksomhet"

er
ikke
det samme som:

"Det er forbudt aa oppfordre til piratvirksomhet".

Vi skal se på denne formuleringen.

Men jeg kan ikke forstå at dette er noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...